Gå til innhold

Ettermontere Høyttalere - 5 Serie 2017


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kan noen vær så snill fortelle meg hvilken høyttalere jeg kan oppgradere til og hos hvem? Som er originale for BMW.

Klarer ikke å finne ut av det selv... Blir gærn av det dårlige lydanlegget i bilen. 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Folk er så hyggelige og hjelpsomme her. 

 

Er disse 2 de eneste man kan oppgradere til? Hvordan går man fram? Kjøper disse og bestiller time hos Bilia? Ikke mulig med sånn Harman Kardon osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel avhengig av utstyrsnivå i bilen. spesielt hvis du mangler forsterker og ikke ønsker å ettermontere det og trekke nye kabler.

Har du forsterker orginalt så er det litt lettere.

Dette er spesielt viktig med tanke på å velge høyttaler sett for bmw med korrekt motstand. Subbene har i hvertfall forskjellig motstand for biler med og uten forsterker, om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, dopus skrev:

er vel avhengig av utstyrsnivå i bilen. spesielt hvis du mangler forsterker og ikke ønsker å ettermontere det og trekke nye kabler.

Har du forsterker orginalt så er det litt lettere.

ttaler sett for bmw med korrekt motstand. Subbene har i hvertfall forskjellig motstand for biler med og uten forsterker, om jeg husker rett.

Hei, vet du hvordan jeg får sett om jeg har forsterker eller ikke? Det lydanlegget jeg har er ræva :(

Og jeg har ikke så mye peiling på biler osv heller, så vet ikke hva jeg skal gjøre engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 2013 5 serie med basic stereo ( basic i europa er uten egen forsterker, mens basic i usa er med. Ganske viktig å vite når du googler dette). Finnes mange flere som har kit til disse bilene. blant annet Focal og Match ( har selv et Match kit beregnet for 5 serie uten egen forsterker,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du diskant i dørene (ved vindus hjørne, har du det så har du forsterker. eller du kan kjøre en vin decoder på nettet for å finne ut hva den er levert med.

 

Du kan prøve denne vin dekoderen link til vin dekoder og legge in understellsnummeret til bilen din. Tror det skal stå harmon kardon eller tilsvarende på ustyrskode som begynner med s676 eller noe lignende . Hvis det står det så har du forsterker, og da må du se på  høyttalere tilpasset  biler med forsterkere ( anne Ohm på elementene)

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde begynnt med å oppgradere elementene først, er du fortsatt ikke fornøyd så hadde jeg vurdert å skifte ut forsterkeren som er orginalt, gjerne til en med DSP innebygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, CR7 skrev:

Tusen takk. Folk er så hyggelige og hjelpsomme her. 

 

Er disse 2 de eneste man kan oppgradere til? Hvordan går man fram? Kjøper disse og bestiller time hos Bilia? Ikke mulig med sånn Harman Kardon osv? 

Send en Mail til bassbrothers eller noen andre og hør hva de kan tilby! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mest igjen ved å starte med å bytte til en ordentlig forsterker. Hvis du da ikke er tilfreds, kan du se etter nye høyttalere.

Jeg har byttet både forsterker, og satt inn originale høyttalere fra Harman.

Sjekk om du har 676 hihi i linken dopus ga deg, da er det bare å bytte forsterker, disse høyttalerne er gode nok for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg sjekket med bimmers upgrade og de ville ha ca 30k for Harman inkludert arbeid. Vet dere om noen andre som kan utføre jobben også? Vil sjekke priser de forskjellige stedene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, jeg sjekket med bimmers upgrade og de ville ha ca 30k for Harman inkludert arbeid.

Ingen ettermonterer originalt Harman Kardon, det er som du ser altfor dyrt. Som nevnt over får du bedre anlegg for en rimeligere penge. Jeg brukte originale Harman høyttalere, men en annen/bedre forsterker, total pris ca 5000, men da fikk jeg tak i en brukt forsterker til halv pris (3000 kr), komplett sett høyttalere til 2000 kr fra huggeren, lagde ledningsnettet selv (koster fort 2000 kr), og Otis bisto med koding av Headunit til HiFi. Du sparer også noen tusenlapper på å gjøre monteringen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Ingen ettermonterer originalt Harman Kardon, det er som du ser altfor dyrt. Som nevnt over får du bedre anlegg for en rimeligere penge. Jeg brukte originale Harman høyttalere, men en annen/bedre forsterker, total pris ca 5000, men da fikk jeg tak i en brukt forsterker til halv pris (3000 kr), komplett sett høyttalere til 2000 kr fra huggeren, lagde ledningsnettet selv (koster fort 2000 kr), og Otis bisto med koding av Headunit til HiFi. Du sparer også noen tusenlapper på å gjøre monteringen selv.

Hei, jeg sjekka med Nautiluz og de ville ha 23K for:

 

"Oppgradering med DSP forsterker, høyttalere i dører (med nye originale
deksler til diskant) nye høyttalere under seter som er plugnplay ingen
kabler klippes noen nye legges til forsterker i bagasje. Og forsterker
montert på venstre side i bagasjen. Kommer totalt ferdig montert på
20000,-
Dette er da i oppgradering i front. Noen ønsker også bak da blir det
totalt 23000,"

 

Vet ikke hva som er bedre og hva jeg skal ta? Kanskje bedre å betale 7000,- mer og få originalt Harman Kardon? Sånn at når jeg skal selge bilen en dag så kan jeg si det er originalt Harman Kardon og ikke noe annet som kan gjøre en eventuelt kjøper skeptisk? Hva tenker dere? Jeg har ikke noe peiling på noe av dette tekniske eller elektriske osv. Jeg vet ikke hva som er bra og hva den Harman Kardon inkluderer som den andre ikke gjør osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...