Gå til innhold

735i Oppskrift vannpumpebytte m30b35 (e32)?


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Mariuse34 skrev:

Ja jeg gruer meg litt til luftingen. Noen gode råd, eller er det som m5x-motorer med oppoverbakke og alt mulig annet? 

 

Jeg har aldri noensinne løftet mine eller hatt de i oppoverbakker.

Fyll opp til det renner ut lufteskrue ,til det ikke kommer noe særlig bobler .

Så starter du bil ,fyller på mer vann / frostvæske,skru opp lufteskrue sjekk for boblet/ luft .skru igjen.

Sett på lokket og rus forsiktig bil opp i rundt 2000 omd og følg med på nåla .

Normalt sett vil den gå over halv ,men falle ned på normal når vann begynner å sirkulere.

Vifte og varme på fullt.

Vent selvsagt med å ta av radiatorlokk og evnt etterfyll ferdig 😀👍

Sånn har jeg gjort det og funket .

Får du kødd ,ring eller send mld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av de enkleste jobbene du kan gjøre på en M30. Du bruker nok like lang tid på og demontere radiator og andre ting så det er enklere og komme til enn på selve byttet. Husk og løsne viften før du slakker på dynamoremmen. Den er linksgjenger. Hvis du ikke liker og søle så kan du tappe av blokka først. Du finner tappepluggen under eksosmanifoldene men den kan være kinkig og komme til. Du trenger ikke og gjøre det men det blir mindre søl av det. Ny pakning til pumpen og ny o-ring på termostaten selvfølgelig, Også sjekker du tilstanden på radiatorslangene med det samme du holder på.

Ikke hør på de som påstår at M30 er vanskelig og lufte. Varmen på fullt også bare fyller du opp mens lufteskruen er åpen. Når det kommer kjøleveske ut av lufteskruen så stenger du den og fortsetter og fylle til det renner over. Da kan du starte motoren. Det vil antagelig forsvinne litt fra tanken med det samme men da bare etterfyller du. Mens motoren varmes opp så kan du åpne lufteskruen igjen og sjekke at det renner der. Pass fingrene dine for viften. Når termostaten åpner så vil det antagelig forsvinne litt mer men da bare etterfyller du det mens motoren går. Skru på lokket og du er ferdig. Om det blir for mye i tanken så spiller det ikke noen rolle. Det bare forsvinner i overløpet. Det går med ca. 12 liter kjølevæske og du bør klare og fylle en 8-9 liter før du starter opp hvis systemet har vært helt tømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune-K skrev:

Ikke hør på de som påstår at M30 er vanskelig og lufte

Her er jeg enig og uenig .

Disse Kan være et styr om du ikke har gjort det før .

Husket første gang jeg gjorde det og ikke kunne fremgangsmåten ,da ble det mye tull hvertfall for min del .

Koking ,varmgang luft og helsike,men blir det gjort etter oppskriften så gikk det greit ,hilsen en som hadde det så varmt at han kunne steke egg på panseret i sin tid 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt problemer med lufting jeg heller. Bare å fylle opp med åpen lufteskrue. Start opp og etterfyll.

Åpne lufteskrue under oppvarming jevnlig. Etterfyll etterhvert som det forsvinner.

varmeapparat på full rulle hele tiden.

Sett på lokket og kjør en tur.

Når det gjelder pumpebyttet. Skru av vifta med 32mm fastnøkkel først. Løsne 4stk skruer som holder reimhjuler. Slakk kilereima på dynamo.

Mulig radiator må ut for å få ut pumpa.

Skift vannpumpe med ny pakning. Og skru sammen igjen.

Husker dette var det første jeg gjorde på en M30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over , lufte m30 null stress , eneste som kan være greit å ta med seg er min erfaring ang termostat er at noen av de uorg oringene som følger med er litt tjukkere en org , noe som faktisk gjør at termostat huset kan sprekke når du drar inntil bolta , så har ved et par anledninger Måtte hatt ca 1mm gleppe på termostathus pga jeg ikke kan dra det helt inntill . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Ble ferie på sørlandet før jeg rakk å starte, men bilen står utenfor huset med original vannpumpe, termostat og viskosekløtch. Så blir nok dreis på dette. Bare greit å spørre fasiten her på bimmers før man setter i gang. Har med årene lært meg at jeg sparer mye tid på forberedelse når jeg skrur 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel M30B35? M20 har registerreim som bør byttes når vannpumpen bytter(eller motsatt).
Men M30 har vel kjede? Da er det tut og kjør. Lufting kan være en "pain in the a**".

Trikset er å sett varmeapparatet på maks temp(begge sider) og holde et nøye øye på temp-måleren, så den ikke går i rødt. Ellers er tålmodighet riktig verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mons1 skrev:

Du mener vel M30B35? M20 har registerreim som bør byttes når vannpumpen bytter(eller motsatt).
Men M30 har vel kjede? Da er det tut og kjør. Lufting kan være en "pain in the a**".

Trikset er å sett varmeapparatet på maks temp(begge sider) og holde et nøye øye på temp-måleren, så den ikke går i rødt. Ellers er tålmodighet riktig verktøy.

Det stemmer. M30. retter asap. Tjukke fingre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mariuse34 changed the title to 735i Oppskrift vannpumpebytte m30b35 (e32)?
  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...