Anderspr0 Skrevet Juli 28, 2020 Share Skrevet Juli 28, 2020 (endret) God kveld Kjøpte en F15 X5 idag, og skal bestille nye sommerfelger. Jeg klarer ikke å forstå hvilken dimensjon/bredde jeg skal ha for å gjøre BMW fornøyd. På GS-bildeler ligger alle felgpakker med samme dimensjon forran og bak, i tillegg til et stort sprang av dekkmerker. Er det noen som har noe vettugt på dette? Feks: Felgpakke 21" med 295/35-21 med Sonar SX2 - kan jeg benytte denne? Er det ikke ubehagelig med 295 forran? Endret Juli 28, 2020 av Anderspr0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Juli 28, 2020 Share Skrevet Juli 28, 2020 God kveld og gratulerer med fin BMW! Har lite å komme med annet enn at jeg definitivt hadde gått for originale felger, eller er det kanskje 20" felgene du skal bytte ut? Viktig at det er stjernemerkede dekk ved forskjellig dekkdimensjon foran/bak pga fordelingskasse, og det mener jeg GS ikke selger så kan være derfor. Det selges ofte pent brukte 20" M sport felger fra F15 på Finn til en veldig rimelig penge sammenlignet med nypris, disse er av en helt annen kvalitet enn de du kjøper på GS. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderspr0 Skrevet Juli 28, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2020 (endret) 23 minutter siden, papertiger skrev: God kveld og gratulerer med fin BMW! Har lite å komme med annet enn at jeg definitivt hadde gått for originale felger, eller er det kanskje 20" felgene du skal bytte ut? Viktig at det er stjernemerkede dekk ved forskjellig dekkdimensjon foran/bak pga fordelingskasse, og det mener jeg GS ikke selger så kan være derfor. Det selges ofte pent brukte 20" M sport felger fra F15 på Finn til en veldig rimelig penge sammenlignet med nypris, disse er av en helt annen kvalitet enn de du kjøper på GS. Takker for tilbakemelding. Er desverre nok ikke en M-sport, men kunne ikke gå fra en 2014 modell med kun 52.000 km til 517.000,- Så ved lik dimensjon forran og bak, skal det ikke være noe problem mtp. fordelingskassen? Per nå står det noen gørr originale "non m-sport" 19". Originalt er det per mekonomen 255/50-19 forran og 285/45-19 bak. Med oppgradering til 285/35-21 forran får man et breddeavvik på +12%, og -22% på sideveggene. SVV har vel også noen retningslinjer her? Bør jeg velge 20"? Greia er at jeg skulle få med nye dekk/felger på kjøpet fra forhandleren, og GS var derfor alternativet. Har hatt 3 sett fra GS på alle 3 BMW'ene, og ennå ikke hatt noe trøbbel Endret Juli 28, 2020 av Anderspr0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juli 28, 2020 Share Skrevet Juli 28, 2020 Gratulerer med fin bmw Hva ønsker du selv? Lik dimensjon foran og bak, eller bredere bak? Husk at du må ha stjernemerkede dekk dersom du går for bredere dekk bak, for å sikre lik rulleomkrets, opprettholde garantier og for å spare fordelingskassa. Stjernemerkede dekk øker prisen og reduserer utvalget. Sonar og andre billigdekk er typisk GS og andre "sjapper" på slike komplette hjulsett. Jeg ville kjøpt 20 eller 21" men med 8,5" bredde både framme og bak. Og valgt dekk fra Michelin, Hankook, Pirelli eller Falken. Originaldim foran er 275/40r20. Jeg tenker alltid komfort men det bestemmer du jo selv. Og med komfort i tankene så ville jeg hatt 255/45r20 på alle fire hjulene. Det øker rulleomkrets en med 1.4% (5% er maks) Kjøp felger og dekk separat i dette tilfellet. Eksempel på felger: https://wheelsshop.no/rawsearch?SEOUrl-ignore=true&RimsAndWheels-type=rim&endless=0&sorting=s.diameter%3Aasc%3Bs.price%3Aasc&RimsAndWheels-brand=&RimsAndWheels-design=&RimsAndWheels-diameter=20&RimsAndWheels-width=8.50&RimsAndWheels-pcd=5x120&RimsAndWheels-etMin=35&RimsAndWheels-etMax=40 Et par dekk alternativer : https://www.byttdekk.com/dekk/hankook/hankook_ventuss1evo2k117a/255-45r20/93149 https://www.byttdekk.com/dekk/michelin/michelin_pilotsportsuv/255-45r20/158732 https://www.byttdekk.com/dekk/michelin/michelin_primacy4/255-45r20/172336 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderspr0 Skrevet Juli 29, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2020 7 timer siden, Evopower skrev: Gratulerer med fin bmw Hva ønsker du selv? Lik dimensjon foran og bak, eller bredere bak? Husk at du må ha stjernemerkede dekk dersom du går for bredere dekk bak, for å sikre lik rulleomkrets, opprettholde garantier og for å spare fordelingskassa. Stjernemerkede dekk øker prisen og reduserer utvalget. Sonar og andre billigdekk er typisk GS og andre "sjapper" på slike komplette hjulsett. Jeg ville kjøpt 20 eller 21" men med 8,5" bredde både framme og bak. Og valgt dekk fra Michelin, Hankook, Pirelli eller Falken. Originaldim foran er 275/40r20. Jeg tenker alltid komfort men det bestemmer du jo selv. Og med komfort i tankene så ville jeg hatt 255/45r20 på alle fire hjulene. Det øker rulleomkrets en med 1.4% (5% er maks) Kjøp felger og dekk separat i dette tilfellet. Eksempel på felger: https://wheelsshop.no/rawsearch?SEOUrl-ignore=true&RimsAndWheels-type=rim&endless=0&sorting=s.diameter%3Aasc%3Bs.price%3Aasc&RimsAndWheels-brand=&RimsAndWheels-design=&RimsAndWheels-diameter=20&RimsAndWheels-width=8.50&RimsAndWheels-pcd=5x120&RimsAndWheels-etMin=35&RimsAndWheels-etMax=40 Et par dekk alternativer : https://www.byttdekk.com/dekk/hankook/hankook_ventuss1evo2k117a/255-45r20/93149 https://www.byttdekk.com/dekk/michelin/michelin_pilotsportsuv/255-45r20/158732 https://www.byttdekk.com/dekk/michelin/michelin_primacy4/255-45r20/172336 Takk for respons :-) Ønsker gjerne lik dimensjon bak og fram. Så da kan jeg bruke 275/40-20 fram og bak uten problemer mot BMW eller SVV? Bilforhandleren som ville at jeg skulle finne fra GS-bildeler skjønner du, og er derfor "låst" til det. Dekk blir da enten Falkon FK510 eller Continental Premiumcontact 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Juli 29, 2020 Share Skrevet Juli 29, 2020 da ville jeg godt for conti og ikke falken, men viktigste når det blir bredt er å prøve å få støysvake dekk. jeg hadde 275/X/20 foran og 315/x/20 bak, (x for jeg husker ikke) på min 2014 modell med m-sport. Var ikke noe problem å kjøre med den bredden hverken foran eller bak. På vinterhjulene hadde jeg 255/x/19 rundt om, fungerte greit det også, men ser jo absolutt bedre ut med 315 bak. Fordelen med like rundt om er at man slipper å tenke på forskjell i rullediameter som x-drive ikke er spesielt glad i. Jeg hadde Hankook Ventus på min som ikke er stjernemerket og hadde ikke noe problem med det på sommerdekkene, men det er anbefalt å få forhandler til å måle dekkdim før de setter på og påse at forskjellen ikke er mange millimeterene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juli 29, 2020 Share Skrevet Juli 29, 2020 2 timer siden, Anderspr0 skrev: Takk for respons Ønsker gjerne lik dimensjon bak og fram. Så da kan jeg bruke 275/40-20 fram og bak uten problemer mot BMW eller SVV? Bilforhandleren som ville at jeg skulle finne fra GS-bildeler skjønner du, og er derfor "låst" til det. Dekk blir da enten Falkon FK510 eller Continental Premiumcontact 6 275 fram og bak går fint opp mot svv Har conti premium contact 6 selv nå, og de er helt ok. Conti er forferdelig dårlige på dette med holdbarhet, så kanskje fk510 (som mange anbefaler her inne) er veien å gå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderspr0 Skrevet Juli 29, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2020 2 timer siden, Evopower skrev: 275 fram og bak går fint opp mot svv Har conti premium contact 6 selv nå, og de er helt ok. Conti er forferdelig dårlige på dette med holdbarhet, så kanskje fk510 (som mange anbefaler her inne) er veien å gå. Sporer det ikke med så bred fram? Ser at 295/35-21 har 0% endring fra standard 255/50-19 fram og 295/45-19 bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juli 29, 2020 Share Skrevet Juli 29, 2020 2 timer siden, Anderspr0 skrev: Sporer det ikke med så bred fram? Ser at 295/35-21 har 0% endring fra standard 255/50-19 fram og 295/45-19 bak. Skal du ha ulik bredde foran og bak må du ha stjernemerkede dekk som nevnt over, vist ikke så har du værken garanti eller maskinskadeforsikring... lite å spare å mye å tape på å kjøpe dekk uten når du har såpass ny bil Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juli 29, 2020 Share Skrevet Juli 29, 2020 (endret) 2 timer siden, Anderspr0 skrev: Sporer det ikke med så bred fram? Ser at 295/35-21 har 0% endring fra standard 255/50-19 fram og 295/45-19 bak. Har aldri hatt så bredt som 275 fram selv om det er standarddim på x5. Var derfor jeg skrev at 255/45r20 må være ideelt Selv om det står 0% endring i en kalkulator så må det likevel være stjernemerkede dekk for å garantere 0%. Det kan være avvik på dekkene selv med teoretisk 0% avvik. Endret Juli 29, 2020 av Evopower Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderspr0 Skrevet Juli 29, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2020 9 timer siden, Evopower skrev: Har aldri hatt så bredt som 275 fram selv om det er standarddim på x5. Var derfor jeg skrev at 255/45r20 må være ideelt Selv om det står 0% endring i en kalkulator så må det likevel være stjernemerkede dekk for å garantere 0%. Det kan være avvik på dekkene selv med teoretisk 0% avvik. Ble lik dimensjon fram og bak, så skal vel være innafor da Evopower reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 30, 2020 Share Skrevet Juli 30, 2020 Eneste som er litt kjipt med samme dimensjon foran og bak, er at det kan se litt pinglete ut bak. X5 er laget for brede hjul. Så da kan du space ut bak 25mm vil jeg mene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderspr0 Skrevet Juli 30, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 30, 2020 4 timer siden, Otis skrev: Eneste som er litt kjipt med samme dimensjon foran og bak, er at det kan se litt pinglete ut bak. X5 er laget for brede hjul. Så da kan du space ut bak 25mm vil jeg mene. 295 fram og bak riktignok. Får se hvordan det blir Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 30, 2020 Share Skrevet Juli 30, 2020 Aha. 295 fremme og bak. Ja, da er det vel greit nok. På e70 så ser 275 med 25mm spacer greit ut.mens på e70 med m-sport så ser det utrolig pinglete ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå