Gå til innhold

Andreas N's E39 - 525TDS 1996, HELLROT


 Share

Anbefalte innlegg

IMG_1013.thumb.jpg.40d2b9e4ae3f026ef8147b614cefe8e2.jpg
 
Velkommen til min aller første biltråd.
 
September 2019 kjøpte jeg denne bilen for å bruke den som bil nummer to, og det er en "guttebil" da vår andre E61 blir godt brukt som familiebil. Bilen var langt fra feilfri da den ble kjøpt, og jeg kan vel beskrive det som et "spontankjøp" da denne var i nærheten. Svært lite info under Finn-annonsen, og etter mye om og men fant jeg ut at bilen faktisk hadde blitt solgt/byttet inn selv om annonsen var aktiv. Det fine med hele opplegget var at forrige eier hadde fått informasjon om at ny eier skulle selge bilen igjen, så jeg fikk alt av kontaktopplysninger. Noen dager senere bestemte jeg meg for at jeg kjøper den. Dette er ikke min første E39, da jeg tidligere har eid en 528IA 1997 mod, som jeg i dag dessverre fant ut har blitt vraket for ikke lenge siden.
 
Da jeg kjøpte denne var jeg informert om at det luktet diesel i kupéen, og at dette skyldtes lekkasje på dyse nr. 5. Ellers var det bare tut å kjør. Jeg vet at det å finne en E39 uten feil i dag er en sjelden vare, så jeg visste hva jeg gikk til. 
 
Utstyrsliste
L801A GERMANY VERSION
S260A Side airbag for driver/passenger
S320A Deleted, model lettering
S428A Warning triangle and first aid kit
S464A Ski bag
S510A Headlight vertical aim control
S520A Fog lights
S534A Automatic air conditioning
S548A Kilometre speedo
S665A Radio BMW Business RDS
S676A HiFi speaker system
S863A Dealer List Europe
S879A On-board literature, German
 
Jeg håper på å kunne jevnlig oppdatere denne tråden, samt få innspill og tips fra andre. Hvis noen fra området Mo i Rana og omegn skulle komme over tråden, så send meg gjerne en melding!
Endret av Andreas N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Shattered skrev:

Må følge med her :D

Dette blir spennende ja!😁

 

6 timer siden, fxslin skrev:

Gratulere med bil og meget pen farge må jeg få lov til å si.  Ser veldig bra ut på bildet!

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i første post, så var bilen langt fra feilfri da jeg kjøpte den.

Første regnfall noen dager etter kjøp, legger jeg merke til at det blir svært fuktig i bilen. Jeg finner først ikke frem til kilden, og begynner å lese meg litt opp på nett hva det kan skyldes. Mye styr frem og tilbake, og etter en liten titt i bagasjerommet finner jeg en dam i reservehjuls-brønn. Lokaliserer lekkasjen opp videre til baklyktene. Setter i gang prosjekt "få det til å slutte å renne inn". Bestiller light/lamp gasket set fra eBay, og må improvisere i mellomtiden. Improvisasjonen holdt svært dårlig, og det rant fremdeles noe vann inn. Varene ankommer to uker senere, og endelig ble det tett.

Lite visste jeg at TDS motoren (M51) skulle gi meg mange irritasjonsmomenter. Bilen bruker elendig lang tid på å reagere når jeg gir gass, og jeg kjenner turboen kicker inn rundt 3000RPM. Det verste må nok være å komme seg inn i en rundkjøring etter man har stoppet helt. Jeg vet enda ikke i dag om dette faktisk er normalt, da mange engelske BMW-forum skriver at det er normalt. Men like mange nevner også lekkasje i vakuum-slangene. Men så lite bilkyndig som jeg er, og uansett hvor mye jeg leter på nettet, så finner jeg ingen diagram om dette. Jeg holder en finger på at dette faktisk er det som er problemet, men står dessverre fast.

For å ikke nevne diesel lukta i kupéen, så er dyse nummer 5 enda ikke byttet. Det skal visstnok være et rent helvete å få byttet disse, og der igjen så har jeg null erfaring med å bytte dyser. Så kommer vinteren. Uten å ha gått godt over vinterdekkene da jeg kjøpte,  så blir det oppdaget ved dekkskifte at piggene er spølet bort, og at de er ubrukelige. Nye dekk ble ordnet heldigvis. Bilen står på Bilstein dempere og HR fjærer, og en senket E39 egner seg absolutt ikke i Nord-Norge. Som der igjen gjør at sørpe og isblokker kommer seg inn over motor-dekselet og bokstavelig talt en dag får bilen til å stoppe helt opp i en svært trafikkert vei. Da innså jeg at denne bilen ikke er et godt nok fremkomstmiddel på vinterstid, så jeg bestemmer meg derfor for å parkere bilen i innkjørselen hele vinteren.

EU-kontroll i januar, og det blir avdekket flere feil. Grunnet økonomi får jeg ikke godkjent den, så kom COVID-19 og når økonomien var på plass igjen var det fortsatt vanskelig å få den godkjent. Senkesettet måtte Statens Vegvesen godkjenne, og det tar flere uker før jeg får time. Bilen står helt til 04.06.2020, og blir endelig godkjent. Nå får jeg endelig byttet om til sommerdekk, og får tatt meg noen svært etterlengtede kjøreturer. Så bestemmer jeg meg for å selge bilen.

Bildet ovenfor er fra samme dag, bare minutter senere når jeg skal gå over for å sjekke at jeg har fått tatt bilde av alt, at jeg legger merke til en liten men kritisk detalj. Jeg ser en lekkasje som ikke var der på de første bildene, men som er der på de siste bildene. Under fotograferingen gikk bilen på tomgang, og det sluttet å lekke da jeg flyttet på meg og slo av bilen for å sjekke at jeg faktisk var en lekkasje som kom fra denne bilen.

Og siden har bilen nok en gang stått parkert, men takket være snille familiemedlemmer så har den blitt inspisert på verksted og det har blitt bestilt noen deler. Totalt siden september og til i dag har jeg kjørt ca. 120 mil. Men nå er jeg litt i tvil om jeg ønsker å selge, og kanskje fortsette "guttebil" prosjektet mitt. Kanskje er jeg så heldig at jeg kan få litt hjelp fra noen på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt med E39 i denne fargen, blir bra :)

Hadde selv en 1998 525tds med dyselekkasje. Den jeg hadde var det lekkasje på enten 3 eller 4 (den med sensor kabel). Slangene mellom dysene er litt knot å få på/av, men fjerning av selve dysen er overkommelig. Får pipesett til dyser på biltema som passer desse (kan være litt trange hull ned til dysen). 

Spikeren i kista for min var att gjengene i toppen til dysa rev seg siste gang jeg skulle ta den ut 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, BjornarHS skrev:

Spesielt med E39 i denne fargen, blir bra :)

Hadde selv en 1998 525tds med dyselekkasje. Den jeg hadde var det lekkasje på enten 3 eller 4 (den med sensor kabel). Slangene mellom dysene er litt knot å få på/av, men fjerning av selve dysen er overkommelig. Får pipesett til dyser på biltema som passer desse (kan være litt trange hull ned til dysen). 

Spikeren i kista for min var att gjengene i toppen til dysa rev seg siste gang jeg skulle ta den ut 🤔

Flott farge på bilen, skiller seg absolutt ut i mengden. Bilen er ganske "stock", noe jeg synes den kler godt.

Kan du huske hva slags pipesett du gikk for, og hvilken størrelse det er snakk om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ingvaldsen skrev:

En ting du kan gjøre med engang er å lime fuktspærra i bakdørene på nytt, disse slipper igjennom vann på ALLE e39 faktisk.

 

veldig sjeldent det er noe problem i framdørene men det har skjedd

Kan du forklare hva og hvor jeg finner fuktsperren? Jeg vet ikke helt om jeg forklarte meg dårlig, men jeg fant lekkasjen i baklyktene. Det var ingen pakninger som tettet det mellom lykt og karosseri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 18.15, Andreas N skrev:

Flott farge på bilen, skiller seg absolutt ut i mengden. Bilen er ganske "stock", noe jeg synes den kler godt.

Kan du huske hva slags pipesett du gikk for, og hvilken størrelse det er snakk om? 

Var ett sett fra biltema med 4 forsjellige piper. Finner det ikke på siden deres nå 🤔 Mener på det var en dyp 27mm pipe som måtte til for å ta ut dysen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. at den går dårlig, så er det mange av disse som går med defekte eller "halvveis defekte" luftmengemålere. 

Da vil den gå dårlig/nødmodus. Min gjorde det, kviknet til med en gang jeg fikk på en ny LMM. 

Ut fra hva jeg husker så er det en komponent inni de som løsner i loddinga, jeg prøvde å lodde dette på min gamle, men det holdt ikke lenge. Var vanskelig å få loddet det skikkelig da den er fylt med noe gugge for å hindre fukt i å komme inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
På 30.7.2020 den 18.37, Andreas N skrev:
IMG_1013.thumb.jpg.40d2b9e4ae3f026ef8147b614cefe8e2.jpg
 
Velkommen til min aller første biltråd.
 
September 2019 kjøpte jeg denne bilen for å bruke den som bil nummer to, og det er en "guttebil" da vår andre E61 blir godt brukt som familiebil. Bilen var langt fra feilfri da den ble kjøpt, og jeg kan vel beskrive det som et "spontankjøp" da denne var i nærheten. Svært lite info under Finn-annonsen, og etter mye om og men fant jeg ut at bilen faktisk hadde blitt solgt/byttet inn selv om annonsen var aktiv. Det fine med hele opplegget var at forrige eier hadde fått informasjon om at ny eier skulle selge bilen igjen, så jeg fikk alt av kontaktopplysninger. Noen dager senere bestemte jeg meg for at jeg kjøper den. Dette er ikke min første E39, da jeg tidligere har eid en 528IA 1997 mod, som jeg i dag dessverre fant ut har blitt vraket for ikke lenge siden.
 
Da jeg kjøpte denne var jeg informert om at det luktet diesel i kupéen, og at dette skyldtes lekkasje på dyse nr. 5. Ellers var det bare tut å kjør. Jeg vet at det å finne en E39 uten feil i dag er en sjelden vare, så jeg visste hva jeg gikk til. 
 
Utstyrsliste
L801A GERMANY VERSION
S260A Side airbag for driver/passenger
S320A Deleted, model lettering
S428A Warning triangle and first aid kit
S464A Ski bag
S510A Headlight vertical aim control
S520A Fog lights
S534A Automatic air conditioning
S548A Kilometre speedo
S665A Radio BMW Business RDS
S676A HiFi speaker system
S863A Dealer List Europe
S879A On-board literature, German
 
Jeg håper på å kunne jevnlig oppdatere denne tråden, samt få innspill og tips fra andre. Hvis noen fra området Mo i Rana og omegn skulle komme over tråden, så send meg gjerne en melding!

Hei, det er jeg som eier bilen nå og har kommet på noen problemer med girkasse. Bilen er klar får å få manuellswap samt overhalle dysene. Bilen lever veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 6.03, Andreas N skrev:

Som jeg skrev i første post, så var bilen langt fra feilfri da jeg kjøpte den.

Første regnfall noen dager etter kjøp, legger jeg merke til at det blir svært fuktig i bilen. Jeg finner først ikke frem til kilden, og begynner å lese meg litt opp på nett hva det kan skyldes. Mye styr frem og tilbake, og etter en liten titt i bagasjerommet finner jeg en dam i reservehjuls-brønn. Lokaliserer lekkasjen opp videre til baklyktene. Setter i gang prosjekt "få det til å slutte å renne inn". Bestiller light/lamp gasket set fra eBay, og må improvisere i mellomtiden. Improvisasjonen holdt svært dårlig, og det rant fremdeles noe vann inn. Varene ankommer to uker senere, og endelig ble det tett.

Lite visste jeg at TDS motoren (M51) skulle gi meg mange irritasjonsmomenter. Bilen bruker elendig lang tid på å reagere når jeg gir gass, og jeg kjenner turboen kicker inn rundt 3000RPM. Det verste må nok være å komme seg inn i en rundkjøring etter man har stoppet helt. Jeg vet enda ikke i dag om dette faktisk er normalt, da mange engelske BMW-forum skriver at det er normalt. Men like mange nevner også lekkasje i vakuum-slangene. Men så lite bilkyndig som jeg er, og uansett hvor mye jeg leter på nettet, så finner jeg ingen diagram om dette. Jeg holder en finger på at dette faktisk er det som er problemet, men står dessverre fast.

For å ikke nevne diesel lukta i kupéen, så er dyse nummer 5 enda ikke byttet. Det skal visstnok være et rent helvete å få byttet disse, og der igjen så har jeg null erfaring med å bytte dyser. Så kommer vinteren. Uten å ha gått godt over vinterdekkene da jeg kjøpte,  så blir det oppdaget ved dekkskifte at piggene er spølet bort, og at de er ubrukelige. Nye dekk ble ordnet heldigvis. Bilen står på Bilstein dempere og HR fjærer, og en senket E39 egner seg absolutt ikke i Nord-Norge. Som der igjen gjør at sørpe og isblokker kommer seg inn over motor-dekselet og bokstavelig talt en dag får bilen til å stoppe helt opp i en svært trafikkert vei. Da innså jeg at denne bilen ikke er et godt nok fremkomstmiddel på vinterstid, så jeg bestemmer meg derfor for å parkere bilen i innkjørselen hele vinteren.

EU-kontroll i januar, og det blir avdekket flere feil. Grunnet økonomi får jeg ikke godkjent den, så kom COVID-19 og når økonomien var på plass igjen var det fortsatt vanskelig å få den godkjent. Senkesettet måtte Statens Vegvesen godkjenne, og det tar flere uker før jeg får time. Bilen står helt til 04.06.2020, og blir endelig godkjent. Nå får jeg endelig byttet om til sommerdekk, og får tatt meg noen svært etterlengtede kjøreturer. Så bestemmer jeg meg for å selge bilen.

Bildet ovenfor er fra samme dag, bare minutter senere når jeg skal gå over for å sjekke at jeg har fått tatt bilde av alt, at jeg legger merke til en liten men kritisk detalj. Jeg ser en lekkasje som ikke var der på de første bildene, men som er der på de siste bildene. Under fotograferingen gikk bilen på tomgang, og det sluttet å lekke da jeg flyttet på meg og slo av bilen for å sjekke at jeg faktisk var en lekkasje som kom fra denne bilen.

Og siden har bilen nok en gang stått parkert, men takket være snille familiemedlemmer så har den blitt inspisert på verksted og det har blitt bestilt noen deler. Totalt siden september og til i dag har jeg kjørt ca. 120 mil. Men nå er jeg litt i tvil om jeg ønsker å selge, og kanskje fortsette "guttebil" prosjektet mitt. Kanskje er jeg så heldig at jeg kan få litt hjelp fra noen på forumet?

Hei jeg eier bilen per dags dato og problemet med dårlig turbotrykk og reaksjon er mye pga girkassa er fucka på bilen. Girkassen blir bygd om til manuell snart så håper på løsning. Dysene er å klare får å byttes tetninger på. Bilen har funket megetbra med untak av noen dårlig rep fra tidligere dieselpumpe som jeg har fikset i ettertid. Har kjørt den 10 000km de 3 månedene jeg har hatt den. Turbotrykket er nok dårlig pga en jalla kcr chip som noen instalerte en gang i tiden, bilen vil få en årdentlig tune fra optituning etter eu nå. Ellers bra bil og så vidt jeg vet den eneste e39en i norge i fargen hellrot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 10.00, BjornarHS skrev:

Spesielt med E39 i denne fargen, blir bra :)

Hadde selv en 1998 525tds med dyselekkasje. Den jeg hadde var det lekkasje på enten 3 eller 4 (den med sensor kabel). Slangene mellom dysene er litt knot å få på/av, men fjerning av selve dysen er overkommelig. Får pipesett til dyser på biltema som passer desse (kan være litt trange hull ned til dysen). 

Spikeren i kista for min var att gjengene i toppen til dysa rev seg siste gang jeg skulle ta den ut 🤔

Hei er jeg som eier bilen i tråden per dags dato, man kan vell ta ut dysen med toppen montert? Bilen er så langt den eneste e39en i hellrot i norge som jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...