Gå til innhold

Hjelp! til felger 530d xDrive


Sarevok
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har etter hvert tenkt å skaffe meg 20" felger på min 530d xDrive. Originalt står det nå 245/40R19 på alle hjul. I vognkortet står alternativ størrelse 245/35R20 (8.5Jx20) og 275/30R20 (9Jx20)

Det er en ting jeg ikke forstår, i følge en tabell jeg fant på nett må jeg på 9.5x20 for å få 275/30R20. Finner nesten ingen felger som er 9x20 og alternativ dekkstørrelse 275/30R20, men mye 285/30R20. Er det feil i vognkort eller hva er maks bredde på dekk man kan ha på 9x20?

Synes også det er vanskelig å finne samme felg i to forskjellige størrelser. 

 

Nå kan det hende at denne tabellen viser feil, gjerne arrester meg for det. Håper noen kan svare og forklare nærmere. 

Tar gjerne i mot tips over internettsider som selger bra felg :)

Mvh Vegard

Screenshot_20200824-225415_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evopower skrev:

8,5x20" på alle fire hjulene og 245/35r20 er jo en enkel og greit alternativ? 

GS Bildeler selger jo ellers kan du se på wheelsshop.no 

 

Ja, det er ikke så styr gale. Har ikke temkt på det. Blor bare så forvirret av rulleomkrets, stjernemerka dekk osv.. 

Siden denne dimensjonen ikke står i vognkort, vil jeg da evt få trøbbel i en kontroll osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man "må" ikke ha stjernemerkede dekk, men det gir en ekstra trygghet. Om man kjøper samme dekkmerke og -modell foran og bak, og det er 0% teoretisk avvik så har jeg til gode å høre om at det skaper problemer for transferkassa.

Synes selv 245 rundt baut blir for lite aggressivt på en F11. 245/35-20 foran og 285/30-20 bak er en fin kombinasjon. Grunnen til at BMW originalt kjører 275 bak er fordi det er stjernemerkede dekk (ergo spesialtilpassede kombinasjoner uten avvik i rulleomkrets). 

Edit. Jeg har forresten 275-bakdekk på style 373, som er 9" bred. Går helt fint det. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sarevok skrev:

Ja, det er ikke så styr gale. Har ikke temkt på det. Blor bare så forvirret av rulleomkrets, stjernemerka dekk osv.. 

Siden denne dimensjonen ikke står i vognkort, vil jeg da evt få trøbbel i en kontroll osv? 

Stjernenerka dekk er bare et krav om du velger forskjellige dimensjoner framme og bak. Blir ikke noe trøbbel selv om dekkdim ikke står i vognkortet, men rulleomkrets må være under 5% avvik fra originalt. Det er jo ikke noe problem om du velger samme dim bak som bilen har som 20" tilvalg foran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar folkens.. 

Da får jeg spekulere litt i hva jeg går for.. Er jo en million av felger, så dette kommer ikke til å bli lett. 

Liker kombinasjonen 245/35R20 + 285/30R20.. Noen som kanskje har tips hvilken størrelse jeg bør gå for bak og forran på en F11? Vil tro jeg kan ha 9" frem og evt 10" bak ? 

 

I mitt vognkort står det "Min innpress 30mm på begge aksler. Siden det er lov med maks +/- 7,5mm på hver side, så kan jeg velge felg med ET 23 - 37 ? Eller er jeg helt på jordet nå ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Hvorfor ikke bare kjøpe orginale bmw felger i 20" ? Da kan de ofte kjøpes med riktige dekk slik som felger fra m550d, det må ikke være 5eika vossenkopi slik som alle har idag.. beklager om noen føler seg truffet💩

Åpen for alt :) Liker godt orginale bmw felger.. Synes style 373 som @Walkabout nevner er utrolig fine. Men de må sikkert kjøpes fra utlandet om noen ikke selger privat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...