Gå til innhold

E60 M5 Eierskap?


håk
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sikler på ny bil og vurderer E60 m5 og E92 M3. Hvorav førstnevnte frister mest grunnet v10ern og prisene...

Er disse så ille som noen ønsker å ha det til? Må man forvente 50,000 i årlig kost?

Jeg skal ha den i en mellomperiode +- 12mnd og bilen vil kun brukes på lengre turer og ikke i hverdagen.

Sparer ca 100,000 på en M5 kontra M3 som kan brukes som buffer om noe skulle skje... 

Hvordan er bilen ellers? morsom eller kjedelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er fantastiske når de er i orden (det var forkledde superbiler i sin tid), og begge har ca de samme svakhetene. Stikkordet er rådelagre. De vil havarere på et tidspunkt, og selv et preventivt bytte er kostbart. Tror ellers  ikke det er veldig stor forskjell i eie-kostnader på disse to, uten at jeg har eid noen av de selv. De er nemlig ganske beslektet teknologimessig. E60 kom imidlertid først og har dermed muligens litt dårligere statistikk.

Ellers begynner E60 M5 å bli relativt billig om dagen, og er kanskje den beste investeringen av de to akkurat nå. (Det er veldig vanskelig å spå prisutviklingen på slike biltyper).

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, *MrB* said:

Ellers begynner E60 M5 å bli relativt billig om dagen, og er kanskje den beste investeringen av de to akkurat nå. (Det er veldig vanskelig å spå prisutviklingen på slike biltyper).

En E60 M5 er ingen god "investering" med mindre du får den i god stand til 150k.

Historien viser oss at eldre 3-serie holder verdien best, samt at eldre 5-serie med manuell kommer krypende 10 år etter. 

E92 M3 er det beste valget da 3-serie Coupe med stor motor er ettertraktet og holder verdien mye bedre enn 5-serie uansett motor/gir. 

Dessuten er det gøyere å ha en Coupe som kosebil/søndagsbil istedenfor en "vanlig" sedan.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 M5 og E92 M3 gir utrolig mye rå M bil for pengene nå om dagen, som investerings objekter så er nok ikke tiden moden ennå. Utfordringen her er at disse bilene har komplekse motorer som krever ett relativt stort vedlikeholds budsjett, særlig E60 M5. Du har rådelager som vil ryke uansett, finner du en bil som har fått byttet dette så er det bra. Men før eller senere så vil disse ryke på nytt, det er en slitedel på disse. Videre så er clutsjen en svakhet på både E60 og E92 samt SMG pumpa ryker på de aller fleste før eller siden. 

Det jeg hadde valgt er en E92 M3 (eller E90 sedan) med manuell, det er vel det beste og tryggeste av disse alternativene. Ja det finnes dieselbiler i dag som akser fortere til 100, men kjøregleden du får ut av en selvpustende V8 M3 med rødmerking så høyt oppe...rått! Ett tips er også at du fort sparer 150 000,- på import fra Sverige, nye import regler gir veldig høyt bruksfradrag på biler som er 10 år og eldre.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Werther said:

En E60 M5 er ingen god "investering" med mindre du får den i god stand til 150k.

Historien viser oss at eldre 3-serie holder verdien best, samt at eldre 5-serie med manuell kommer krypende 10 år etter. 

E92 M3 er det beste valget da 3-serie Coupe med stor motor er ettertraktet og holder verdien mye bedre enn 5-serie uansett motor/gir. 

Dessuten er det gøyere å ha en Coupe som kosebil/søndagsbil istedenfor en "vanlig" sedan.

Siste selvpustende M5 har absolutt potensiale til å bli en investering på sikt, men hverken E92 M3 eller E60 M5 har nok nådd prisbunnen ennå. Ingen M-biler er forøvrig noen investering når man ser på driftskostnader. Det koster fort litt å ha de på veien.

3-serien er erfaringsmessig den modellen som holder prisen best ja, men når du i dag kanskje må ut med 100k mer for en E92 kontra en E60, så er 3-serien litt bakpå ut fra start når vi snakker investering. Uavhengig av hvilken M-bil/serie man ser på, så er det en fortel å treffe verdikurven best mulig. slik det er i dag, er nok E39 og E46 de beste objektene der, men det er litt utenfor hva trådstarter spør om. Det er vanskelig å si noe fornuftig om M-bilmarkedet, da man sjelden vet hva bilene faktisk går for, og om de i det hele tatt blir solgt. Mange ligger nok ute bare for å sjekke farvannet, og da gjerne til friske priser. Videre er det en del relativt sletne E34, E39 og etterhvert E60 som er ombygde. De trekker markedet ned. Andelen originale M3 (E30, E36, E46 og E92) virker å være høyere, uten at jeg har ført noen statistikk. 3 serien finnes også i større grad i spesialversjoner, som har begrenset antall, og dermed ettertraktet/dyrere. (EVO, GT, GTR, CSL osv).

Ikke noe galt med din siste setning, men det er en subjektiv påstand, og gjerne ikke representativt for andre. Jeg er ikke nødvendigvis uenig, men vi skal ikke se lenger enn til ryktetråden her på forumet for å se oppstandelsen da M3 touring ble lekket.

Jeg ser forøvrig først nå at trådstarter satser på å ha bilen i ca 1 år. Da hadde jeg nok gått for E92 av de to. Den er dyrere å kjøpe, men er nok mer lettsolgt på kort sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg hadde uten tvil kjøpt E60! Jeg har selv hatt en jeg hentet i Stockholm når kursen var bra! Å sparte mye på det den gang og fikk i tillegg en mye finere og bedre bil enn det som lå ute på den tida her. 4-5år siden... problemet nå til dags er at Gud og hver man tar fullfinans og kjøper slike biler for å «rævpule» di til di grader! Men som med alt annet. Ting som ikke blir tatt vare på, ja det blir dyrt for deg og kjøpe etter en annen tulling har rævpult den i noen måneder for så å måtte selge den billig. Jeg kjøper aldri slike biler uten å ha sykdommer og påkost i bakhodet. Enten betal ekstra ved kjøp for å kjøpe en ordentlig ivaretatt bil med utbedrede sykdommer, eller kjøp billig av folk i nød men med påkost i bakhånd. Di gangene jeg har kjøpt billige biler har alt av sykdommer, uansett om det er noe feil der og da eller ikke, blitt tatt med engang. Jeg kjøper gjerne bilen, fikser den i to uker, over vinteren feks eller whatever før den blir tatt i bruk. Det «sparer» man alltid på! Pluss at man kan kjøre og kose seg og vite at bilen er i 110% stand! Om du vurderer E92 ville jeg selvom den har gått langt sterkt vurdert den hvite i aurland. Selvom jeg aldri ville kjøpt manuell til selveie. SMG, DGK eller hva det heter på E92 gjør halve bilen i mine øyne! Hatt diverse E46 M3 feks også og manuell... neeeh da kan man like greit kjøpe 330 feks. SMG er så hinnsides mye morsommere og deiligere og kjøre når man lærer seg det ordentlig! 
Men igjen... E60 M5, et beist av en bil som bestemora di også kan kjøre. Føles som en helt vanlig bil, men om man vil... så er den et beist!! Bruker relativt mye bensin men, jeg brukte den kun som finværs/helgebil i et år ca. Sto stille på vinteren selvfølgelig.  Jeg hadde null problemer med min. Men kjøpte en strøken bil som sagt som hadde gått halvparten av di som lå til salgs her da. 
Jeg brukte dnb på forsikring, 11 med full kasko kontra 22 hos gjensidige 😂

Løp og kjøp!!

Endret av Ivrig86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ivrig86 skrev:

 problemet nå til dags er at Gud og hver man tar fullfinans og kjøper slike biler for å «rævpule» di til di grader! Men som med alt annet. Ting som ikke blir tatt vare på, ja det blir dyrt for deg og kjøpe etter en annen tulling har rævpult den i noen måneder for så å måtte selge den billig. 

Det der er veldig sant, og beskriver vel egentlig hvorfor jeg hadde vegret meg for å kjøpe en sånn type M bil i Norge. Det er alt for lett å få bilfinans i dette landet, det gjør at det kjører rundt folk i biler som de egentlig ikke har råd til. Bare det at en millionbil er inne på topp 10 lista over norges mest solgte biler sier sitt om dette. "Problemet" er at F10 M5, E60 M5 og E92 M3 har kommet i ett prisleie hvor ganske mange kan ha mulighet til å kjøpe en. Det vil si det blir ett problem når veldig mye av disse bilene kjøpes og blir...for å bruke dine ord "rævpult" i noen måneder for så å selges når diverse feil dukker opp. Da gjelder det å få sletta feilkodene og håpe at de ikke dukker opp igjen før neste eier har overtatt.. 

Jeg gidder ikke å kjøpe 10-15 år gammel M bil i Norge, de har ofte fått mer juling, servicer utført på Mekonomen og har byttet eier en haug med ganger. Jeg følger med på Finn.no selvsagt, og stadig dukker samme bil opp igjen etter noen måneder. Da er orignalfelgene bytta ut med noe annet fjas og det er ettermonter jalla DAB løsning med løse ledninger i midtkonsoll. Så igjen, mitt råd er å finne seg en bil i Sverige eller Tyskland. Det er ikke noen garanti for at den ikke har blitt mishandlet der også, men sjansen for dette er lavere. I disse landene er kjøpekraften svakere, særlig blant folk under 30 år, det er langt i fra så lett for en 20 åring i Tyskland å skaffe seg en E60 M5 som det er i Norge. Jovist er bilen billigere, men å forsikre en slik bil der for en ung person er vanvittig dyrt og ofte umulig. Så let etter en ryddig bil i etter av disse to landene, da er sjansen større for at du får ett bra eksemplar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er *ingen* bil som er dyrere å eie enn en avdanket luksus/sportsbil som X antall eiere har "herjet" med og utført et absolutt minimum av vedlikehold over tid. Skal man kjøpe en slik bil skal man finne det eksemplaret som er eid av en entusiast som har gjort alt til punkt og prikke. Dessverre er norske biler generelt i elendig tilstand kontra for eksempel tyske, da det virker som det er en annen mentalitet rundt eierskap her, trolig på grunn at det nevnt over her med hvor lett det er å få fullfinansiering, som gjør at folk som overhodet ikke har "kvalifikasjoner" til å eie en slik bil kjøper. Hyppige eierbytter og stadige (dårlige) modifikasjoner kjennetegner mange biler.

Dessuten, om tidshorisonten på eierskapet ditt er forholdsvis kort ville jeg rett og slett valgt noe helt annet. Skal man ha en slik bil som dette vil jeg gi følgende tips:

- Kjøp den beste bilen du finner som i tillegg er helt original, eventuelt bare med originalt tilbehør.

- Ha en tidshorisont på minst 5 år på eierskapet.

- Vær klar over at det er langt dyrere å vedlikeholde en M3/M5 enn en 318i/530i. Alt er dyrere. Absolutt alt.

- Løp langt vekk fra biler med dårlig oppfulgt service, mange eiere, diverse jallamodifikasjoner og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...