Gå til innhold

Tilbake til BMW for første gang på 8 år? Hjelp! (Erfaring med E60?)


burny_
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens! 8 år siden sist post tror jeg, og cirka like lenge siden sist BMW var i mitt eierskap. Hadde noen bekjente her inne før, så blir artig om noen plukker opp navnet. 

Hatt en forkjærlighet for 5 serier, hatt både E34 525i 91' og E39 525dat 01'. Begge med godt med utstyr og rett tilbehør ettermontert i mine øyne :)

Etter mange år med billige biler, og ofte japser så kunne eg tenkt meg tilbake til min første kjærlighet, BMW. Men holdt meg til billige japser av en grunn, kostnader... 

Sikler litt på tidlige E60/E61, til maks 50k ~ . Er dette som oftest bare ræl? Ser etter noe som er EU godkjent to år, og orker ikke å skru meg ihjel til tross for at eg er industrimekaniker og kan skru. Er student nå og har ikke tilgang til verksted på ukentlig basis lengre. 

Noe sånt som dette, hva tror dere? 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=191536534

Kjente feil? Noe å være obs på? Hørt litt at de automatkassene kan være upålitelige? Noen ideer om den infoskjermen som ikke funker? Dyr affære? Tenkte feks å bytte den til en Android sak.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e60 520iA går like bra som å kaste en ballong, samtidig som ett "høyt" (subjektivt hva definisjon på høyt er) forbruk. Hadde funnet en 525D, disse med downpipe og ordentlig programmering går bra, ender man opp med automat, så skal visst XHP girkasse software gjøre underverker også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tennbrikket skrev:

e60 520iA går like bra som å kaste en ballong, samtidig som ett "høyt" (subjektivt hva definisjon på høyt er) forbruk. Hadde funnet en 525D, disse med downpipe og ordentlig programmering går bra, ender man opp med automat, så skal visst XHP girkasse software gjøre underverker også. 

Hatt Subaru med 2 liter boxer (125hk) og permanent 4x4 de siste 5-6 årene (Impreza og Forester). Så både forbruk og at det ikke er det sprekeste skremmer meg ikke 😂 

Skulle jo gjerne hatt noe sprekere, men synes det er vanskelig å finne noe særlig sprekere enn 520i eller 520d i den prisklassen jeg ser i (maks 50k). Da har isåfall gjerne 525-530 gått over 300k, mens nå har jeg jo kanskje mulighet til en 520 med 200k på klokka 🤔. Ser for meg at en 525/530 med 300k+ kan bli en dyr affære med tanke på vedlikehold? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, burny_ skrev:

Hatt Subaru med 2 liter boxer (125hk) og permanent 4x4 de siste 5-6 årene (Impreza og Forester). Så både forbruk og at det ikke er det sprekeste skremmer meg ikke 😂 

Skulle jo gjerne hatt noe sprekere, men synes det er vanskelig å finne noe særlig sprekere enn 520i eller 520d i den prisklassen jeg ser i (maks 50k). Da har isåfall gjerne 525-530 gått over 300k, mens nå har jeg jo kanskje mulighet til en 520 med 200k på klokka 🤔. Ser for meg at en 525/530 med 300k+ kan bli en dyr affære med tanke på vedlikehold? 

Altså man kan jo både være heldig/uheldig med vedlikehold på en bil som har gått både 200 og 300. Det må man bare sjekke opp inviduelt på bilen man ser på. Motormessig så er jo m47/m57 driftsikkert, en dyse eller to kan jo være dårlig, men det gjelder jo de fleste dieselbiler uavhengig av merke. Turbo kan jo også ryke, men hvor langt er ett tau? Jeg hadde valgt 520d m47 over 520ia i en E60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den E60en du ser på der har en motor som heter M54B22, en veldig bra og solid motor. Den kan bruke litt olje, og den er ikke sprek i E60 karosseriet men den er fantastisk å kjøre med i hverdagen. Når du nå kommer fra Subaru så kommer dette uansett til å virke som en stor oppgradering. M54en er stille og kultivert, nydelig cruiser. Med ditt pris utgangspunkt så ville jeg ikke vurdert noe annet enn en E60 520I, her får du veldig mye bil for pengene. Ved å velge 520I så er det også lettere å finne en bil som ikke er eid av fattig ungdom som ikke har sjanse til å stelle godt med bilen. 

I en så gammel og billig bil så ville jeg ikke valgt diesel, selv om disse motorene også er gode. Det er langt flere ting som kan ryke på en diesel, og når de ryker så blir det dyrt. Du har alt fra turbo, partikkelfilter, høytrykks pumper, dyser, koksing og tette EGR osv. 520I bensin har ikke turbo, enkle plugger, coiler kan ryke men disse koster ikke mye og du kan bytte dem selv, vanos kan bli slitt men selv da så er bilen fortsatt fullt kjørbar (bare enda dauere). Se over kjølesystemet, dette er alltid en gjenganger på gamle BMWer. Sjekk at ingenting lekker og at bilen oppnår optimal drifts temperatur. 

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for tipsene! Endte opp med en 525 bensin, 2004 modell :) 1 eier siste 12 årene som hadde tatt den til Bavaria for alle servicer. 245k på klokka, og mesteparten av utstyr utenom m-pakke. 40000kr! Føler det var en grei pris. 

På ingen måte en strøken bil, men eu ok for to år, bytta en del deler. Så nå blir det å utføre litt småfiks. Fjernlåsen slutta å funke første dagen, og er noe smått av rust på bakluke og eine døra. 

IMG_20201009_143436.jpg

Endret av burny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...