e39en Skrevet Oktober 13, 2020 Share Skrevet Oktober 13, 2020 Hei,har brukt Castrol Edge Titanium FST 0W-30 på min F11 med N57 motor helt siden jeg kjøpte bilen i 2013.Finner ut at godkjennelse BMW Longlife-04 som denne skal ha,ikke er å finne på Castrol Edge 0W-30 lenger,men derimot Castrol Edge 5W-30 M er godkjent bl.a.Har lyst å fortsette med Castrol,men må vel da gå for 5W-30 M.Den er litt tykkere en 0W-30,men vet ikke om det har noe å si,annet en kaldstartegenskaper.Skal tro hvorfor ikke 0W-30 fra Castrol ikke er godkjent for BMW Longlife-04 lenger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 13, 2020 Share Skrevet Oktober 13, 2020 Var det ikke skifte til Shell for en stund tilbake da, som påvirker noen avtaler da? Uansett så kan du sikkert bruke 5-30, men sjekk manualen til bilen først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 13, 2020 Share Skrevet Oktober 13, 2020 Det var vel noe med avtaler og lisenser der. Hvis den olja du ser på er 0W-30 og fortsatt har de samme godkjenningene fra f.eks. VW/Audi, Mercedes, etc. så er nok oljen lik, mens klistremerket er forskjellig. Med mindre det er ofte kaldere enn -15 -20 der du bor så kan du kjøre på med 5W-30 også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Oktober 14, 2020 Share Skrevet Oktober 14, 2020 Du finner olje med LL04 godkjenning med 4 forskjellige viskositeter, 0w30, 5w30, 0w40, 5w40. 0w vs 5w er som du er inne på vinteregenskapene eller kaldstartgenskapene før olja når driftstemperatur. For å få 0w spec på olja må den være mulig for oljepumpa å suge opp i -35°. For å få 5w spec må den være mulig for oljepumpa å suge opp i -30° så det skal være rimelig kaldt der du bor for å behøve 0w. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 14, 2020 Share Skrevet Oktober 14, 2020 Hadde nettopp begge bilene inne hos Bavaria for oljeskift, og de brukte 0w-30 som standard nå på begge (både Mini med N14 bensin og BMW med B47 diesel). I 2018 husker jeg de brukte 5w-30 som standard. Jeg gikk over til 0w-30 fra 5w-30 på Minien etter 2stk registerkjedehopp på de to kaldeste dagene vinteren for 2 år siden (type -12 grader). Men det har nok vært en kombinasjon med noe strekt kjede og slitt kjedestrammer, men synes å mene at motoren går litt finere når det er kaldt med 0w-30, selv om vi jo ikke er nede i de temperaturene som det nevnes over her (type -30 grader). Så sover jeg litt bedre om natta med tanke på registerkjedet på Minien. Bakdelen er visstnok noe økt oljeforbruk med 0w-30, men det lever jeg godt med. Er det lenge siden de slutta med LL-04 godkjenning? Jeg kjøpte noen kanner med dette brukt fra en kar her for vel et år siden, og de hadde LL-04 merking. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Oktober 14, 2020 Share Skrevet Oktober 14, 2020 Castrol ser ut til å anbefale både 5w30 og 5w40 til N57, men det kan være greit å dobbeltsjekke med bilens manual. Ser i utgangspunktet ingen grunn til at du ikke skulle kunne bruke 5W-30 med LL4 merke på din bil, med mindre du bor på et sted med veldig kalde vintre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 14, 2020 Share Skrevet Oktober 14, 2020 19 timer siden, Otis skrev: Var det ikke skifte til Shell for en stund tilbake da, som påvirker noen avtaler da? Uansett så kan du sikkert bruke 5-30, men sjekk manualen til bilen først. 2017 mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e39en Skrevet Oktober 15, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 15, 2020 Takk for mange gode råd, kjekt å få så god respons ,det viser fremdeles stor interesse for BMW her på forumet.Så et svar til Papertiger:Når jeg bestilte Castrol Edge 0w-30 olje i fjor høst var den ikke merket med BMW longlife-04,så da er det vel 2 år siden ca.Kan vel egentlig gå for 5w-30,siden det sjelden er kaldere en -10 her i området. papertiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå