Gå til innhold

Castrol edge 0W-30

e39en
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,har brukt Castrol Edge Titanium FST 0W-30 på min F11 med N57 motor helt siden jeg kjøpte bilen i 2013.Finner ut at godkjennelse BMW Longlife-04 som denne skal ha,ikke er å finne på  Castrol Edge 0W-30 lenger,men derimot Castrol Edge 5W-30 M er godkjent bl.a.Har lyst å fortsette med Castrol,men må vel da gå for 5W-30 M.Den er litt tykkere en 0W-30,men vet ikke om det har noe å si,annet en kaldstartegenskaper.Skal tro hvorfor ikke 0W-30 fra Castrol ikke er godkjent for BMW Longlife-04 lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel noe med avtaler og lisenser der. Hvis den olja du ser på er 0W-30 og fortsatt har de samme godkjenningene fra f.eks. VW/Audi, Mercedes, etc. så er nok oljen lik, mens klistremerket er forskjellig.

Med mindre det er ofte kaldere enn -15 -20 der du bor så kan du kjøre på med 5W-30 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner olje med LL04 godkjenning med 4 forskjellige viskositeter,  0w30, 5w30, 0w40, 5w40.  

0w vs 5w er som du er inne på vinteregenskapene eller kaldstartgenskapene før olja når driftstemperatur.  For å få 0w spec på olja må den være mulig for oljepumpa å suge opp i -35°.  For å få 5w spec må den være mulig for oljepumpa å suge opp i -30° så det skal være rimelig kaldt der du bor for å behøve 0w.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nettopp begge bilene inne hos Bavaria for oljeskift, og de brukte 0w-30 som standard nå på begge (både Mini med N14 bensin og BMW med B47 diesel). I 2018 husker jeg de brukte 5w-30 som standard.

Jeg gikk over til 0w-30 fra 5w-30 på Minien etter 2stk registerkjedehopp på de to kaldeste dagene vinteren for 2 år siden (type -12 grader). Men det har nok vært en kombinasjon med noe strekt kjede og slitt kjedestrammer, men synes å mene at motoren går litt finere når det er kaldt med 0w-30, selv om vi jo ikke er nede i de temperaturene som det nevnes over her (type -30 grader). Så sover jeg litt bedre om natta med tanke på registerkjedet på Minien. Bakdelen er visstnok noe økt oljeforbruk med 0w-30, men det lever jeg godt med.

Er det lenge siden de slutta med LL-04 godkjenning? Jeg kjøpte noen kanner med dette brukt fra en kar her for vel et år siden, og de hadde LL-04 merking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castrol ser ut til å anbefale både 5w30 og 5w40 til N57, men det kan være greit å dobbeltsjekke med bilens manual. Ser i utgangspunktet ingen grunn til at du ikke skulle kunne bruke 5W-30 med LL4 merke på din bil, med mindre du bor på et sted med veldig kalde vintre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd, kjekt å få så god respons ,det viser fremdeles stor interesse for BMW her på forumet.Så et svar til Papertiger:Når jeg bestilte Castrol Edge 0w-30 olje i fjor høst var den ikke merket med BMW longlife-04,så da er det vel 2 år siden ca.Kan vel egentlig gå for 5w-30,siden det sjelden er kaldere en -10 her i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...