Gå til innhold

Legge dekk på felg oslo/viken


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Bare for sammenligning samt slå et slag for at det er for dyrt enkelte steder!

500-600kr for å legge om 4 dekk på felger med å fjerne de gamle hos 4dekk i Larvik! Jeg kjører fra Drammen og Grimstad for å dra til disse, utrolig flinke og fikser det på drop-in :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder de 2 000,- du refererer til alltid eller nå i høysesong? Jeg forstår at du synes, og er enig i at det er irriterende penger, men nå som det er høysesong antar jeg det er mer lønnsomt å hjelpe de kundene som kjøper alt hos dem, enn å hjelpe en som kommer med løse artikler, og at dette er mye av årsaken til at prisen er som den er. Skal du ha det gjort billig, gjelder det nok å reise til de mindre, lokale butikkene og/eller et verksted (de har ofte dekkomleggingsmaskin). De store, Vianor, Dekkmann osv. har sprengt kapasitet i disse dager og tjener etter all sannsynlighet mer på å hjelpe "totalkundene" sine, og priser derfor tjenesten slik.

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor du drar prisen for tjenesten opp mot timesbetaling. Skal det at man er effektiv straffes med lavere betaling? Med samme argument, har jo Apple en timepris som minner om en oljesjeik i Saudi Arabia på sin iPhone 12 Pro, men hva så?

På en annen side, reis ut til landligere strøk enn Oslo og tilliggende områder i Viken, så får du nok helt sikkert lagt om til en billigere penge! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timepris er en indikasjon på hvor kompleks en tjeneste er og hvor komplekse verktøy tjenesten krever, noe som lar deg sammenligne på tvers av bransjer. Du blir ikke nødvendigvis straffet for effektivitet her. Hvis bransjegjennomsnittet for en jobb er 30 min og du gjør den på 20 min så kan du som regel fakturere for 30 min eller operere med høyere timespris fordi du jobber raskere. Overskuddet går til å nedbetale verktøyet ditt som lot deg gjøre en 30 minutters jobb på 20 min eller den tiden du brukte til å øve deg på å bli såpass mye raskere enn snittet. Det er helt fair det. 

Som nevnt så opererte Dekk 1 med 2600kr for et dekkskift av dekk ikke kjøpt hos dem. Timepris på opp mot 3500kr om de rekker jobben på 45 min. Moderne og bra utstyr de behøver for jobben koster da kanskje 2-300k kr. Ja, de har et ansvar hvis de skraper opp felger, etc, men min arbeidsgiver har også et ansvar om noe går galt som følge av hva jeg gjør i min jobb. Jeg opererer et instrument til over 3 millioner kr, har "investert" noen år i høyere utdanning og timeprisen min blir da 1/2-1/3 av hva Dekk1 skal ha. Derfor reagerer bl.a. jeg på timeprisen enkelte velger å operere med, når verken svindyrt utstyr eller høyt betalt arbeidskraft er noe de har på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler folk å lese denne. Det er ikke kun timeslønna til den ansatte det koster og ha en ansatt. Det koster, og ha en bedrift. Forsikringer, markedsføring, kursing. Opplæring av nye ansatte er ikke alltid like effektivt i starten.

https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/ansettelse/hva-koster-en-arbeidstaker/

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du hva jeg skriver da? Jeg jobber også i Norge med alle de samme kravene som det du viser til. Jeg har høyere timelønn enn en dekkomlegger og bruker utstyr som koster 10 ganger mer enn hva de gjør. Likevel opererer de med en timepris som er over dobbelt så høy som min, derav forundringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...