Gå til innhold

Legge dekk på felg oslo/viken


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Det er et firma på trekanten i Asker som tok 900 kr for å sette 4 dekk på felg + avbalansering og montering på bil. Bilvask1 heter de. Ganske hyggelige og behjelpelige :)

Skal sies at dette var på bruksbilen og felger jeg ikke bryr meg om.

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dekksjapper har lite å gjøre utenom omleggingssesongen og må ta i litt ekstra ellers, men prisene de tar er ofte helt horrible. De opererer fort med priser som vil tilsvare opp mot 2-4000kr/timen for å legge om, når dekka ikke er kjøpt hos de. Det er ganske drøyt. Det er mange som prøver seg på at de har "flinke medarbeidere som kan faget sitt", men faen heller, bare se på stillingsannonser på finn, kravet for å søke på som dekkomlegger er at du er sterk nok til å flippe dekk dagen lang. Ferdigutdanna på 1 uke, noe superlønn får du heller ikke. La oss si at de kjøper virkelig bra balanseringsmaskin, hjulomlegger og løftebukk, dette koster 200k kr, ingen millioninvestering det heller. Dessuten er det stadig historier om oppskrapa felger og folk som klistrer nye balanseringslodd oppå gamle. Håper jeg snart får plass til å kjøpe egen omlegger og balanseringsmaskin, slik at jeg kan bytte selv.

Eksempel, dekk1: https://www.dekk1.no/timebestilling/dekkskift
"Montering av dekk ikke kjøpt hos Dekk1 fra kr. 2600 for 4 stk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at prisene er høye, men jeg skjønner de likevel. Med medbrakte dekk, påtar virksomheten seg ansvar for at de verken skader felg eller dekk som bringes, og må derfor gi et påslag som kan være med å dekke opp for denne risikoen. Dette er en praksis som foregår i stort sett alle bransjer dersom man har med medbrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mariuse34 skrev:

Det har jeg gjort. 1800-2000 generelt hos vianor etc. 

😮 800 kr for 4 medbrakte dekk i Haugesund. Skulle tro kjedene hadde like priser over hele landet

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er helt enig i at prisene er høye, men jeg skjønner de likevel. Med medbrakte dekk, påtar virksomheten seg ansvar for at de verken skader felg eller dekk som bringes, og må derfor gi et påslag som kan være med å dekke opp for denne risikoen. Dette er en praksis som foregår i stort sett alle bransjer dersom man har med medbrakt.

Nja. Risikoen er strengt tatt ikke så stor. Så den kjøper jeg ikke helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mariuse34 skrev:

Nja. Risikoen er strengt tatt ikke så stor. Så den kjøper jeg ikke helt. 

Det er jo greit nok, men det faktum at de likevel kan være uheldige med dekket og felgen under omlegging, gjør at de tar den betalingen de tar. Jeg synes ellers det er rett og rimelig at et dekkverksted tar ekstra betalt av kundene som normalt sett ellers ikke vil legge igjen pengene (les: kjøper på Dekkonline og skal ha de forskjellige verkstedene til å montere dekk tilnærmet gratis). Når man har avanse på produktet man selger, så er det i grunn opplagt at man kan tilby en hyggeligere pris på de andre tjenestene som f.eks omlegging. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Saltkjelen skrev:

Det er jo greit nok, men det faktum at de likevel kan være uheldige med dekket og felgen under omlegging, gjør at de tar den betalingen de tar. Jeg synes ellers det er rett og rimelig at et dekkverksted tar ekstra betalt av kundene som normalt sett ellers ikke vil legge igjen pengene (les: kjøper på Dekkonline og skal ha de forskjellige verkstedene til å montere dekk). Når man har avanse på produktet man selger, så er det i grunn opplagt at man kan tilby en hyggeligere pris på de andre tjenestene som f.eks omlegging. :) 

Dette er grunnen til at jeg handler av den lokale dekksjappa, ja det er litt dyrere enn dekkonline, men lapping av dekk og avbalansering har vært gratis. I tillegg har jeg betalt så lite som ned mot 50 for å legge på noen dekk. De må jo også ta hensyn til at det kan jo faktisk skje en skade. Kjedelig om man har med strøkne HRE felger til ett par månedslønninger og det blir sår i de. Ingen morsom sak for noen parter, men er man god kunde, så regner jeg med det løser seg raskere og på en mer hyggelig måte. Selv om det skal jo løses på likt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk-verkstedene blir gjerne mer omgjengelige med bedre priser hvis man kjøper dekkene der også.

Hos min lokale sjappe skal de egentlig ha blodpris (300kr pr omlegg), men når jeg kjøpte 2 stk dyre Michelin-dekk hos dem og spurte om de kunne legge om de gamle, slitte dekkene over på et annet sett felger (reservefelger...) gjorde de det gratis uten å mukke. 

Fikk også en aha-opplevelse da jeg jaktet på whiteside-dekk til den ene bilen min. Disse er ikke alltid så enkle å få tak i, så jeg googlet til jeg ble blå i trynet og ringte Østlandet rundt, men ingen kunne hjelpe. Så dro jeg innom den lokale dekksjappa for å plugge et dekk, og joda - de kunne levere whiteside-dekk i korrekt dimensjon til bilen min dagen etter til en meget god pris ferdig montert. 

Fikk meg en vekker der og skjønte at det ikke alltid er vits i å gå over bekken etter vann. Bruker man den lokale sjappa får man gjerne bedre priser og bedre service med på kjøpet 👍

 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...