Gå til innhold

 Share

Anbefalte innlegg

Ikke noe klage på denne prisen.

Og resultatet ser jo kjempe ut Tore, så her har du nok gjort bilen og motivasjonen en stooor tjeneste.

Forstår jeg det rett om det ble lagt Fusso voks på bilen tilslutt?

Bruker det selv på mine biler, en runde både vår og høst, og utrolig hvor mye lettere de er å holde rene.

Sort bil er virkelig lekkert når den er ren, men skal ikke mye til for at den ser skitten og ustelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Ikke noe klage på denne prisen.

Og resultatet ser jo kjempe ut Tore, så her har du nok gjort bilen og motivasjonen en stooor tjeneste.

Forstår jeg det rett om det ble lagt Fusso voks på bilen tilslutt?

Bruker det selv på mine biler, en runde både vår og høst, og utrolig hvor mye lettere de er å holde rene.

Sort bil er virkelig lekkert når den er ren, men skal ikke mye til for at den ser skitten og ustelt ut.

Takk Morten 😃 Ja dette betalte jeg gladelig. Godt å vite at lakken har en god beskytrwlse og nå ser den vendig fint ut. Jeg vurderte å koste på en tusenlapp ekstra for Steg 2 polering med kraftigere lut siden den hadde en del solide riper, men jeg må se veldig nøye for å se ripene etter denne Steg 1 poleringen. 
 

Ja han brukte denne Fusso voksen i denne prosessen og mente den har en holdbarhet på inntil 12 mnd. Men sånne ting har jeg ingen peiling på 😅

Blir litt lettere å gidde å håndvaske den nå 😉 For ikke snakke om det å tørke den etterpå 😂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips siden du ikke elsker å polere:

Neste vår når du skifter til sommerdekk, så ta med en flaske avfetting og en flaske flyverustfjerner i vaskehallen.  Det er bare å spraye på og vente.  Når du er ferdig skal lakken være uten nupper (nupper = metall fra piggdekk og bremseskiver).  Etter en håndvask så tørker du bilen og sprayer på en lakkforsegling som du tørker bort med en klut.  Lakkforseglingen bør holde til du legger på vinterdekk, da kan du spraye på ny lakkforsegling igjen så bilen har beskyttelse gjennom vinteren.

Polering drar partikler rundt i lakken så du får litt mer slipeeffekt enn du hadde tenkt deg.  Er det asfalt på lakken i tillegg blir det en smørje.  Polering er for å slipe ned lakken litt slik at det ikke er så stor nivåforskjell mellom ripene og lakken rundt.  Dess dypere riper, dess grovere poleringsmiddel trengs.

Siden du har svart bil så er det vanskelig å se hvor flyverustfjerneren reagerer med metall og blir lilla, så da må du se etter hvor det er lilla under bilen og ta noen ekstra runder med spray der.  Din beste målemetode er fingertuppene: Er lakken fin og glatt på de mest utsatte stedene så er du ferdig.

Avfetting: En flaske Prickbort (billig)

Flyverustfjerner: En flaske Bilthamber Korrosol (billigere enn IronX og mye drøyere i bruk)

Lakkforsegling: En flaske Rupes P808 (holder til flere behandlinger)

Da er i alle fall lakken ren, glatt og beskyttet, selv om riper fortsatt synes så lenge man ikke polerer.

P.S.1:  Avfetting på tørr bil, deretter avspyling, og så flyverustfjerner på våt bil (da er den drøyere i bruk).

P.S.2: Avfetting på eksos-stussene holder som regel for å få dem helt blanke.

20210411_113814.thumb.jpg.db69932c37e4970b557785e598c7ecec.jpg

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Nå ble den blank og fin .😊

Er nå man ser forskjellen på en lakk som er blitt behandlet ,er så lite som skal til.

Prisen var jo meget fin og 😊

Ja til og med jeg så forskjell denne gangen 😅 Så dette ble bra til denne prisen. Ble gjort av en i distriktet som virkelig liker å jobbe med sånne ting 😂 Og det synes. Han snakket varmt om dette håndtverket og hvor mye han liker slikt 😅 Han skal se litt på 34’n også og se om han kan jevne ut noe av fargenyanse-forskjellene. Spennende 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pekka skrev:

Et tips siden du ikke elsker å polere:

Neste vår når du skifter til sommerdekk, så ta med en flaske avfetting og en flaske flyverustfjerner i vaskehallen.  Det er bare å spraye på og vente.  Når du er ferdig skal lakken være uten nupper (nupper = metall fra piggdekk og bremseskiver).  Etter en håndvask så tørker du bilen og sprayer på en lakkforsegling som du tørker bort med en klut.  Lakkforseglingen bør holde til du legger på vinterdekk, da kan du spraye på ny lakkforsegling igjen så bilen har beskyttelse gjennom vinteren.

Polering drar partikler rundt i lakken så du får litt mer slipeeffekt enn du hadde tenkt deg.  Er det asfalt på lakken i tillegg blir det en smørje.  Polering er for å slipe ned lakken litt slik at det ikke er så stor nivåforskjell mellom ripene og lakken rundt.  Dess dypere riper, dess grovere poleringsmiddel trengs.

Siden du har svart bil så er det vanskelig å se hvor flyverustfjerneren reagerer med metall og blir lilla, så da må du se etter hvor det er lilla under bilen og ta noen ekstra runder med spray der.  Din beste målemetode er fingertuppene: Er lakken fin og glatt på de mest utsatte stedene så er du ferdig.

Avfetting: En flaske Prickbort (billig)

Flyverustfjerner: En flaske Bilthamber Korrosol (billigere enn IronX og mye drøyere i bruk)

Lakkforsegling: En flaske Rupes P808 (holder til flere behandlinger)

Da er i alle fall lakken ren, glatt og beskyttet, selv om riper fortsatt synes så lenge man ikke polerer.

P.S.1:  Avfetting på tørr bil, deretter avspyling, og så flyverustfjerner på våt bil (da er den drøyere i bruk).

P.S.2: Avfetting på eksos-stussene holder som regel for å få dem helt blanke.

20210411_113814.thumb.jpg.db69932c37e4970b557785e598c7ecec.jpg

Tusen takk for fint prosedyre-forslag Pekka 😃🙏 Men tåler Fusso å bli sprayet med avfetting og flyverustfjerner ? Jeg er totalt kunnskapsløs på dette feltet 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/8/2021 at 10:20 AM, Bimmerlorris said:

Tusen takk for fint prosedyre-forslag Pekka 😃🙏 Men tåler Fusso å bli sprayet med avfetting og flyverustfjerner ? Jeg er totalt kunnskapsløs på dette feltet 😂

Veldig bra beskrevet prosedyre fra Pekka.

Jeg bruker Fusso selv.

Har tidligere polert bilen vår og sommer og lagt på lakkforsegling fra AutoGlym eller Biltema, og var fornøyd....

Etter overgang til Fuzzo, har det vært nok med å bruke prikkbort, og ny runde med Fusso vår (og av og til høst). Så dette åpnet en ny verden :)

Fusso holder fint 12 mnd om en tar det om våren, etter min er faring er det vinteren som er tøffest for voksinga.

Virker også som Prikkbort er snill mot Fusso, pluss at all dritt løsner så mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mortenej skrev:

Veldig bra beskrevet prosedyre fra Pekka.

Jeg bruker Fusso selv.

Har tidligere polert bilen vår og sommer og lagt på lakkforsegling fra AutoGlym eller Biltema, og var fornøyd....

Etter overgang til Fuzzo, har det vært nok med å bruke prikkbort, og ny runde med Fusso vår (og av og til høst). Så dette åpnet en ny verden :)

Fusso holder fint 12 mnd om en tar det om våren, etter min er faring er det vinteren som er tøffest for voksinga.

Virker også som Prikkbort er snill mot Fusso, pluss at all dritt løsner så mye lettere.

Ser ut som fusso er å få både i spray og fast guffe. Skal fusso "poleres" på det også 🙈 He he, det er to ting jeg blir fysisk dårlig av og det er å male noe og polere noe 😂😂😂 Tror jaggu jeg inngår en fast avtale med denne duden 😉 Får han til å ta denne Steg 1 poleringa hver vår 😅✌️
 

Men når bilen først er behandlet slik den er nå, finnes det noe jeg bare kan spraye på og tørke av med håndkle ? Noe som gjør at den kanskje blir enda blankere enn den er nå ? Ser at vannet renner ganske greit av, men kunne gjerne rent enda kjappere av. Tenkte noe som funker slik at det bare er å ta en kjøretur etter vask og vips så er den tørr 😂🥴✌️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fusso er fast voks og legges på som politur. og overskuddet buffes av.

helt fantastisk å se på den i regnværet og alt bare glir av.

Rakk ikke å ta fangerne og 2 dører før jeg satte nesa sørover, ser det tydelig nå hvordan det er med og uten fusso,

om det finnes noe som kan sprayes på for å forlenge levetida på Fusso og evnt gi enda bedre avrenning aner jeg rett og slett ikke. Så veldig interrisert om noen tipser oss :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Ser ut som fusso er å få både i spray og fast guffe. Skal fusso "poleres" på det også 🙈 He he, det er to ting jeg blir fysisk dårlig av og det er å male noe og polere noe 😂😂😂 Tror jaggu jeg inngår en fast avtale med denne duden 😉 Får han til å ta denne Steg 1 poleringa hver vår 😅✌️
 

Men når bilen først er behandlet slik den er nå, finnes det noe jeg bare kan spraye på og tørke av med håndkle ? Noe som gjør at den kanskje blir enda blankere enn den er nå ? Ser at vannet renner ganske greit av, men kunne gjerne rent enda kjappere av. Tenkte noe som funker slik at det bare er å ta en kjøretur etter vask og vips så er den tørr 😂🥴✌️

Rupes P808 kan du spraye på mens bilen er våt og så tørke med et håndkle.  Jeg synes egentlig det holder å spraye denne på tørr bil etter vårpussen og når vinterdekkene skal på.  Vannet perler da hele året.

Fusso har jeg ikke prøvd, men det ser ut som om svaret på det du spør om er her:

https://www.autodude.no/no/produkt/quick_detailer_soft99_fusso_coat_speed_barrier_hand_spray

 

Den nye bilen har Evershine, en keramisk lakkbeskyttelse fra Würth.  Det samme får fruen sin.  Uansett om vannet renner av Evershine eller Rupes P808 så må bilen tørkes for å få det peneste resultatet.

 

Det er uenighet om bilen er blankest etter polering før voks, eller etter voks.  Et speil er jo blankest uten voks.  En voks eller lakkbeskyttelse er for å beskytte (klar)lakken, så får man velge den som minst forstyrrer resultatet av poleringen og samtidig ikke må jobbes med så ofte.

 

Et annet produkt er Meguiars Detailer, som gjerne brukes når bilen er ren og pen men har fått et lite støvlag på seg.  Sammen med en mikrofiberklut kan man få bilen støvfri før en utstilling eller spesiell anledning.  Denne beskytter ikke lakken, men er en reserveløsning for skikkelig vask og tørk.

 

Nederst på denne siden kan man lese litt mer om temaet:

https://www.garasjetid.no/artikler/nybil

 

Lakkforsegling for enklere vedlikehold

 

Vi har nå “strippa” lakken helt for den lille beskyttelsen som var der, slik at vi nå har et godt grunnlag for ny forsegling/beskyttelse til å få et godt feste og dermed lang varighet.

 

Når vi legger en forsegling på lakken, enten det er en hurtigforsegling, en organsisk voks eller en coating, så gjør vi dette for å beskytte lakken mot aldring. Dvs. vi beskytter lakken mot uttørking og oksidering. Men… den viktigste delen for meg er at det gjør vedlikehold, dvs. vask, mye enklere. Personlig er jeg veldig glad i voks og hurtigvoks. Gjerne i en kombinasjon. 

 

Ved å legge voks på bilen får du en svært glatt overflate. Når jeg så i tillegg bruker en hurtigforsegling som f.eks. Hybrid Solutions Ceramic Wet Wax ved hver vask, får jeg en så glatt overflate at jeg kan oppleve å kollidere med samme mygg 2 ganger. Lakkoverflaten blir nærmest som en teflon-stekepanne; ingenting fester seg til den. Det betyr ikke bare at det tar lenger tid før bilen blir skitten, men vask går mye, mye raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pekka skrev:

Rupes P808 kan du spraye på mens bilen er våt og så tørke med et håndkle.  Jeg synes egentlig det holder å spraye denne på tørr bil etter vårpussen og når vinterdekkene skal på.  Vannet perler da hele året.

Fusso har jeg ikke prøvd, men det ser ut som om svaret på det du spør om er her:

https://www.autodude.no/no/produkt/quick_detailer_soft99_fusso_coat_speed_barrier_hand_spray

 

Den nye bilen har Evershine, en keramisk lakkbeskyttelse fra Würth.  Det samme får fruen sin.  Uansett om vannet renner av Evershine eller Rupes P808 så må bilen tørkes for å få det peneste resultatet.

 

Det er uenighet om bilen er blankest etter polering før voks, eller etter voks.  Et speil er jo blankest uten voks.  En voks eller lakkbeskyttelse er for å beskytte (klar)lakken, så får man velge den som minst forstyrrer resultatet av poleringen og samtidig ikke må jobbes med så ofte.

 

Et annet produkt er Meguiars Detailer, som gjerne brukes når bilen er ren og pen men har fått et lite støvlag på seg.  Sammen med en mikrofiberklut kan man få bilen støvfri før en utstilling eller spesiell anledning.  Denne beskytter ikke lakken, men er en reserveløsning for skikkelig vask og tørk.

 

Nederst på denne siden kan man lese litt mer om temaet:

https://www.garasjetid.no/artikler/nybil

 

Lakkforsegling for enklere vedlikehold

 

Vi har nå “strippa” lakken helt for den lille beskyttelsen som var der, slik at vi nå har et godt grunnlag for ny forsegling/beskyttelse til å få et godt feste og dermed lang varighet.

 

Når vi legger en forsegling på lakken, enten det er en hurtigforsegling, en organsisk voks eller en coating, så gjør vi dette for å beskytte lakken mot aldring. Dvs. vi beskytter lakken mot uttørking og oksidering. Men… den viktigste delen for meg er at det gjør vedlikehold, dvs. vask, mye enklere. Personlig er jeg veldig glad i voks og hurtigvoks. Gjerne i en kombinasjon. 

 

Ved å legge voks på bilen får du en svært glatt overflate. Når jeg så i tillegg bruker en hurtigforsegling som f.eks. Hybrid Solutions Ceramic Wet Wax ved hver vask, får jeg en så glatt overflate at jeg kan oppleve å kollidere med samme mygg 2 ganger. Lakkoverflaten blir nærmest som en teflon-stekepanne; ingenting fester seg til den. Det betyr ikke bare at det tar lenger tid før bilen blir skitten, men vask går mye, mye raskere.

Tusen takk Pekka 😃 Her var det mye fin info og tror jaggu jeg skal orke noe av dette 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke no svære greier men godt å få gjort. Rusten og fæl plate jeg egentlig ikke helt vet hva slags misjon har 😂 Men den skjemmet fælt. Kostet ca 700 spenn inkl bolter.

Da jeg demonterte den gamle, så knakk den ene bolten, så den må jeg få hjelp til å borre ut.

Så sjekket jeg strømkoblingen opp mot batterikassen og det så egentlig veldig greit ut. Litt irr var det bak møkka, men jeg pusset så rent jeg fikk det og sprayet på med blank rustbeskyttelse fra Biltema. Lukta litt sau av den så da funker den sikkert 😂

8A8AF8E1-AB15-4838-9735-96FD20D77CE1.jpeg

186D33EB-F520-4038-A3AC-F09C30A98C74.jpeg

66255E35-BD54-4B6E-B2A9-C5F0F2143728.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten moro å vaske etter jeg fikk den polert 😅 Første berøringsvask, men har sikkert spylt den fem seks ganger. Moro nå som jeg har fått meg skumkanon 😍

Må si jeg digger svart 1-serie med "Sitron-Beige" skinninteriør 😍

Tror nok det blir et par skikkelig lange roadtrips med denne gjennom sommeren. Virker i grunn som en veldig godt bevart bil gjennom de tolv årene den har rusla rundt.

Så lurer jeg på om jeg skal koste på den en Mercasol-behandling. Tror det er det det heter. Da blir all rust sandblåst før behandling. X’n min gjorde dette på en Subaru hun har, og det kom på ca 10 lapper tror jeg. Men der var det veldig mye sandblåsing før behandling, så kanskje jeg kan få det billigere. Dessuten kan jeg jo fjerne alle deksler og sånt før jeg leverer den. 6-7 lapper er jeg villig til å gi for å vite at alt er i god stand under den i årene som kommer.
 

På vinterstid kjører jeg uansett svært lite. Kanskje 4-5 k max. Greit å ha en bil som kan ha en ålreit verdi den dagen jeg evnt velger å selge den.

Hva mener dere som følger tråden ?

D5C09866-539E-4BC8-A595-C8F0EEF641ED.jpeg

D117B5ED-99DF-4E89-9A9E-BE18255DEE1D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale antirust behandling. Fikk tatt f10’n for et par år siden, rundt 5000,- slapp unna sandblåsing da. Ser også ut til at det er tektyl behandlings som har berga e34,n denne ble tatt for 20 år siden riktignok. Men var jo bare noe smårusk i kanalene. Gulv var strøkent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...