Gå til innhold

e90 vs e60 kjøpsråd


Gawdzilla
 Share

Anbefalte innlegg

Tenker å kvitte meg med e46 til våren og kjøpe en ny bimmers/ utgiftsprosjekt 😅 Har vært og sett på e60 de siste ukene og finner dem mer og mer attraktivt å kjøpe. Budsjettet ligger på rundt 50k-60k max uten lån. Så da lander vi på en 2003-06 modell 5serie vs 3serie 05/08 modeller. Har lenge sett på e90 men føler at det kan bli mindre verkstedskostnader med en e60 sterkere motor?. Er ikke like mye trøbbel med motoren også har man 170hk å leke seg med. kontra 318i på ca 122hk. 

Noen innspill på dette her? 

Edit: Ikke stasjonsvogn men åpen for både bensin og diesel

Endret av Gawdzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er e90 med m47 / M57 motor så er det ikke noe mer feil på en slik kontra e60. Tror nok heller e90 faktisk er litt lavere på driftsutgiftene. Min erfaring er å ikke velge en med xdrive. Xdrive gir noen flere servicepunkter og utgifter. 

https://www.finn.no/182153135

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal seiast at jeg har e60 selv, men har aldri forstått at folk velger e90 over e60.

ellers ville jeg unngått stasjonsvogn og takluke, da bmw aldri har fått dette til og fungere.

2007 520D E60 foreks  har N47D20(A) motor, som også er masse plaget med registerhavari, men sliter også med høytrykkspumper, CP4 som ryker, å dermed fyller man spon i hele systemet å må rense tank å rør til og fra, samt nye dyser og pumpe. blir fort noen tusen da kan man si. ''Mange'' har jo kjørt veldig langt på N47 motor og det går fint, men, men, men.

ville dermed gått for enten m47d20, M57d25/30 som hovedsaklig finnes på preface modellen før 07, men mulig m57 også er frem til 08? - usikker.

med budsjett på 50k så er det vel enklere og finne en 2.0D i god stand enn 2.5D , 3.0D

har da ikkje nevnt bensin motor i desse, da jeg kun har hatt fokus rundt diesel :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, K.F skrev:

ville dermed gått for enten m47d20, M57d25/30 som hovedsaklig finnes på preface modellen før 07, men mulig m57 også er frem til 08? - usikker.

E60/61 har M57 fram til produksjonslutt i 2010 når F10 kom.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, K.F said:

ellers ville jeg unngått stasjonsvogn og takluke, da bmw aldri har fått dette til og fungere.

Kan bekrefte. Kjøper man E61 så er det bare å gå i gang med å bytte kabler til bakluka med en gang. Heldigvis har de ikke baklukedemperne i taket som på E39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sedan slipper man også luftbelger og kompressor bak. Når et er sagt, om trådstarter klarer seg med sedan så er det bra,men alderen på en e61 touring tilsier at de fleste har byttet kabelsats i bakluke og belger og slikt pr nå. 

Lå ingen e60 sedan ute i hans prisklasse som var M47/M57 og som ikke var tilrånet eller bra utstyrt. Men til 100k der er det en del å velge i. Er derfor jeg tenker at i hans prisklasse 50-60k, er en e90 m47 er veien å gå. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2020 den 19.46, Evopower skrev:

På sedan slipper man også luftbelger og kompressor bak. Når et er sagt, om trådstarter klarer seg med sedan så er det bra,men alderen på en e61 touring tilsier at de fleste har byttet kabelsats i bakluke og belger og slikt pr nå. 

Lå ingen e60 sedan ute i hans prisklasse som var M47/M57 og som ikke var tilrånet eller bra utstyrt. Men til 100k der er det en del å velge i. Er derfor jeg tenker at i hans prisklasse 50-60k, er en e90 m47 er veien å gå. 

Er kun sedan som er aktuelt for å være ærlig, har ikke behov for stasjonær dvs er ikke aktuelt for meg. 
De fleste e60 motorene er vel et hakk bedre en n46 på 3serien, mye oljelekk etc der. Tenker jeg skal følge med fremover og se etter eventuelle kupp. En orginal m sport ville ha vært fantastisk å få tak i. Eksteriør + m ratt, gir og alcantara seter.

Ved eventuelt endring jobbmessig så kan jeg begynne å se på noe ved 100- 120k klassen med lån. Da er 3serie coupe ca 07/09 modell med 170hk veldig aktuelt.

Endret av Gawdzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gawdzilla skrev:

Er kun sedan som er aktuelt for å være ærlig, har ikke behov for stasjonær dvs er ikke aktuelt for meg. 
De fleste e60 motorene er vel et hakk bedre en n46 på 3serien, mye oljelekk etc der. Tenker jeg skal følge med fremover og se etter eventuelle kupp. En orginal m sport ville ha vært fantastisk å få tak i. Eksteriør + m ratt, gir og alcantara seter.

Ved eventuelt endring jobbmessig så kan jeg begynne å se på noe ved 100- 120k klassen med lån. Da er 3serie coupe ca 07/09 modell med 170hk veldig aktuelt.

Virker som det er bensin du ønsker? I så fall er det best å gå for M54 motoren i e60 ja. Men igjen, prisklassen du er i gjør at du er mer i e39 land med m54b30 motor for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Evopower skrev:

Virker som det er bensin du ønsker? I så fall er det best å gå for M54 motoren i e60 ja. Men igjen, prisklassen du er i gjør at du er mer i e39 land med m54b30 motor for eksempel. 

De tidligere bilene har vært bensin, så jeg har ikke så mye erfaring fra Diesel. Annet enn at turbo må skiftes før eller senere. Er åpen for begge driftstoff typene. De fleste 5seriene jeg har bladd gjennom på finn har en 226s1 altså m54. En m54b30 med med 228hk er noe annet ja. Men jeg tror jeg kommer til å være relativ fornøyd med hoppsteget fra 118hk over til 170hk 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gawdzilla skrev:

De tidligere bilene har vært bensin, så jeg har ikke så mye erfaring fra Diesel. Annet enn at turbo må skiftes før eller senere. Er åpen for begge driftstoff typene. De fleste 5seriene jeg har bladd gjennom på finn har en 226s1 altså m54. En m54b30 med med 228hk er noe annet ja. Men jeg tror jeg kommer til å være relativ fornøyd med hoppsteget fra 118hk over til 170hk 😍

Har hatt e60 520ia m54b22 170hk selv om mitt tips er ikke kjøp det. Ja de er enkle motorer og går nydelig jevnt, men de er ufattelig late. En 122 hester rekkefirer bensin i en 3 serie er kvikkere opp til 100 enn den tyngre sekseren i en 5 serie. 

Den jeg hadde var lat og tørst. Når bmw lager en av verdens beste dieselmotorer i m47/M57 serien så er det ikke noe å lure på (dersom du konsekvent ikke ønsker diesel gangen da) det at diesel er komplisert og med feil, det er noe som stemmer for mange moderne dieseler, men ikke m47/57. De feilene som er, kommer av brukerfeil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Da bør jeg kanskje se etter en 3serie hvis de er mer kvikke i aksen. Har spørsmål ang en bil her, finn lenken medfølger.
Er i utgangspunktet en sånn en jeg ser etter, bare at den har gått 270k km. Noe jeg mener er overveldende mye for en 3serie kontra 5. Noe jeg bør tenke over ved evt kjøpe denne/en lik en med høy km. Turboen er bytta også er den m47 motor + kan få den ny eu.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=196965927
Er redd for at den skal falle ifra hverandre, dvs neste eu blir dyr? 
Da jeg kjøpte min i 2013 så var den ny eu. Ved neste eu så måtte deler for 23k byttes ut.

Edit: så at det er heftelser på akk den, igjen skeptisk til sånt. Får se utover mot mars om det kommer en noenlunde lik Msport utgave.

 

Endret av Gawdzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsker bil til 50k og da er feilfri bil utelukket uansett merke. 270k er ingenting på en m47 som har hatt rett vedlikehold. Mange ser blindt på km stand. Det gjelder ikke for dagens biler slik det gjorde i gamle dager. Min m47 e39 har gått 300k og en slektning sin e39 m47 er rullet over 400k. Rent mekanisk på disse så har det ikke vært uforutsette havarier. Turbobytte, clutch og slitedeler ja. 

Tror nok e90 du linker til her er et bra kjøp slik sett, fin pris og sportsseter og slitesterk motor. Men den er senka og jeg få vibber av ungdomskjørt bil og sløvt vedlikehold (kan jo være feil selvfølgelig) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Evopower skrev:

Du ønsker bil til 50k og da er feilfri bil utelukket uansett merke. 270k er ingenting på en m47 som har hatt rett vedlikehold. Mange ser blindt på km stand. Det gjelder ikke for dagens biler slik det gjorde i gamle dager. Min m47 e39 har gått 300k og en slektning sin e39 m47 er rullet over 400k. Rent mekanisk på disse så har det ikke vært uforutsette havarier. Turbobytte, clutch og slitedeler ja. 

Tror nok e90 du linker til her er et bra kjøp slik sett, fin pris og sportsseter og slitesterk motor. Men den er senka og jeg få vibber av ungdomskjørt bil og sløvt vedlikehold (kan jo være feil selvfølgelig) 

 

Takker for respons, alltid greit med innspill fra en veteran:) Er ikke spesielt fan av å kjøpe en bil som er blitt for mye tukla med selv. Også var det jo heftelser, ergo hvis tidligere eier ikke betaler sin gjeld, vil den som har lånt ut penger kunne kreve bilen tilbakelevert eller solgt for å dekke lånet. Så får vi se om det dukker en m47 msport siden. Kan i teorien vente til neste sommer, men når man har muligheten å kjøpe en ny en så er man som en unge vett ;D Sett på denne tidligere, ble solgt ila 3 dager før jeg fikk tid til å ringe opp selgeren og høre ang bilen.  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=191439816

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner fort forskjell mellom 3 og 5 serie i byggekvalitet, størrelse, comfort osv. Har selv en e39 530d(under ombygging til 535d) og en e61 525d(skal selges), begge med M57 og de er veldig slitesterke og pålitelige så lenge de vedlikeholdes.   Kan ikke se negativt på slitedeler som må byttes da dette er noe som gjelder alle biler men igjen så er det et pluss at ting er byttet og evt utbedret. Har flere bekjente med e39, e46, e6* og e9* med forskjellige motorvalg osv så har fått prøvd litt forskjellig, forskjellen mellom 4 og 6 sylindre er enorm både på diesel og bensin.
Anbefaler sterkt 5 serie med M57 motor

Endret av Flataas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...