Jump to content
Bala87

Kjøpte en F10 525d. Hva bør jeg følge med på?

Recommended Posts

I dag kjøpte jeg en 2012 F10 525d xDrive. 2.0-liters rekkefirer twin-turbo med 211 hk. Jeg har hørt mye bra om motoren, bilen er fantastisk å kjøre og jeg har ikke klart å finne noe informasjon om veldig alvorlige feil på denne som går igjen. Men er det noe jeg bør sjekke opp, følge med på, sjekke med jevne mellomrom e.l.? Bilen er nylig EU-godkjent og har gått i underkant av 102.000. Burde nok ha spurt om dette før jeg kjøpte den, men det gikk ganske kjapt😆

Share this post


Link to post
Share on other sites

Google n47 timing chain issue, BMW cp4 pump failure.

 

Neida, ikke gjør det.

5 serien er en skikkelig milsluker, og denne bilen kommer du nok til å være fornøyd med. X drive systemet skal visst være ett bra system. Husk å passe på dekk mtp x drive.

Fra spøk til revolver. Hvor langt er ett tau? Ta en service mellom slaga (iht hva kjørecomputer anbefaler). Kjenner ett par som har kjørt ett stykke og som ikke har problemer med sin n47.

Edited by tennbrikket

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gleder meg til å test xDrive systemet når snøen kommer hehe. Bilen har full servicehistorikk fram til nå og jeg kommer til å fortsette og følge det. Når det gjelder dekk så tenker jeg å fortsette med standard dimensjon. Vurderer også rustbehandling nå før vinteren setter inn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, Krisfje said:

Kjenner en del som sliter med galvaniseringsslipp på disse, spesielt på dørene. Gjerne i overganger/ifm. lister som gnisser.

Takk for tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det forresten noe jeg må tenke på i forbindelse med registerkjede? Er det noen svakheter der, må det byttes etc.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Havari på høytrykkspumpe, registerkjede, turbo, varmeelementer i setet om du har komfortseter, baklykter som sprekker/får fukt, sinkslipp på dørene (ved vinduslistene) og luftbelgene bak.

Oppsummert: Kjøp forsikring med en omfattende maskinskadedekning. 

Hilsen eier av F11 med 224.000 km på telleren. 

Edited by Walkabout

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Walkabout said:

Havari på høytrykkspumpe, registerkjede, turbo, varmeelementer i setet om du har komfortseter, baklykter som sprekker/får fukt, sinkslipp på dørene (ved vinduslistene) og luftbelgene bak.

Oppsummert: Kjøp forsikring med en omfattende maskinskadedekning. 

Hilsen eier av F11 med 224.000 km på telleren. 

Yikes, det høres dyrt ut. Får man noe forvarsel før registerkjede eller turbo ryker? Ulyder eller noe sånt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Bala87 skrev:

Yikes, det høres dyrt ut. Får man noe forvarsel før registerkjede eller turbo ryker? Ulyder eller noe sånt?

Nei, ikke noe særlig forvarsel. Så forsikring er eneste løsningen på disse bilene. Det sparte iallfall jeg cirka 90.000 kroner på. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Walkabout said:

Nei, ikke noe særlig forvarsel. Så forsikring er eneste løsningen på disse bilene. Det sparte iallfall jeg cirka 90.000 kroner på. 

Uff da. Er det noe mønster i ca. når de pleier å ryke? Etter så og så mange kilometer f.eks.

Og jeg er litt nysgjerrig på hvilket forsikringsselskap og hva slags forsikring du hadde.

Edited by Bala87

Share this post


Link to post
Share on other sites

F11 med N47 har vært mye omtalt. Det meste og problemene som nevnes er et resultat av for dårlig system for service og spesielt olje-service. Følger man produsentens anbefaling, så vil oljeservice være på mellom 20 og 30tusen km og så sjelden som hver andre år. Dette er hovedårsaken til registerhavari og evt turbo-havari. Sjekk om serviceheftet om når oljeservice er gjennomført.
Så har ingen nevnt noen om EGR, DPF og AdBlue. Har denne AdBlue-tilsetting?
NOx-sensorer er en kilde til problemer. Det er to av dem og de koster 5000kr stk.

Kjøremønster vil derfor være kritisk. Mye kortkjøringer og kjøring uten at motor bli skikkelig varm vil komme til å gi problemer. Dette vil EGR og DPF sørge for. Men dette gjelder ikke bare BMW og N47, det gjelder ALLE dieselbiler med EGR.
Kjører man bare kort-kjøring, så gå heller for en elbil.

Dieselpumpe-havari er nevnt. Bosch CP4 benyttes på flere andre biler enn BMW. Ja de har en litt merkelig design som gir pumpen en svakhet. Men dette problemet er på langt nær så hyppig som register-problematikken. Det snakkes om at kvaliteten og andel Bio i diesel kan være årsaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 12.11.2020 den 20.19, Bala87 skrev:

Bilen har full servicehistorikk fram til nå og jeg kommer til å fortsette og følge det. 

Det Tennbrikket mente var at du gjerne kunne ta et oljeskift mellom det bilen angir som korrekt skifteintervall. Slik at du får et oljeskift ca hvert år/15000km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...