Gå til innhold

Kjøpte en F10 525d. Hva bør jeg følge med på?


Bala87
 Share

Anbefalte innlegg

I dag kjøpte jeg en 2012 F10 525d xDrive. 2.0-liters rekkefirer twin-turbo med 211 hk. Jeg har hørt mye bra om motoren, bilen er fantastisk å kjøre og jeg har ikke klart å finne noe informasjon om veldig alvorlige feil på denne som går igjen. Men er det noe jeg bør sjekke opp, følge med på, sjekke med jevne mellomrom e.l.? Bilen er nylig EU-godkjent og har gått i underkant av 102.000. Burde nok ha spurt om dette før jeg kjøpte den, men det gikk ganske kjapt😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google n47 timing chain issue, BMW cp4 pump failure.

 

Neida, ikke gjør det.

5 serien er en skikkelig milsluker, og denne bilen kommer du nok til å være fornøyd med. X drive systemet skal visst være ett bra system. Husk å passe på dekk mtp x drive.

Fra spøk til revolver. Hvor langt er ett tau? Ta en service mellom slaga (iht hva kjørecomputer anbefaler). Kjenner ett par som har kjørt ett stykke og som ikke har problemer med sin n47.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å test xDrive systemet når snøen kommer hehe. Bilen har full servicehistorikk fram til nå og jeg kommer til å fortsette og følge det. Når det gjelder dekk så tenker jeg å fortsette med standard dimensjon. Vurderer også rustbehandling nå før vinteren setter inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havari på høytrykkspumpe, registerkjede, turbo, varmeelementer i setet om du har komfortseter, baklykter som sprekker/får fukt, sinkslipp på dørene (ved vinduslistene) og luftbelgene bak.

Oppsummert: Kjøp forsikring med en omfattende maskinskadedekning. 

Hilsen eier av F11 med 224.000 km på telleren. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Walkabout said:

Havari på høytrykkspumpe, registerkjede, turbo, varmeelementer i setet om du har komfortseter, baklykter som sprekker/får fukt, sinkslipp på dørene (ved vinduslistene) og luftbelgene bak.

Oppsummert: Kjøp forsikring med en omfattende maskinskadedekning. 

Hilsen eier av F11 med 224.000 km på telleren. 

Yikes, det høres dyrt ut. Får man noe forvarsel før registerkjede eller turbo ryker? Ulyder eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bala87 skrev:

Yikes, det høres dyrt ut. Får man noe forvarsel før registerkjede eller turbo ryker? Ulyder eller noe sånt?

Nei, ikke noe særlig forvarsel. Så forsikring er eneste løsningen på disse bilene. Det sparte iallfall jeg cirka 90.000 kroner på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Walkabout said:

Nei, ikke noe særlig forvarsel. Så forsikring er eneste løsningen på disse bilene. Det sparte iallfall jeg cirka 90.000 kroner på. 

Uff da. Er det noe mønster i ca. når de pleier å ryke? Etter så og så mange kilometer f.eks.

Og jeg er litt nysgjerrig på hvilket forsikringsselskap og hva slags forsikring du hadde.

Endret av Bala87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F11 med N47 har vært mye omtalt. Det meste og problemene som nevnes er et resultat av for dårlig system for service og spesielt olje-service. Følger man produsentens anbefaling, så vil oljeservice være på mellom 20 og 30tusen km og så sjelden som hver andre år. Dette er hovedårsaken til registerhavari og evt turbo-havari. Sjekk om serviceheftet om når oljeservice er gjennomført.
Så har ingen nevnt noen om EGR, DPF og AdBlue. Har denne AdBlue-tilsetting?
NOx-sensorer er en kilde til problemer. Det er to av dem og de koster 5000kr stk.

Kjøremønster vil derfor være kritisk. Mye kortkjøringer og kjøring uten at motor bli skikkelig varm vil komme til å gi problemer. Dette vil EGR og DPF sørge for. Men dette gjelder ikke bare BMW og N47, det gjelder ALLE dieselbiler med EGR.
Kjører man bare kort-kjøring, så gå heller for en elbil.

Dieselpumpe-havari er nevnt. Bosch CP4 benyttes på flere andre biler enn BMW. Ja de har en litt merkelig design som gir pumpen en svakhet. Men dette problemet er på langt nær så hyppig som register-problematikken. Det snakkes om at kvaliteten og andel Bio i diesel kan være årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...