KennethW Skrevet Januar 6, 2021 Share Skrevet Januar 6, 2021 (endret) Hei Har en 2005mod 525d, manuell gir, som drar veldig dårlig fra tomgang og opp til 2000 rpm. Fra der så kommer alt på en gang. - Tidliger eier har fjernet innmat i DPF, blokkert EGR og swirlflaps delete. DPF og EGR er programmert bort. Vakumslangen til EGR er og tatt av og plugget. - Det har vært skiftet ut diverse sensorer uten forbedringer. MAF er ny helt ny og ble resatt adapsjonene der. - Har rengjort EGR-ventilen for drit og innsuget ser ikke så aller værst ut. - Turbo er tight og fin. - Har fått frua til å gi gass mens jeg har stått med huet ned i motorrommet for å høre etter tydlige luftlekkasjer, men har ikke klart å observere noen. - Sprekkfri eksosmanifold. - VNT arma på turbinhuset går fritt. - Skifta elektrisk aktuator. - Ellers kontrollert vakumslanger og trykkrør. Er det noen andre her som har hatt samme samme problemet og har fått fikset det? Tar gjerne imot tips til hva jeg ellers bør sjekke opp og prøve ut. Endret Januar 14, 2021 av KennethW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 6, 2021 Share Skrevet Januar 6, 2021 Viktig å tydeliggjøre om du har hatt en nedgang i effekt, eller om du bare generelt opplever den som lat (2,5d med kort slaglengde er ikke veldig sprek på lavt turtall). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethW Skrevet Januar 6, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2021 (endret) 1 time siden, TRF skrev: Viktig å tydeliggjøre om du har hatt en nedgang i effekt, eller om du bare generelt opplever den som lat (2,5d med kort slaglengde er ikke veldig sprek på lavt turtall). Betydlig nedgang i effekt. Det er når en passerer det magiske øyeblikk 2000 rpm så kommer alt med et knips. Alt under er skikkelig sirupseigt og å komme seg ut fra kryss er et mareritt. Endret Januar 6, 2021 av KennethW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 6, 2021 Share Skrevet Januar 6, 2021 Så med andre ord, for noen dager/uker/måneder/år siden gikk den bedre under 2000? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethW Skrevet Januar 6, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2021 Ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Januar 6, 2021 Share Skrevet Januar 6, 2021 Høres ut som du må få noen til å ta en diagnose på bilen din. Alle verksteder har tilgang på dette, selv om det kanskje koster litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 6, 2021 Share Skrevet Januar 6, 2021 Du har jo i utgangspunktet gjort et godt arbeid allerede her. Har du muligheten til å lese feilminne, og deretter evt gjennomfør logging av verdier? eks, 3dje gir, full gass fra 1400-2500? Logg turtall, ladetrykk, maf og innsp mengde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Januar 6, 2021 Share Skrevet Januar 6, 2021 hadde aldri "kontrollert" 15 år gamle vakumslanger hadde jeg hatt dette problemet, de hører hjemme i søpla Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethW Skrevet Januar 6, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2021 7 timer siden, TRF skrev: Du har jo i utgangspunktet gjort et godt arbeid allerede her. Har du muligheten til å lese feilminne, og deretter evt gjennomfør logging av verdier? eks, 3dje gir, full gass fra 1400-2500? Logg turtall, ladetrykk, maf og innsp mengde Takk for tipset. Har du noen anbefalning for programvare/utstyr for logging? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Januar 6, 2021 Share Skrevet Januar 6, 2021 Ser du skriver at du har kontrollert og skiftet VNT akkurator og tilhørende deler. Har du sjekket at det fungerer slik dem skal. Kanskje det er mulig å sjekke med ISTA eller tilsvarende diagnose programm. Har plukket fra hverandre et par turboer med VNT spjeld som var sota fast, disse var som regel stuck i "liten" eller "stor" modus. Bilene gikk enten veldig bra på lave turtall og dårlig på høyere ("liten") eller omvendt ("stor") Ville ha dobbelt sjekket VNT relaterte deler (akkurator, spjeld, vakuum ventil/slanger osv. Din feilbeskrivelse minner veldig om VNT problemer (slik jeg har opplevd på VW/Audi 1.9TDI med VNT turbo). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 6, 2021 Share Skrevet Januar 6, 2021 Vent litt, det missa jeg. Dersom du har bytta aktuator har du nok feilen der. Turboen må i (en ordentlig) flow benk etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethW Skrevet Januar 7, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2021 15 timer siden, dopus skrev: Ser du skriver at du har kontrollert og skiftet VNT akkurator og tilhørende deler. Har du sjekket at det fungerer slik dem skal. Kanskje det er mulig å sjekke med ISTA eller tilsvarende diagnose programm. Har plukket fra hverandre et par turboer med VNT spjeld som var sota fast, disse var som regel stuck i "liten" eller "stor" modus. Bilene gikk enten veldig bra på lave turtall og dårlig på høyere ("liten") eller omvendt ("stor") Ville ha dobbelt sjekket VNT relaterte deler (akkurator, spjeld, vakuum ventil/slanger osv. Din feilbeskrivelse minner veldig om VNT problemer (slik jeg har opplevd på VW/Audi 1.9TDI med VNT turbo). Takk for svar. Skal ta en nærmere sjekk på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethW Skrevet Januar 7, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2021 15 timer siden, TRF skrev: Vent litt, det missa jeg. Dersom du har bytta aktuator har du nok feilen der. Turboen må i (en ordentlig) flow benk etterpå. Mye mulig. Ble ingen forandring med annen aktuator, så mulig det er noe galt med den som sto der fra før og for alt jeg vet. Hvem kan eventuellt ta på seg matching her til lands om du kjenner til noen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethW Skrevet Januar 9, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2021 På 6.1.2021 den 16.58, Ingvaldsen skrev: hadde aldri "kontrollert" 15 år gamle vakumslanger hadde jeg hatt dette problemet, de hører hjemme i søpla Alle vakumslanger er nye. De ble kontrollert som i at alt var på plass. Ingvaldsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethW Skrevet Januar 14, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 14, 2021 Da er saken løst. Skifta turbo og er nå friskmeldt. Forrige eier hadde skifta senterdel på turboen. Såvidt meg bekjent gjort selv så vnt-styringa måtte vært ute av kurs. 6.gir 1000rpm cruise null problem og tar i godt derfra! BMWlog og Otis reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå