Gå til innhold

E61 525d, dårlig drag under 2000 rpm (manuell gir) *løst*


KennethW
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en 2005mod 525d, manuell gir, som drar veldig dårlig fra tomgang og opp til 2000 rpm. Fra der så kommer alt på en gang.

- Tidliger eier har fjernet innmat i DPF, blokkert EGR og swirlflaps delete. DPF og EGR er programmert bort. Vakumslangen til EGR er og tatt av og plugget.

- Det har vært skiftet ut diverse sensorer uten forbedringer. MAF er ny helt ny og ble resatt adapsjonene der.

- Har rengjort EGR-ventilen for drit og innsuget ser ikke så aller værst ut.

- Turbo er tight og fin.

- Har fått frua til å gi gass mens jeg har stått med huet ned i motorrommet for å høre etter tydlige luftlekkasjer, men har ikke klart å observere noen. 

- Sprekkfri eksosmanifold.

- VNT arma på turbinhuset går fritt.

- Skifta elektrisk aktuator.

- Ellers kontrollert vakumslanger og trykkrør.

Er det noen andre her som har hatt samme samme problemet og har fått fikset det? Tar gjerne imot tips til hva jeg ellers bør sjekke opp og prøve ut.

Endret av KennethW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Viktig å tydeliggjøre om du har hatt en nedgang i effekt, eller om du bare generelt opplever den som lat (2,5d med kort slaglengde er ikke veldig sprek på lavt turtall).

Betydlig nedgang i effekt. Det er når en passerer det magiske øyeblikk 2000 rpm så kommer alt med et knips. Alt under er skikkelig sirupseigt og å komme seg ut fra kryss er et mareritt.

 

Endret av KennethW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo i utgangspunktet gjort et godt arbeid allerede her. Har du muligheten til å lese feilminne, og deretter evt gjennomfør logging av verdier? eks, 3dje gir, full gass fra 1400-2500? Logg turtall, ladetrykk, maf og innsp mengde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TRF skrev:

Du har jo i utgangspunktet gjort et godt arbeid allerede her. Har du muligheten til å lese feilminne, og deretter evt gjennomfør logging av verdier? eks, 3dje gir, full gass fra 1400-2500? Logg turtall, ladetrykk, maf og innsp mengde

Takk for tipset. Har du noen anbefalning for programvare/utstyr for logging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver at du har kontrollert og skiftet VNT akkurator og tilhørende deler. Har du sjekket at det fungerer slik dem skal. Kanskje det er mulig å sjekke med ISTA eller tilsvarende diagnose programm.

Har plukket fra hverandre et par turboer med VNT spjeld som var sota fast,  disse var som regel stuck i "liten" eller "stor" modus. Bilene gikk enten veldig bra på lave turtall og dårlig på høyere ("liten") eller omvendt ("stor")

Ville ha dobbelt sjekket VNT relaterte deler (akkurator, spjeld, vakuum ventil/slanger osv.

Din feilbeskrivelse minner veldig om VNT problemer (slik jeg har opplevd på VW/Audi 1.9TDI med VNT turbo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, dopus skrev:

Ser du skriver at du har kontrollert og skiftet VNT akkurator og tilhørende deler. Har du sjekket at det fungerer slik dem skal. Kanskje det er mulig å sjekke med ISTA eller tilsvarende diagnose programm.

Har plukket fra hverandre et par turboer med VNT spjeld som var sota fast,  disse var som regel stuck i "liten" eller "stor" modus. Bilene gikk enten veldig bra på lave turtall og dårlig på høyere ("liten") eller omvendt ("stor")

Ville ha dobbelt sjekket VNT relaterte deler (akkurator, spjeld, vakuum ventil/slanger osv.

Din feilbeskrivelse minner veldig om VNT problemer (slik jeg har opplevd på VW/Audi 1.9TDI med VNT turbo).

Takk for svar. Skal ta en nærmere sjekk på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, TRF skrev:

Vent litt, det missa jeg. Dersom du har bytta aktuator har du nok feilen der. Turboen må i (en ordentlig) flow benk etterpå. 

Mye mulig. Ble ingen forandring med annen aktuator, så mulig det er noe galt med den som sto der fra før og for alt jeg vet.

Hvem kan eventuellt ta på seg matching her til lands om du kjenner til noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • KennethW changed the title to E61 525d, dårlig drag under 2000 rpm (manuell gir) *løst*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...