Torheie Skrevet Februar 3, 2021 Share Skrevet Februar 3, 2021 Hei Jeg har en 318i e91. Som ikke får varmen inn i kupeen. Har nettop byttet termostat, da jeg fant et tips om dette. Men fortsatt ikke noe varme inn i bilen. Etter nærmere undersøking viser det seg at det ikke kommer signal til til sirk. pumpen hverken ved oppstart (Vifte på en, max temp og gasspedal helt inn) eller ved oppnådd arbeidstemp på motor. Noen som har forslag? Er det noe relé som styrer eller sikring til denne? På forhånd takk mvh Tor Heie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Februar 3, 2021 Share Skrevet Februar 3, 2021 Hva er feilkodene da? «auxiliary water pump» er ofte en defekt gjenganger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 3, 2021 Share Skrevet Februar 3, 2021 Men trådstarter sier at det ikke kommer noe signal. Dvs at det allerede er fastsatt at det enten er ledningsbrudd,dårlig kontakt eller manglende signal fra modulen som skal sende signal. Så da må feilsøking begynne med å sjekke ledningsdiagram for å se evt syndebukker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torheie Skrevet Februar 3, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2021 Noen som har et slikt diagram liggende? Har også ikke funksjon i "REST" (residual engine heat) knappen inne i kupeen - Ingen som vet om det er sikkring eller relé som sturer denne eller er alt via ECU? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Basse Lusk Skrevet Februar 3, 2021 Share Skrevet Februar 3, 2021 (endret) REST er direkte knyttet til auxiliary water pump, den tar ofte kvelden etter 100 000 km (kan enkelt bytte børster i motoren). Men du sier at det kommer ikke varme i kupeen i det hele tatt, heller ikke under kjøring? Det skal det gjøre selv om denne pumpen ikke virker. Hvis dette er riktig forstått, så ville jeg sett bort fra denne pumpen inntil videre, for her er det noe annet som har sviktet. Jeg har ingen idé. Feilkoder kan få oss videre. Endret Februar 3, 2021 av Basse Lusk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torheie Skrevet Februar 3, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2021 Jo det kommer litt varme, men ikke mye. Han som har skrudd på den sa at når bilen sto i ro så fikk han temp på 80-90 grader på indre sensor... Under kjøring merker man at det blir litt lunk i bilen, men ikke varmt, når apperatet står på 28 grader... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 3, 2021 Share Skrevet Februar 3, 2021 Med diagnoseverktøy er det svært enkelt å starte pumpen for å teste. Du kan enkelt koble på en liten (ca 25w) lyspære på samme kontakt, som pumpen bruker, for å sjekke om det er strøm/liv der. Du kan også lese diagram på feks newtis.info. Trenger du bruker der? Send PM, med e-post adressen, til meg. Du bur uansett hatt delvis varme i kupé på høyt turtall. For vannpumpen i motor flytter mye vann. Du kan også kjenne på alle kjøleslanger i motorrommet for å finne den som er kald. Evt bruke en IR termometer eller FLIR, om du har det. Det kan også lette forståelse for hva som skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torheie Skrevet Februar 3, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2021 1 time siden, Otis skrev: Med diagnoseverktøy er det svært enkelt å starte pumpen for å teste. Du kan enkelt koble på en liten (ca 25w) lyspære på samme kontakt, som pumpen bruker, for å sjekke om det er strøm/liv der. Du kan også lese diagram på feks newtis.info. Trenger du bruker der? Send PM, med e-post adressen, til meg. Du bur uansett hatt delvis varme i kupé på høyt turtall. For vannpumpen i motor flytter mye vann. Du kan også kjenne på alle kjøleslanger i motorrommet for å finne den som er kald. Evt bruke en IR termometer eller FLIR, om du har det. Det kan også lette forståelse for hva som skjer. Har ikke bruker der nei. Men ser ut til at den også er lukket. Samme funksjonalitet hos www.bmwtis.com? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 3, 2021 Share Skrevet Februar 3, 2021 Hvis du har penger å bruke på bmwtis så kan du selvfølgelig bruke den, det er jo originalen. Torheie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torheie Skrevet Februar 5, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2021 (endret) Er det noen «kraner» som åpner/lukker for tilførsel av kjølevæske inn til den lille varmevekslere som sitter inni bilen? Ser vel for med at varmeveksleren som er tett. Men trenger tips på andre ting det kan være? Noen som har testet radiator rens? Kan den fungere? Eller er det bare bortkastet... //Tor Endret Februar 5, 2021 av Torheie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 5, 2021 Share Skrevet Februar 5, 2021 (endret) Det er kun en del som åpner/lukker for kjølevann til kupé og det er ventilen som henger på støtdempertårn på førerside. Edit: Det kan se ut som 318i ikke har noen ventil, som jeg snakker om, over her. Så det finnes visst bare en pumpe i kretsen, utenom den i motor. Ellers ingenting. Ref; http://bmwfans.info/parts-catalog/E90/Europe/318i-N46/L-N/feb2006/browse/heater_and_air_conditioning/additional_water_pump_water_hose_valve/ Endret Februar 5, 2021 av Otis Torheie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Februar 5, 2021 Share Skrevet Februar 5, 2021 (endret) 100% sikker på at det er luftet godt nok? På 3.2.2021 den 18.18, Torheie skrev: Har også ikke funksjon i "REST" (residual engine heat) knappen inne i kupeen - Ingen som vet om det er sikkring eller relé som sturer denne eller er alt via ECU? REST funker ikke før motoren har full driftstemperatur, men det visste du sikkert. Endret Februar 5, 2021 av Kvasi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torheie Skrevet Februar 5, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2021 Ja. Det ble byttet termostat på den nå i uken. Og det ble brukt vakuum ved ny kjølevæske. Så det skal ikke være luft der... Merket i dag ar det kom litt temperert luft ut når jeg lå på E6. Men ble fort kaldt da jeg kjørte av... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 6, 2021 Share Skrevet Februar 6, 2021 Men hat du sjekket at pumpen går? Har du sjekket at slangene til varmeapparat register er varm? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Februar 6, 2021 Share Skrevet Februar 6, 2021 På 3.2.2021 den 14.22, Torheie skrev: Jeg har en 318i e91. Som ikke får varmen inn i kupeen. Har nettop byttet termostat, da jeg fant et tips om dette. Men fortsatt ikke noe varme inn i bilen Dette var ikke uvanlig i forrige årtusen på BMW. Da var det impeller på vannpumpa på motoren som hadde løsnet/ gått i oppløsning. Motoren behøvde ikke å gå varm men varmeapparatet ble kaldt. Mulig det har skjedd? Men varmeveksleren i varmeapparatet kan og gå tett,særlig om plastbiter fra vannpumpa har kommet dit. Slangene taes av og det spyles igjennom i vekselvis retning. Radiatorrens er litt oppskrytt.. Torheie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå