Gå til innhold

Sirkulasjonspumpe for kupevarme e91


Torheie
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 318i e91. Som ikke får varmen inn i kupeen. Har nettop byttet termostat, da jeg fant et tips om dette. Men fortsatt ikke noe varme inn i bilen. Etter nærmere undersøking viser det seg at det ikke kommer signal til til sirk. pumpen hverken ved oppstart (Vifte på en, max temp og gasspedal helt inn) eller ved oppnådd arbeidstemp på motor.

Noen som har forslag?

Er det noe relé som styrer eller sikring til denne? 

 

På forhånd takk

 

mvh

Tor Heie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trådstarter sier at det ikke kommer noe signal. Dvs at det allerede er fastsatt at det enten er ledningsbrudd,dårlig kontakt eller manglende signal fra modulen som skal sende signal.

Så da må feilsøking begynne med å sjekke ledningsdiagram for å se evt syndebukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REST er direkte knyttet til auxiliary water pump, den tar ofte kvelden etter 100 000 km (kan enkelt bytte børster i motoren). Men du sier at det kommer ikke varme i kupeen i det hele tatt, heller ikke under kjøring? Det skal det gjøre selv om denne pumpen ikke virker. Hvis dette er riktig forstått, så ville jeg sett bort fra denne pumpen inntil videre, for her er det noe annet som har sviktet.

Jeg har ingen idé. Feilkoder kan få oss videre.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kommer litt varme, men ikke mye. Han som har skrudd på den sa at når bilen sto i ro så fikk han temp på 80-90 grader på indre sensor... Under kjøring merker man at det blir litt lunk i bilen, men ikke varmt, når apperatet står på 28 grader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med diagnoseverktøy er det svært enkelt å starte pumpen for å teste.

Du kan enkelt koble på en liten (ca 25w) lyspære på samme kontakt, som pumpen bruker, for å sjekke om det er strøm/liv der.

Du kan også lese diagram på feks newtis.info. Trenger du bruker der? Send PM, med e-post adressen, til meg.

Du bur uansett hatt delvis varme i kupé på høyt turtall. For vannpumpen i motor flytter mye vann.

Du kan også kjenne på alle kjøleslanger i motorrommet for å finne den som er kald. Evt bruke en IR termometer eller FLIR, om du har det. Det kan også lette forståelse for hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Med diagnoseverktøy er det svært enkelt å starte pumpen for å teste.

Du kan enkelt koble på en liten (ca 25w) lyspære på samme kontakt, som pumpen bruker, for å sjekke om det er strøm/liv der.

Du kan også lese diagram på feks newtis.info. Trenger du bruker der? Send PM, med e-post adressen, til meg.

Du bur uansett hatt delvis varme i kupé på høyt turtall. For vannpumpen i motor flytter mye vann.

Du kan også kjenne på alle kjøleslanger i motorrommet for å finne den som er kald. Evt bruke en IR termometer eller FLIR, om du har det. Det kan også lette forståelse for hva som skjer.

Har ikke bruker der nei. Men ser ut til at den også er lukket. Samme funksjonalitet hos www.bmwtis.com?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen «kraner» som åpner/lukker for tilførsel av kjølevæske inn til den lille varmevekslere som sitter inni bilen?

 

Ser vel for med at varmeveksleren som er tett. Men trenger tips på andre ting det kan være?

 

Noen som har testet radiator rens?  Kan den fungere?  Eller er det bare bortkastet...

 

//Tor

Endret av Torheie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun en del som åpner/lukker for kjølevann til kupé og det er ventilen som henger på støtdempertårn på førerside.

Edit: Det kan se ut som 318i ikke har noen ventil, som jeg snakker om, over her. Så det finnes visst bare en pumpe i kretsen, utenom den i motor. Ellers ingenting.

Ref; http://bmwfans.info/parts-catalog/E90/Europe/318i-N46/L-N/feb2006/browse/heater_and_air_conditioning/additional_water_pump_water_hose_valve/

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% sikker på at det er luftet godt nok?

På 3.2.2021 den 18.18, Torheie skrev:


Har også ikke funksjon i "REST" (residual engine heat) knappen inne i kupeen - Ingen som vet om det er sikkring eller relé som sturer denne eller er alt via ECU?

REST funker ikke før motoren har full driftstemperatur, men det visste du sikkert.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det ble byttet termostat på den nå i uken. Og det ble brukt vakuum ved ny kjølevæske. Så det skal ikke være luft der...

Merket i dag ar det kom litt temperert luft ut når jeg lå på E6. Men ble fort kaldt da jeg kjørte av...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2021 den 14.22, Torheie skrev:

Jeg har en 318i e91. Som ikke får varmen inn i kupeen. Har nettop byttet termostat, da jeg fant et tips om dette. Men fortsatt ikke noe varme inn i bilen

Dette var ikke uvanlig i forrige årtusen på BMW. Da var det impeller på vannpumpa på motoren som hadde løsnet/ gått i oppløsning. Motoren behøvde ikke å gå varm men varmeapparatet ble kaldt. Mulig det har skjedd?

Men varmeveksleren i varmeapparatet kan og gå tett,særlig om plastbiter fra vannpumpa har kommet dit. Slangene taes av og det spyles igjennom i vekselvis retning. Radiatorrens er litt oppskrytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...