Otis Skrevet Februar 15, 2021 Share Skrevet Februar 15, 2021 Jeg har skikkelig fjær verktøy bra Biltema, som er trygg. Jeg bor i Trondheim. De kan lånes for 200,-. mrkzie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Februar 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2021 1 minute ago, Otis said: Jeg har skikkelig fjær verktøy bra Biltema, som er trygg. Jeg bor i Trondheim. De kan lånes for 200,-. Nydelig! Tenkte og begynne til helga / neste uke. Sender deg PM når det nærmer seg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 15, 2021 Share Skrevet Februar 15, 2021 (endret) De enkle klemmene gjør forsåvidt jobben, men... Jeg endte opp med å kjøpe dette når jeg hadde knekt fjær på en E92: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/fjarspenner/fjarspenner-2000022289 De vanlige klemmene fikk ikke skikkelig tak, og jeg var litt i en skvis, da bilen ikke var kjørbar/flyttbar (fjæren sto mot dekket). Settet var dyrt den gang, og enda dyrere nå. Men det er også veldig trygt og fint å jobbe med. Tar stødig tak i fjærskål, slik at man får komprimert skikkelig. Tenkte «jeg kan nå selge det igjen når jeg er ferdig, og begrense utlegget», men var så fornøyd at jeg valgte å beholde det likevel. Edit: Ser at bildeler.no har lignende sett til 2000kr. Det var da det jeg betalte hos Biltema for noen år siden: https://www.bildeler.no/fjarklemmer/v/46186?Source=GooShop&gclid=Cj0KCQiA1KiBBhCcARIsAPWqoSos1Sps7xj-3mLFUBIuDYObhqbfuS0MB3KVxshOJc5VwfFwfg029R0aAuS2EALw_wcB Endret Februar 15, 2021 av *MrB* mrkzie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 15, 2021 Share Skrevet Februar 15, 2021 Det er det settet jeg har fra Biltema. Fungerer helt utmerket. Føler meg en god del tryggere enn disse med klo. *MrB* og mrkzie reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Februar 15, 2021 Share Skrevet Februar 15, 2021 2 timer siden, Basse Lusk skrev: Jeg byttet venstre fjær foran i min 1-serie for et par år siden. Da hentet jeg inn tilbud fra flere verksted, inkludert to BMW merkeverksteder. Ingen foreslo å bytte begge sider. Fordi jeg også har lest at man bør ta begge sider samtidig, så spurte jeg spesifikt om dette. Svaret var at det er helt unødvendig, og ikke noe de gjorde rutinemessig, men jeg kunne velge å ta begge nå for å spare noen kroner i tilfelle den andre skulle ryke like etterpå. Den andre røk faktisk et halvt år senere. Jeg jobber som bilmekaniker og har aldri hverken selv eller hørt om noen andre som har byttet på bare en side, av samme grunn som er nevnt tidligere i tråden. Det er også grunnen til at det vanligvis står på siden til deleleverandører at fjærer, og dempere, skal byttes parvis. 3 timer siden, mrkzie skrev: Er bare bremserør bak som må gjøres noe med, mens bremseslangene framme som må byttes. Ser hva dere mener, men bremserøret bak må vel ikke løsnes for og bytte bremseslangene framme? Tenkte gjøre mest mulig selv for og lære itillegg til og spare penger. Hvis dere mener det er helt hull i hode så kan jeg vel la verksted gjøre det. Har allerede kjøpt brake bleeding kit men kan returneres.. Prøv å se om du klarer å pusse rørene blanke med fint sandpapir der de er rustet. Klarer du det og det ikke er tæring i selve røret kan du kanskje slippe unna med å syrebehandle de og lakke de uten å demontere. mrkzie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Mars 6, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2021 (endret) Hei igjen. Har fått delene og har demontert og plagdes litt. Trodde jeg hadde alt av verktøy jeg trengte til jobben men neida. Skulle tydeligvis være 21mm socket for og løsne mutteren på toppen av shock absorberen. Visste seg og være en 19mm som passet på denne. Noen som vet om hvor jeg får kjøpt en 19mm socket som jeg kan skru med kombinasjonsnøkkel og stikke en umbrakonøkkel gjennom? Evt om det finnes en annen måte Har en liten 19mm socket akkurat nå, men får ikke kombinasjonsnøkkel på den fordi den er for langt "ned".. Endret Mars 6, 2021 av mrkzie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 6, 2021 Share Skrevet Mars 6, 2021 Jeg har skrudd en stor 19mm pipe med vannpumpetang samtidig som jeg kunne ha en liten 1/4" skralle med pipe gjennom midten for å holde igjen. mrkzie og Otis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Mars 6, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2021 Så en vanlig 19mm pipe fra biltema funker da, med en vannpumpetang og skralle gjennom? https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/piper/lange-piper-12-2000016674 Type sånn her? Så lenge den har hull i senter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 6, 2021 Share Skrevet Mars 6, 2021 Burde gå det ja. Og som EC sier, 1/4" gjennom senter på koppen. mrkzie og E.C. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Mars 8, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2021 Hei igjen. Føler meg som tidenes amatør. Har fått av fjærene på begge støtdempere, det gikk fint. Nå har jeg kommet til det problemet hvor jeg føler meg utrolig dum. Har sett uttalige videoer på youtube osv angående hvordan gjøre dette med fjærkomprimeringen, men får det fortsatt ikke til når jeg skal komprimere den nye. Enten så blir den for lite komprimert, støtdemperen når ikke helt opp, har prøvd og dregd for og gjøre den så lang som mulig. Eller så får jeg komprimert den nok men får da ikke på skåla på toppen..? Hjelp😂😂😂😂 Har gitt opp for idag, håper og få noen dugelige tips her slik at det går fint imorgen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 8, 2021 Share Skrevet Mars 8, 2021 Du får sette verktøyet nærmere midten av fjæra. Så skrur du verktøyet maks sammen, da skal det gå. Du må bruke den nest nederste delen av fjæra mot den nest øverste delen av fjæra. Det kan hende du må dreie fjæra rundt for å treffe best mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mars 8, 2021 Share Skrevet Mars 8, 2021 (endret) På 15.2.2021 den 18.43, Kvasi skrev: Må sette fjørklemma over den øvre skåla. Endret Mars 8, 2021 av Lars89 E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Mars 8, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2021 Just now, Lars89 said: Widget blockquote Må sette fjørklemma over den øvre skåla. Sette på skåla også presse på skåla og fjær nederst? Får ikke den som skal være oppå skåla igjen pga er for trangt mellom der, hvis jeg forstår deg rett. Prøvde og holde de oppå hverandre men gikk ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Mars 8, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2021 (endret) 35 minutes ago, Otis said: Du får sette verktøyet nærmere midten av fjæra. Så skrur du verktøyet maks sammen, da skal det gå. Du må bruke den nest nederste delen av fjæra mot den nest øverste delen av fjæra. Det kan hende du må dreie fjæra rundt for å treffe best mulig. Føler jeg prøvde og snurre rundt og presse fjæra på alle mulige punkter, men ja får prøve igjen😂 Satt forsåvidt og så på denne videoen; Ikke samme verktøy men ja.. Endret Mars 8, 2021 av mrkzie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mars 8, 2021 Share Skrevet Mars 8, 2021 Må gjøre som i videoen, dvs klemme på den øvre fjørskåla. Ikke sjans til å få det til ellers. Bmw er dessverre litt sære å bytte fjærer på. Mange andre er mye enklere. mrkzie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå