Gå til innhold

Style 213 ble kjøpt- Felger på X5 E70 fra X6 E71


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo,

Var usikker på om jeg skulle holde meg til min egen tråd eller ei, men valgte å lage en egen tråd for kanskje å få mer svar.

Jeg har X5 E70 med 50D bremser (385x36). Jeg ønsker å bruke 19" felger på vinterdekk.

Finner da en felg som jeg synes er interessant, men den kommer fra X6 50D. De felgene heter style 232.
ET48 foran og ET18 bak. Bredden er 9".

Finner ingen tilsvarende felger for X5, da alle 19" felger der er enten ET48 eller ET53.
Unntaket er style 223, de har ET37 og ET20.

Så mitt spørsmål er jo, kan jeg bruke style 232 fra X6 med ET18?

Jeg mener ja, da X6 og X5 har samme forstilling uavhengig av motor, så da vil ET18 gjøre det slik at felgene kommer lenger ut i hjulbuen og følgelig ikke tar borti caliper, som er min frykt.

Kommentarer, meninger, synsinger?

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Style 232 ble vel laget både for E70 X5 og E71 X6. Forskjellen er vel at X6 har ET18 bak, mens foran ET48 og X5 har ET48 all over. Som du presiserer!

http://www.bmwstylewheels.com/bmw/232

Men på et forum ser det også ut til at senterhullet er forskjellig. Tør ikke si noe 100%, men det gir nå litt mer å gå på. 

https://www.bimmerfest.com/threads/wheel-and-tire-question.884336/

BMW wheel style 232: X5 E7 and X6 E71

Series Model Size Use ET Kg
X5 E70 9x19 ET 48 16,20
X6 E71 9x19 front ET 48 16,20
X6 E71 9x19 back ET 18 16,40

P/N 36116774893 is the X6 front wheel with 74.1mm Center Bore and will fit the X5 as is.

P/N 36116774894 is the X6 rear wheel with 72.56mm Center Bore and will only fit the X5 if bored out to 74.1mm

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke all den infoen til å stemme. Det er riktig at style 232 med delenummer 36116774894, kun kommer til X6, sjekket på delekatalogen. Verken 894 eller 893 finnes til X5.

Men det finnes samme felger som leveres til både X6 og X5 og de felgene går jo om hverandre. Så det kan jo ikke være annen diameter på flensen på hjullager/HUB. Dog så ser jeg at X5M bruker samme type flens som alle X6 modellene, bak, så det er en forskjell bak på alle X6 og X5M kontra andre X5 modeller. Uten at jeg kan se hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synsing/mening: original X5 dimensjon bak på er 19x9 ET48, mens du vil bruke 19x9 ET18? Det vil jo øke sporvidden med 60mm, så jeg ville vært litt forsiktig med å bruke disse under en EU-godkjenning. Men dersom sporvidden er innenfor +/- 15mm sammenlignet med andre originalfelger med annen bredde så burde det vel være OK? Sånn klaringsmessig burde det jo gå greit, men spørsmålet her er kanskje om felgen stikker utenfor skjerm med 3cm lavere innpress sammenlignet med originalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser jeg på som ganske uproblematisk @papertiger. Slik det er nå, så bruker jeg spacer på 25mm på 275 bredde på vinterdekk.

Originalt er det jo 315 bredde bak. Og med 19" så er det bare 255 bak, så jeg tenker ET18 med 25mm spacer bør bli greit nok.

Om jeg ikke tenker feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spesielt.

Den personen som jeg snakker med ang å kjøpe felger har brukt de på sine x5. Så kanskje de allerede er modifisert mht nav åpningen?

Uansett er det ekstremt rart, for all info på nettet tilsier at alle x5 og x6 har 74,1mm nav. Det var e53 x5 som hadde 72,8mmeller hva det nå var igjen.

Men takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E53 har vanlig 72,6mm nav, har hatt felger fra de på en E90. 

Om jeg forstår dette riktig så har E70 74,1mm nav foran OG bak, mens E71 har 74,1mm foran, men 72,6mm bak. 🤔

https://www.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=826976

https://www.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1059293

Merkelig i såfall. 

Kan være de allerede er modifisert, ja. Har han sammenlignet alle felgene? Er jo ikke mye som må slipes vekk, så jeg vet ikke hvor synlig dette blir etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var meg som hadde glemt hva jeg hadde lest.

De hører faktisk til en X6, så jeg lurte meg selv.

Takk for gode innspill! Jeg hadde ikke drømt om at BMW skulle ha annen diameter på navet foran og bak!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det høres jo lite gjennomtenkt ut.

Men om du har veldig lyst på disse så er nok ikke det å utvide navåpningen på de to felgene en stor utfordring. :)

Hvis ikke så finnes det andre fine felger som kler en E70 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er svært spesielt.

Kan sikkert bare ta en dremel på åpningen, så blir den nok stor nok. Det er jo uansett boltene som holder felgen i senter.

Men ja, det finnes mye felger der ute. Jeg ser spesifikt etter felger med minst mulig eiker. Det er mest praktisk på vinterfelger mht snø som pakker seg. Og enkelt å vaske.

Jeg ser nå på style 213.

Men samtidig så vurderer jeg også spoke 128. De synes jeg er ganske flotte, men enkle. Så eBay er under vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Style 213 ble kjøpt- Felger på X5 E70 fra X6 E71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...