awt Skrevet April 5, 2021 Share Skrevet April 5, 2021 3 minutter siden, Øyvind L. skrev: Er det ETK som er riktig om når den er produsert altså? Når den er registrert er ikke så nøye for min del. Vil tro at på Ista så vil alle biler produsert mellom 09/2010 og 08/2011 komme opp som 09/2010. Min gamle e61 var produsert 08/08, altså en 2008-modell. Hadde den vært produsert 09/08 hadde den vært en 2009-modell. Ikke all verdens forandringer her, men jeg hadde da bl.a. hatt nye typen iDrive-kontrollhjul f.eks. Hadde begge disse blitt omtalt som 2008-modeller, hadde det vært mye vanskeligere å holdt styr på hva som er hva. Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 5, 2021 Share Skrevet April 5, 2021 Har dere sjekket med tabellen her: https://www.bmwsections.com/vin-check/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet April 5, 2021 Share Skrevet April 5, 2021 Vår F36 er produsert 2015-03-19 ifølge mdecoder - hvilket jo er riktig. Dette er en «korrekt» 2015-modell, både MY (Model Year - teknisk årsmodell) og produksjonsdato. Våre to forrige BMWer, E91 og F20, er hhv. MY2010 modell og MY2013 modell, men produsert hhv. 2009/09 og 2012/10. Teknisk sett er altså disse like «neste års utgave», så det er viktig å skille på Model Year (MY) og registreringsdato. Og ja, VIN-dekoderne har riktig info og er den du skal gå etter om du søker korrekt produksjonsdato. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet April 5, 2021 Share Skrevet April 5, 2021 15 minutter siden, awt skrev: Vil tro at på Ista så vil alle biler produsert mellom 09/2010 og 08/2011 komme opp som 09/2010. Min gamle e61 var produsert 08/08, altså en 2008-modell. Hadde den vært produsert 09/08 hadde den vært en 2009-modell. Ikke all verdens forandringer her, men jeg hadde da bl.a. hatt nye typen iDrive-kontrollhjul f.eks. Hadde begge disse blitt omtalt som 2008-modeller, hadde det vært mye vanskeligere å holdt styr på hva som er hva. Det skal jeg sjekke på en kamerat sin E91 fra 2011. Regner med det er samme på den. Du har helt sikkert rett i det du skriver 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flataas Skrevet April 5, 2021 Share Skrevet April 5, 2021 35 minutter siden, E.C. skrev: Har dere sjekket med tabellen her: https://www.bmwsections.com/vin-check/ "There is no date code for European built BMWs. The 0 (number) is used in 10th place to indicate it's a Europeian model). This will show correctly on the BMW vin decoder output." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 5, 2021 Share Skrevet April 5, 2021 Da får man vel ikke dato ut fra det 10. tegnet i VIN i Europa. 0 på begge mine. For en del av bilene så har det skjedd endringer utenom facelift også, så greit å kjenne til dato egentlig. Blant konkrete eksempler så er min E39 facelift med M57, men den har ikke samme eksos som senere modell med samme motor. E61 har tenning uten fysisk lås som man vrir, men det er ikke en lci-bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 5, 2021 Share Skrevet April 5, 2021 35 minutter siden, E.C. skrev: Da får man vel ikke dato ut fra det 10. tegnet i VIN i Europa. 0 på begge mine. E61 har tenning uten fysisk lås som man vrir, men det er ikke en lci-bil. Det var, som @awt allerede har nevnt, rundt 2014 BMW begynte med årsmodell i VIN. E6x gikk vekk fra vrinøkkel til start/sopp-knapp 09/2005 i forbindelse med enkelte tekniske oppgraderinger, deriblant motorer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 5, 2021 Share Skrevet April 5, 2021 De har tilsynelatende begynt med det tidligere i USA av en eller annen grunn. E6x har hatt diverse oppgraderinger utenom LCI ja, men det har vel vært slik på en del andre modeller også, slik at det er mer enn LCI som fører til endring i produksjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet April 6, 2021 Share Skrevet April 6, 2021 15 hours ago, Tore Kn said: Hei Slik jeg har forstått dette så er det et tilvalg at 10. siffer angir årsmodel. På min F22 står det i utstyrslista kode 993 Model year code, så på den stemmer bokstaven der (F) med 2015 model. På E91 som jeg har er det ikke noen kode 993 så på den finner man ikke årsmodel ved hjelp av 10. siffer/bokstav i VIN. Samme koden på min F36, "993 Model year code in VIN". Jeg har F for 2015. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå