Gå til innhold

Bmw E34 530i V8 1992


Bmwe46320d
 Share

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Joakim Urke skrev:

Visst du har tenkt å kjøpe den på finn så anbefaler jeg deg å ikke kjøpe den med mindre du liker å rust sveise. Eigde den bilen for noen måneder sider. Å finn annonsen har ingen bilder av rusta på bilen!

Den bilen der var det en tråd om for lenge siden og.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Den bilen der var det en tråd om for lenge siden og.😊

Ja jeg såg på den tråden før jeg kjøpte bilen men må ha vert dårlig arbeid for alt av rust var kommet tilbake. Bakskjerm må byttes, kanaler må byttes, jekkfeste, gulv er opprusta, motor har mest sannsynli gåen toppakning, var en grunn til jeg la den ut som delebil for å si de slik😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Joakim Urke skrev:

Ja jeg såg på den tråden før jeg kjøpte bilen men må ha vert dårlig arbeid for alt av rust var kommet tilbake. Bakskjerm må byttes, kanaler må byttes, jekkfeste, gulv er opprusta, motor har mest sannsynli gåen toppakning, var en grunn til jeg la den ut som delebil for å si de slik😛

Såpass ja 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve motoren (M60B30) er uansett en ganske interessant konstruksjon iom. at en V8 motor på kun 2997 cm3 ikke er helt alminnelig. I forhold til motoren den var ment å erstatte (rekkesekseren M30B35) har den et par artige karakteristikker. Jeg har kjørt begge motorene i hhv. E32 730i, E23 735i og E28 535i.

V8 motoren har litt mer effekt, men ikke mye mer (218 vs. 211 HK ved hhv. 5800 og 5700 rpm). Rekkesekseren har imidlertid litt mer moment, men igjen ikke veldig mye mer (305 vs. 290 Nm ved hhv. 4000 og 4500 rpm). Her ser vi imidlertid en forskjell ved at V8 motoren trenger mer turtall for å yte sitt beste og når man ser på momentkurvene ser man at dette også gjelder i den andre enden av skalaen.

Allerede ved 1000 rpm yter rekkesekseren ca. 145 Nm, mens V8 motoren yter ca. 130 Nm. Ved 2000 rpm yter rekkesekseren 250 Nm, mens V8 motoren yter ca. 235 Nm. Ved 3000 rpm yter rekkesekseren 285 Nm, mens V8 motoren yter ca. 265 Nm. Ved 4000 rpm yter rekkesekseren 305 Nm, mens V8 motoren yter ca. 285 Nm. Og endelig ved 4500 rpm yter V8 motoren sitt maksimale moment på 290 Nm.

Man merker ganske tydelig at den store M30 rekkesekseren er litt sterkere enn den lille M60 V8 motoren (spesielt i mellomakselerasjoner). De generelle ytelsene i E34 modellen var imidlertid identiske (samme topphastighet og samme akselerasjonstid 0-100 Km/t).

Hva var så poenget med den lille M60 V8 motoren? USA og deres tradisjonelt ganske moderate interesse for rekkeseksere. En V8 motor skaper alltid mer oppmerksomhet også selv om den ikke tilbyr mer enn en stor rekkesekser.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut en slik motor engang da jeg jobbet som høgger. Det er en veldig kompakt motor men det hjelper ikke når det fører til at motorrommet blir veldig trangt. Siden den er kortere og bredere enn en rekke sekser så må en del i motorrommet som vanligvis er plassert ved siden av motoren flyttes framover. Det fører bl.a til at bremseservoen er plassert rett bak frontlykten på venstre siden og et pæreskift blir en tålmodighetsprøve.

Jeg ser ingen fordeler med M60B30. 4 literen derimot er en helt annen historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Joakim Urke skrev:

Visst du har tenkt å kjøpe den på finn så anbefaler jeg deg å ikke kjøpe den med mindre du liker å rust sveise. Eigde den bilen for noen måneder sider. Å finn annonsen har ingen bilder av rusta på bilen!

Det var den jeg tenkte på, takk for info:) blir nok ingen handel da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 

Denne V8ern her kom jo alltid i skyggen av 4 litern, den var hverken fugel eller fisk om man kan si det sånn. Ikke gikk den spesielt billig, og ikke gikk den spesielt godt heller. Og begge konkurrentene i denne 3 liters klassen hadde seksere som passer bedre akkurat i dette segmentet. BMW fikk aldri noe dreis på denne motoren i Europa, enten valgte kunden 525i eller så valgte kunden 540i. Jeg mistenker at BMW egentelig ene og alene hadde USA i tankene når de utvikla denne motoren. BMW var veldig inne i varmen hos amerikanerene på 90 tallet, de solgte godt og bygde blant annet en fabrikk hos dem. Dette var stor stas.

Det er jo verd å merke seg at når E39 kom i 1996 så ommøblerte BMW litt i motoralternativene. 528i kom tilbake fra glemselen med 193 hk, og den "lille" V8ern ble løfta opp som 535i med 235 hk. Fortsatt ett motoralternativ som havnet litt mellom to stoler. Men en kollega av meg hadde for mange år siden E39 535i med manuell, helt klart en veldig flott bil å kjøre. 

Dette har dog ingen relevans for hva trådstarter spør om 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...