Liggunderlaget Skrevet Mai 16, 2021 Share Skrevet Mai 16, 2021 Hei Mitt første innlegg på dette forum! Go easy. Har en X5 2009 235hk Fikk opp motorlampe for noen uker siden og kjørte dig på værksted. Det var feilkoder på partikkelfilter og luftmassemåler (kode 3FF0) Bilen gikk i nødmodus og sort eksos kom ut med en ganske så ille lukt. Bilen harker og «hopper» litt når den er blitt varmkjørt. Jeg byttet partikkelfilteret og venter nå på ny luftmassemåler. Verkstedet sa at det gikk fint ant å kjøre litt på bilen før jeg byttet lmm. I påvente av ny måler, tok jeg bilen på en liten tur med nye sommerdekk. Det viser seg da at jeg har ingen motorkraft etter at bilen har blitt varm. Jeg kjører tilbake og sjekker slanger og div. Jeg ser da at ut fra turboen ligger slangen ganske løs (lett å dra ut). Er dette normalt. Det er også olje som ligger i slangen opp mot luftfilteret, men ikke hele veien opp? Er dette normalt det og? Jeg er ingen bilmekaniker, men lærer mer og mer. Jeg burde nok såklart bare vente på ny lmm og montere den først, men jeg vil gjærne vite om det kan være noe mer? Betalte jo 38.000kr for nytt partikkelfilter og hvis det er noe annet som er grunnproblemet, så vil jeg fjærne kunne klage på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 16, 2021 Share Skrevet Mai 16, 2021 Det er nok kanskje ikke så enkelt å bare skift luftmassemåler å DPF. Feilkoden 3ff0 betyr ikke direkte feil på luftmassemåler, men snarere at forventet resultat fra luftmassemåler ikke helt stemmer overens med andre tall. Så man må kanskje se etter andre feilkilder, slik som luftlekkaskjer på innsugssiden, eller problemer med å få nok luft. Når det gjelder tett DPF, så bør dette sjekkes ved å måle mottrykk under last, fortrinnsvis flat pedal, i 4. gir. En annen feilkode som er i tillegg, det 4811. Det kan bety noen slappe tetninger i dyser. Mulig du burde ta en retur mengde måling på dysene. Bimmernew og Liggunderlaget reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Liggunderlaget Skrevet Mai 16, 2021 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2021 Takk for svar☺️ Jeg skal få dem på verkstedet å sjekke dyser etc. Jeg har ingen utstyr for måling, så må ta det via dem. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Liggunderlaget Skrevet Juni 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2021 Oppdatering! Byttet luftmassemåler og slettet feilkoder. Når jeg gar kjørt noen mil og bilen er varm, så starter problemene igjen. Den mister motorkraft og vil stoppe. Den «bakker» og rister, så stopper den? Hva kan det være? Alle tips mottas med stor takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 1, 2021 Share Skrevet Juni 1, 2021 På 16.5.2021 den 15.29, Otis skrev: Det er nok kanskje ikke så enkelt å bare skift luftmassemåler å DPF. Feilkoden 3ff0 betyr ikke direkte feil på luftmassemåler, men snarere at forventet resultat fra luftmassemåler ikke helt stemmer overens med andre tall. Så man må kanskje se etter andre feilkilder, slik som luftlekkaskjer på innsugssiden, eller problemer med å få nok luft. Når det gjelder tett DPF, så bør dette sjekkes ved å måle mottrykk under last, fortrinnsvis flat pedal, i 4. gir. En annen feilkode som er i tillegg, det 4811. Det kan bety noen slappe tetninger i dyser. Mulig du burde ta en retur mengde måling på dysene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Liggunderlaget Skrevet Juni 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2021 Nå får jeg ikkje kjørt på bilen! Den vil ikke «bakke» den kutter. Som at den ikke får drivstoff eller kjøling. Luftfiltermelding og «increesed emission» kom tilbake. Dette skjer når bilen blir varm. Jeg kan la den stå en dag og den fungerer fint til den så blir varm.Jeg la merke til at kjølevesken var veldig lav og slangen bare «hoppet» mens tenninga var på. Som at det var luft. Jeg åpnet litt på lokket mens bilen var startet og det ga seg. Kan dette ha noe med feilen(e) å gjøre? Den «kveles» liksom i det jeg setter den i D eller R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 1, 2021 Share Skrevet Juni 1, 2021 Pottetett DPF? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 1, 2021 Share Skrevet Juni 1, 2021 Du må nok som et minimum få hjelp til å lese ut mer feilkoder og se på noen essensielle parametere for live-data. Det med kjøleslangen skal ikke hindre en motor fra å gå rent, blir det så varmt at det fører til motorfeil så vil du få en melding om at motoren er for varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Liggunderlaget Skrevet Juni 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2021 15 minutter siden, Otis skrev: Pottetett DPF? DPF er peise nytt! Kjørt 5 mil med! Jeg ser på flere tråder at noen eller alle dysene kan være årsaken. Kan det ha noe med dem å gjøre at hele systemet svikter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Liggunderlaget Skrevet Juni 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2021 10 minutter siden, E.C. skrev: Du må nok som et minimum få hjelp til å lese ut mer feilkoder og se på noen essensielle parametere for live-data. Det med kjøleslangen skal ikke hindre en motor fra å gå rent, blir det så varmt at det fører til motorfeil så vil du få en melding om at motoren er for varm. Ja må nok det! Er bare så rart at det skjer kun når den blir varm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 1, 2021 Share Skrevet Juni 1, 2021 Problem med dyser kan selvfølgelig få bilen til å streike. Det er heller ikke unormalt at biler opplever problemer enten når de er kalde eller varme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Liggunderlaget Skrevet Juni 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2021 1 minutt siden, E.C. skrev: Problem med dyser kan selvfølgelig få bilen til å streike. Det er heller ikke unormalt at biler opplever problemer enten når de er kalde eller varme. Men det kommer ikke opp feilmeldinger på selve dysene? Må man se på målinger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 1, 2021 Share Skrevet Juni 1, 2021 Det er flere måter for komponenter å slutte å fungere (optimalt) på. Det er ikke alltid slik at f.eks. en mekanisk feil vil utløse en feilkode. Bytting av deler basert på feilkoder kan også bli en heller dyr taktikk som i flere tilfeller ikke vil fikse feilene heller. Liggunderlaget reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jony Skrevet Desember 28, 2022 Share Skrevet Desember 28, 2022 Nøyaktig samme feil som deg på en X5 E70. Fant du ut av det?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Desember 28, 2022 Share Skrevet Desember 28, 2022 Først og fremst så er det trist å lese om folk som har kasta vekk enorme pengesummar på delebytteverkstad. Eg kan ikkje seie 100% kva som er feil, men det som framstår åpenbart her er jo følgande liste (litt tilfeldig rekkefølge): Luftmassemåler, kabelmatte EGR ventil Ladeluft, kontroller slangar/rør/intercooler for lekkasje Injektorar, kontroller lekkasje og evt. tåkebilde Partikkelfilteret var neppe ødelagt, det var nok berre eit symptom på problemet. Å skifte partikkelfilter er vel siste utveg, burde jo finne ut kva som er feil med motoren først? Kva kom dette gildet på? Litt usikker på BMW, men har hatt Volvo med partikkelfilter, og ved feilkodar på motoren så opphøre regenereringa av partikkelfilteret og etter ei stund får du feilkoda på det - men det betyr ikkje at det er noko feil med partikkelfilteret. Det kan brennast reint igjen så lenge askenivået ikkje er for høgt (her er det viktig å skille mellom sot og aske, for det er ikkje det samme. Sot kjem frå forbrenning av diesel og kan brennast opp under regenereringa. Aske oppstår ved forbrenning av motorolje, denne kan ikkje brennast opp under regenereringa. Det er derfor vi har "long-life" og "low-ash" motorolje til bilar med DPF.) Høgt oljeforbruk vil slik også skade partikkelfilteret, men det er ikkje det som er problemet her. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå