Gå til innhold

Liggunderlaget
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Mitt første innlegg på dette forum! Go easy.

Har en X5 2009 235hk

Fikk opp motorlampe for noen uker siden og kjørte dig på værksted. Det var feilkoder på partikkelfilter og luftmassemåler (kode 3FF0) 
Bilen gikk i nødmodus og sort eksos kom ut med en ganske så ille lukt. Bilen harker og «hopper» litt når den er blitt varmkjørt. 
Jeg byttet partikkelfilteret og venter nå på ny luftmassemåler. Verkstedet sa at det gikk fint ant å kjøre litt på bilen før jeg byttet lmm. I påvente av ny måler, tok jeg bilen på en liten tur med nye sommerdekk. Det viser seg da at jeg har ingen motorkraft etter at bilen har blitt varm. Jeg kjører tilbake og sjekker slanger og div. Jeg ser da at ut fra turboen ligger slangen ganske løs (lett å dra ut). Er dette normalt. Det er også olje som ligger i slangen opp mot luftfilteret, men ikke hele veien opp? Er dette normalt det og? Jeg er ingen bilmekaniker, men lærer mer og mer. Jeg burde nok såklart bare vente på ny lmm og montere den først, men jeg vil gjærne vite om det kan være noe mer? Betalte jo 38.000kr for nytt partikkelfilter og hvis det er noe annet som er grunnproblemet, så vil jeg fjærne kunne klage på det.
 

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kanskje ikke så enkelt å bare skift luftmassemåler å DPF. Feilkoden 3ff0 betyr ikke direkte feil på luftmassemåler, men snarere at forventet resultat fra luftmassemåler ikke helt stemmer overens med andre tall. Så man må kanskje se etter andre feilkilder, slik som luftlekkaskjer på innsugssiden, eller problemer med å få nok luft.

Når det gjelder tett DPF, så bør dette sjekkes ved å måle mottrykk under last, fortrinnsvis flat pedal, i 4. gir.

En annen feilkode som er i tillegg, det 4811. Det kan bety noen slappe tetninger i dyser. Mulig du burde ta en retur mengde måling på dysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppdatering!