Gå til innhold

Liggunderlaget
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Mitt første innlegg på dette forum! Go easy.

Har en X5 2009 235hk

Fikk opp motorlampe for noen uker siden og kjørte dig på værksted. Det var feilkoder på partikkelfilter og luftmassemåler (kode 3FF0) 
Bilen gikk i nødmodus og sort eksos kom ut med en ganske så ille lukt. Bilen harker og «hopper» litt når den er blitt varmkjørt. 
Jeg byttet partikkelfilteret og venter nå på ny luftmassemåler. Verkstedet sa at det gikk fint ant å kjøre litt på bilen før jeg byttet lmm. I påvente av ny måler, tok jeg bilen på en liten tur med nye sommerdekk. Det viser seg da at jeg har ingen motorkraft etter at bilen har blitt varm. Jeg kjører tilbake og sjekker slanger og div. Jeg ser da at ut fra turboen ligger slangen ganske løs (lett å dra ut). Er dette normalt. Det er også olje som ligger i slangen opp mot luftfilteret, men ikke hele veien opp? Er dette normalt det og? Jeg er ingen bilmekaniker, men lærer mer og mer. Jeg burde nok såklart bare vente på ny lmm og montere den først, men jeg vil gjærne vite om det kan være noe mer? Betalte jo 38.000kr for nytt partikkelfilter og hvis det er noe annet som er grunnproblemet, så vil jeg fjærne kunne klage på det.
 

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kanskje ikke så enkelt å bare skift luftmassemåler å DPF. Feilkoden 3ff0 betyr ikke direkte feil på luftmassemåler, men snarere at forventet resultat fra luftmassemåler ikke helt stemmer overens med andre tall. Så man må kanskje se etter andre feilkilder, slik som luftlekkaskjer på innsugssiden, eller problemer med å få nok luft.

Når det gjelder tett DPF, så bør dette sjekkes ved å måle mottrykk under last, fortrinnsvis flat pedal, i 4. gir.

En annen feilkode som er i tillegg, det 4811. Det kan bety noen slappe tetninger i dyser. Mulig du burde ta en retur mengde måling på dysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppdatering!

Byttet luftmassemåler og slettet feilkoder. 
Når jeg gar kjørt noen mil og bilen er varm, så starter problemene igjen. Den mister motorkraft og vil stoppe. Den «bakker» og rister, så stopper den?

Hva kan det være? Alle tips mottas med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2021 den 15.29, Otis skrev:

Det er nok kanskje ikke så enkelt å bare skift luftmassemåler å DPF. Feilkoden 3ff0 betyr ikke direkte feil på luftmassemåler, men snarere at forventet resultat fra luftmassemåler ikke helt stemmer overens med andre tall. Så man må kanskje se etter andre feilkilder, slik som luftlekkaskjer på innsugssiden, eller problemer med å få nok luft.

Når det gjelder tett DPF, så bør dette sjekkes ved å måle mottrykk under last, fortrinnsvis flat pedal, i 4. gir.

En annen feilkode som er i tillegg, det 4811. Det kan bety noen slappe tetninger i dyser. Mulig du burde ta en retur mengde måling på dysene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg ikkje kjørt på bilen! Den vil ikke «bakke» den kutter. Som at den ikke får drivstoff eller kjøling. Luftfiltermelding og «increesed emission» kom tilbake. Dette skjer når bilen blir varm. Jeg kan la den stå en dag og den fungerer fint til den så blir varm.Jeg la merke til at kjølevesken var veldig lav og slangen bare «hoppet» mens tenninga var på. Som at det var luft. Jeg åpnet litt på lokket mens bilen var startet og det ga seg. Kan dette ha noe med feilen(e) å gjøre? 
Den «kveles» liksom i det jeg setter den i D eller R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok som et minimum få hjelp til å lese ut mer feilkoder og se på noen essensielle parametere for live-data. Det med kjøleslangen skal ikke hindre en motor fra å gå rent, blir det så varmt at det fører til motorfeil så vil du få en melding om at motoren er for varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, E.C. skrev:

Du må nok som et minimum få hjelp til å lese ut mer feilkoder og se på noen essensielle parametere for live-data. Det med kjøleslangen skal ikke hindre en motor fra å gå rent, blir det så varmt at det fører til motorfeil så vil du få en melding om at motoren er for varm.

Ja må nok det! Er bare så rart at det skjer kun når den blir varm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, E.C. skrev:

Problem med dyser kan selvfølgelig få bilen til å streike. Det er heller ikke unormalt at biler opplever problemer enten når de er kalde eller varme.

Men det kommer ikke opp feilmeldinger på selve dysene? Må man se på målinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter for komponenter å slutte å fungere (optimalt) på. Det er ikke alltid slik at f.eks. en mekanisk feil vil utløse en feilkode. Bytting av deler basert på feilkoder kan også bli en heller dyr taktikk som i flere tilfeller ikke vil fikse feilene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Først og fremst så er det trist å lese om folk som har kasta vekk enorme pengesummar på delebytteverkstad.

Eg kan ikkje seie 100% kva som er feil, men det som framstår åpenbart her er jo følgande liste (litt tilfeldig rekkefølge):

Luftmassemåler, kabelmatte
EGR ventil
Ladeluft, kontroller slangar/rør/intercooler for lekkasje
Injektorar, kontroller lekkasje og evt. tåkebilde

Partikkelfilteret var neppe ødelagt, det var nok berre eit symptom på problemet. Å skifte partikkelfilter er vel siste utveg, burde jo finne ut kva som er feil med motoren først? Kva kom dette gildet på?

Litt usikker på BMW, men har hatt Volvo med partikkelfilter, og ved feilkodar på motoren så opphøre regenereringa av partikkelfilteret og etter ei stund får du feilkoda på det - men det betyr ikkje at det er noko feil med partikkelfilteret. Det kan brennast reint igjen så lenge askenivået ikkje er for høgt (her er det viktig å skille mellom sot og aske, for det er ikkje det samme. Sot kjem frå forbrenning av diesel og kan brennast opp under regenereringa. Aske oppstår ved forbrenning av motorolje, denne kan ikkje brennast opp under regenereringa. Det er derfor vi har "long-life" og "low-ash" motorolje til bilar med DPF.) Høgt oljeforbruk vil slik også skade partikkelfilteret, men det er ikkje det som er problemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...