Gå til innhold

Bygge om fra CCC til CIC?


Anbefalte innlegg

Har en sen 2007 E91 med CCC og den store skjermen og savner bla å kunne styre musikk via BT på rattknappene. Har vurdert å kjøpe android skjerm men siden det er umulig å vite noe om lydkvaliteten, og at det er langt å strekke seg frem til skjermen for å trykke på den, tenker jeg at kanskje CIC er veien å gå.
Men, hva skal til for å få det opp og gå?  Trenger selvsagt selve boksen i midtkonsollen, og sikkert kontrollern mellom setene, men hva mer? Må vel kodes tenker jeg og det er det vel neppe noen som driver med på min kant av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger skjerm, spiller, kontroller + noen kabler.

Koding, eventuelt hele greien kan nok BimmerUpgrade hjelpe deg med :)

Mener de kan gjøre slik koding over nett så lenge du har det riktige utstyret tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, ellers kan du gjøre som meg (ikke orket å oppgradere ennå) å bruke Tunair. Da kan man styre alt på rattet og spiller, og på E91 får vel man også sang info. på skjerm. Men du må ha 6FL da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Reef89 skrev:

Som nevnt, ellers kan du gjøre som meg (ikke orket å oppgradere ennå) å bruke Tunair. Da kan man styre alt på rattet og spiller, og på E91 får vel man også sang info. på skjerm. Men du må ha 6FL da. 

Jeg har brukt Tune2air og en tilsvarende dings i både E90 og E91, men ikke fått noe sang info. Men man må vel ha noe Eple produkter for å få slikt 🙄

Men ellers fungerer det veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Daniel. skrev:

Jeg har brukt Tune2air og en tilsvarende dings i både E90 og E91, men ikke fått noe sang info. Men man må vel ha noe Eple produkter for å få slikt 🙄

Men ellers fungerer det veldig bra :)

Har Invery som visstnok er etterfølger/oppgradering fra de som lager Tune2air men ikke USB eller epleprodukt så det er no go der.
Men, må skjermen byttes altså? Det var en uventet uting for den har jeg aldri sett til salgs noen andre plasser enn i komplette drit dyre pakker.
Får sende en mail til Geir og spørre om Koed kan diske opp med pakkeløsning tenker jeg.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kvasi skrev:

Har Invery som visstnok er etterfølger/oppgradering fra de som lager Tune2air men ikke USB eller epleprodukt så det er no go der.
Men, må skjermen byttes altså? Det var en uventet uting for den har jeg aldri sett til salgs noen andre plasser enn i komplette drit dyre pakker.
Får sende en mail til Geir og spørre om Koed kan diske opp med pakkeløsning tenker jeg.

Er Invery jeg bruker nå. Er helt prikk lik Tune2air sin og fungerer helt likt. Kobles i AUX og USB i midtkonsoll, er vel det Reef refererte til med 6FL utstyrskoden.

Hør med de på BimmerUpgrade om hva du trenger og ikke trenger :) Kan selvfølgelig være jeg har tatt feil angående skjermen.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Daniel. skrev:

Jeg har brukt Tune2air og en tilsvarende dings i både E90 og E91, men ikke fått noe sang info. Men man må vel ha noe Eple produkter for å få slikt 🙄

Men ellers fungerer det veldig bra :)

Hmm, bare husker William W (tidligere bruker) brukte det på sin E91 og da fikk han sang info. 
Han viste meg det. 

jeg bruker det på min F med iPhone, men der er det ikke sang info, men det har jeg aldri brydd om. Skjermen står alltid på «home screen» uansett. 

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Reef89 skrev:

Hmm, bare husker William W (tidligere bruker) brukte det på sin E91 og da fikk han sang info. 
Han viste meg det. 

jeg bruker det på min F med iPhone, men der er det ikke sang info, men det har jeg aldri brydd om. Skjermen står alltid på «home screen» uansett. 

Ikke vet jeg 🤔 Mulig det må taes en software oppdatering på min da 🤔

Er ikke noe krise for min del heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har en sen 2007 E91 med CCC og den store skjermen og savner bla å kunne styre musikk via BT på rattknappene. Har vurdert å kjøpe android skjerm men siden det er umulig å vite noe om lydkvaliteten, og at det er langt å strekke seg frem til skjermen for å trykke på den,

Langt å strekke seg? Skjermen har riktignok touch, men den originale iDrive-kontrolleren virker også i Android, på alle apper. Du har kanskje lest erfaringer fra gamle utgaver. Min er to år gammel, og iDrive virker over alt. Forutsetter at du kjøper den "nye" modellen med Snapdragon 625.

Hva lyden angår, så merker jeg ingen degradering. Nå har jeg ekstern forsterker, kanskje det har betydning. Men uansett bruker også Tune2air/Invery AUX, og siden Android-boksen har lydprosessor i tillegg, så gir det grunn til å tro at lyden er bedre enn Tune2air. Snapdragon 625-modellene har bedre lydprosessor enn tidligere modeller, derfor er også problemene som var før, eliminert eller mindre fremtredende.

Forresten så bruker ikke Android-boksene AUX-utgangen lenger, den kobler seg direkte til AUX-kablingen bak HU (unntatt for biler med combox, men mulig å trikse det til der også).

Med Android-skjerm får du jo også flere andre oppgraderinger, blant annet DAB+, ryggekamera og skikkelig navi med mulighet for varsling av fotobokser og kontroller (Waze). Ser mange koser seg med Netflix også, men det har ikke jeg prøvd.

Den beste websiden for disse skjermene:

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1699764

 

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2021 den 6.08, Basse Lusk skrev:

Langt å strekke seg? Skjermen har riktignok touch, men den originale iDrive-kontrolleren virker også i Android, på alle apper. Du har kanskje lest erfaringer fra gamle utgaver. Min er to år gammel, og iDrive virker over alt. Forutsetter at du kjøper den "nye" modellen med Snapdragon 625.

Hva lyden angår, så merker jeg ingen degradering. Nå har jeg ekstern forsterker, kanskje det har betydning. Men uansett bruker også Tune2air/Invery AUX, og siden Android-boksen har lydprosessor i tillegg, så gir det grunn til å tro at lyden er bedre enn Tune2air. Snapdragon 625-modellene har bedre lydprosessor enn tidligere modeller, derfor er også problemene som var før, eliminert eller mindre fremtredende.

Forresten så bruker ikke Android-boksene AUX-utgangen lenger, den kobler seg direkte til AUX-kablingen bak HU (unntatt for biler med combox, men mulig å trikse det til der også).

Med Android-skjerm får du jo også flere andre oppgraderinger, blant annet DAB+, ryggekamera og skikkelig navi med mulighet for varsling av fotobokser og kontroller (Waze). Ser mange koser seg med Netflix også, men det har ikke jeg prøvd.

Den beste websiden for disse skjermene:

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1699764

 

Hvor kjøper jeg en sånn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tennbrikket skrev:

https://avinusa.com/8-8-multimedia-navigation-system-for-bmw-3-series-e90-e91-e92-e93.html

 

f.eks. Får tak i mye fra ebay osv, men avin har vel ett greit rykte hvis ting skal dukke opp. De har også mest oem utførelse på e46/e39 med knapper hvert fall.

Avin har erfaringsmessig ikke DAB, som er en dealbreaker for min del, og det har de ikke her heller såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kvasi skrev:

Avin har erfaringsmessig ikke DAB, som er en dealbreaker for min del, og det har de ikke her heller såvidt jeg kan se.

jeg har xtrons med dab, men ikke veldig imponert over "ytelsen". Beste opplevelsen for radio i dag vil jeg si er å bruke 3g/4g/5g og streame fra telefonen via app. Bedre forhold for mobildekning enn dab hvert fall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor kjøper jeg en sånn? 

De fleste kjøper fra Aliexpress (søk: bmw e91 android snapdragon). Finnes bare et par-tre produsenter i verden, så det er de samme enhetene som selges der. Support er uansett ikke rare greiene uansett hvor du handler. Men det finnes et veldig kompetent brukermiljø for BMW, også folk med andre bilmodeller kommer hit for å få hjelp (samme link som i første innlegget mitt):

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1699764

Hvis du vil gå denne veien, så spør gjerne mer detaljert, det er fort gjort å kjøpe feil.

DAB får du med en USB-dongle til et par hundre kroner (søk Aliexpress: DAB USB). Denne festes permanent og skjules bak radioen. Gir bedre fleksibilitet i valg av funksjoner enn innebygget DAB.

Appen å bruke er DAB-Z. Funksjonaliteten går langt utover det du får originalt i nye biler.

For utmerket signalstyrke kan du kan ettermontere original antenne (hent forsterker fra E8x for enklest montering, den har kun DAB, original for E9x har FM i samme boksen, som kompliserer ting, for eksempel brukes strømstyrken den får gjennom antennekabelen til å styre hvilken antenne som er aktiv). Vindusantenne kan også brukes, men da ikke like bra signal. Et annet alternativ er pisk på taket tilpasset DAB, eller rett og slett bytte ut original FM-antenneforsterker med en tredjeparts DAB-forsterker:

https://bilradiospes.no/artikler/artikler/dab/viktig-med-god-antenne

Hvis det er interesse for det, kunne jeg kanskje ha laget en video som viser hvordan Android-skjermen fungerer i min bil.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Basse Lusk skrev:

De fleste kjøper fra Aliexpress (søk: bmw e91 android snapdragon). Finnes bare et par-tre produsenter i verden, så det er de samme enhetene som selges der. Support er uansett ikke rare greiene uansett hvor du handler. Men det finnes et veldig kompetent brukermiljø for BMW, også folk med andre bilmodeller kommer hit for å få hjelp (samme link som i første innlegget mitt):

Kom til å tenke på, hadde Eonon i en E46 tidligere og der funket ikke Tidal pga at skjermen alltid er liggende. Vet du om det er samme issue på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...