Gå til innhold

X5 2004


Lrbk
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal kikke på en X5 2004. Kjørt ca 135.000. Den har stått tørt og lunt inne i en parkeringskjeller i flere år. Eieren har skiftet bakdekkene pga den har stått for lenge på dem (framdekk er vist nok ok ifølge bavaria). Jeg ser at bilene på finn som er kjørt 230++ går for 100.000++. Hva tenker folk en bil som er gått 135 kan gå for?

Hva bør jeg se opp for på disse bilene? Typiske problem etter den har stått lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Otis sier ,pluss at en sånn bil som har stått så lenge ,vil du nok og oppleve endel såkalte lagringsfeil som sikkert vil gå seg til etterhvert .

Bla el feil og sikkert noen feilkoder som vil dukke opp.

Uansett en sånn bil med så lav km ,burde være / bli en god bil .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har rukket å se på denne, men X5 fra 2004 er vel stort sett enten 3.0i, 4.4i og 3.0d. Sistnevnte har vel vært den mest populære de siste årene, pga 218 "moderne" dieselhester og 6 trinns girkasse. 3.0i er en superbra motor, men den er bittelitt daff i e53 X5 og temmelig tørst. Derfor har den heller aldri oppnådd de store prisene. Nå er jo prisene på tidlige E70 begynte å havne rundt 150k, så det er vel ingen grunn til å betale mye mer enn 100k for en e53 som har stått såpass lenge at dekkene er ødelagt. 

Par ting som preger pris ellers er jo EU-historikk. Er bilen EU-godkjent? Hvor lite er den kjørt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si noen få ord, om min.

Når jeg kjøpte den var den kjørt cirka 157.000 i februar 2018, og nå er den i cirka 217.000 Juni 2021.

På disse km har jeg gjort og kjøpt.

Alt i forstillingen er nytt: cirka 5k
1 hjullager byttet: cirka 1K
2 nye drivaksler: cirka 5K
Glødeplugger 6x: cirka 7-800 husker ikke helt
Glødeplugg rele: cirka 500
Olje og filter 1 gang i året: cirka 1500 til 2000
Luftfilter: cirka 500
Dekk både vinter og sommer: cirka 15-20k
Eksos manifold: cirka 3-4k
Oljeskift på diff foran og bak pluss girkasse og fordelingskasse: cirka 9k gjort på verksted
Brukt frontdiff etter havari: cirka 8-9k pluss 5k for å bytte den på ett verksted, fikk dem bare til å ta ut og inn med diffen, resten gjorde jeg selv.
Nye skiver og klosser foran og bak: cirka 4-5K
Dørhåndtak kasset: cirka 1k
Termostat: cirka 2-3k måtte skifte det på ett verksted (gadd ikke å gjøre det selv)
Pluss andre ting jeg ikke husker i farta: cirka 4-6k
Verktøy jeg må ha kjøpt inn: cirka 3-4k

Er flere ting jeg må fikse på den, men det er ikke krise så det blir tatt når jeg får ånden over meg.

I tillegg til mange timer på mekking og polering. Og googling og youtube videoer.

Når det er sagt så er dette den BESTE bilen jeg har hatt! God å kjøre, bruker cirka 0,8 på blandet, fått den ned til 0,6 på langkjøring.

Til fordel så hadde min veldig lite rust når jeg kjøpte den.

Håper dette hjelper.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2021 den 10.16, Mariuse34 skrev:

Vet ikke om du har rukket å se på denne, men X5 fra 2004 er vel stort sett enten 3.0i, 4.4i og 3.0d. Sistnevnte har vel vært den mest populære de siste årene, pga 218 "moderne" dieselhester og 6 trinns girkasse. 3.0i er en superbra motor, men den er bittelitt daff i e53 X5 og temmelig tørst. Derfor har den heller aldri oppnådd de store prisene. Nå er jo prisene på tidlige E70 begynte å havne rundt 150k, så det er vel ingen grunn til å betale mye mer enn 100k for en e53 som har stått såpass lenge at dekkene er ødelagt. 

Par ting som preger pris ellers er jo EU-historikk. Er bilen EU-godkjent? Hvor lite er den kjørt? 

Én 1-er feil på EU (justering av tåkelys) og kjørt 132.700, og rust er nærmest ikkeeksisterende. Bavaria hadde akkuratt byttet dekk (pga flatspots), og dieselpumpe. Jeg gav 115k. Blir spennende å se og den passer til bruken min. Er foresten 3.0d motor så 218 i den. 
 

Hvilke tanker gjør folk seg med chiping av denne bilen? Jeg har tidligere chipet en E39 520d og var veldig fornøyd med det da jeg slapp å gire så forferdelig mye spesielt med tanke på bruk av henger. Bekymringen min med chiping handler mest om drivverk, girkasse etc. ikke tåler påkjenningen som følge av de ekstra kreftene? Erfaringer?

Endret av Lrbk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Lag en tråd på bilen. Personlig ville jeg ventet en uke eller to, bli kjent med bilen, 3.0d er noe annet en standard 520d.

Den er grei. Motivasjonen bak å chippe den er vel å merke ikke de ekstra kreftene på denne bilen, men å få ned forbruket en smule. Kreftene er mer som ett pluss, de gangene det måtte være kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Lrbk skrev:

Den er grei. Motivasjonen bak å chippe den er vel å merke ikke de ekstra kreftene på denne bilen, men å få ned forbruket en smule. Kreftene er mer som ett pluss, de gangene det måtte være kjekt :)

Hvis du snur opp på det, så treffer du realiteten bedre. Du gir bilen mer diesel og ladetrykk og forventer lavere forbruk. Se på det  som mer effekt, og kanskje litt lavere forbuk ved enkelte "scenarioer". Jeg har trimmet bilen, og den bruker mer diesel nå enn hva den gjorde originalt, og vet du hva. Det er helt greit, og jeg hadde aldri forventet noe annet. I mitt tilfelle hentet ut ca 100hk over originalt så hadde det jo vært litt rart om forbruket hadde vært lavere. Hvis jeg setter bilen i cruise control på ei helt rett strekke, så bruker den nok samme som orginalt (ish). Men man må jo dra på litt til tider, artig med litt turtall og akselerasjoner. 

 

Anbefaler å lese hele førsteside, evt posten om forbruk.

 Man trimmer ikke for å få et bedre forbruk, man trimmer for å få mer effekt. Forbruk KAN være en heldig bieffekt når ting er gjort helt riktig i «injection strategies» seksjonen, hvilket det ofte ikke er (99% eller mer av tilfellene så er det ikke gjort noe). Og med god grunn, «ingen» ettermarkeds trimmere har nødvendig utstyr for å gjøre dette 100% perfekt, men man kan bedre det en hel del om man skjønner hva fabrikken har gjort, og hvorfor de har gjort det slik.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tennbrikket skrev:

Hvis du snur opp på det, så treffer du realiteten bedre. Du gir bilen mer diesel og ladetrykk og forventer lavere forbruk. Se på det  som mer effekt, og kanskje litt lavere forbuk ved enkelte "scenarioer". Jeg har trimmet bilen, og den bruker mer diesel nå enn hva den gjorde originalt, og vet du hva. Det er helt greit, og jeg hadde aldri forventet noe annet. I mitt tilfelle hentet ut ca 100hk over originalt så hadde det jo vært litt rart om forbruket hadde vært lavere. Hvis jeg setter bilen i cruise control på ei helt rett strekke, så bruker den nok samme som orginalt (ish). Men man må jo dra på litt til tider, artig med litt turtall og akselerasjoner. 

 

Anbefaler å lese hele førsteside, evt posten om forbruk.

 Man trimmer ikke for å få et bedre forbruk, man trimmer for å få mer effekt. Forbruk KAN være en heldig bieffekt når ting er gjort helt riktig i «injection strategies» seksjonen, hvilket det ofte ikke er (99% eller mer av tilfellene så er det ikke gjort noe). Og med god grunn, «ingen» ettermarkeds trimmere har nødvendig utstyr for å gjøre dette 100% perfekt, men man kan bedre det en hel del om man skjønner hva fabrikken har gjort, og hvorfor de har gjort det slik.

Erfaringen min fra å chippe 520d var at forbruket på ca 6 mnd gikk ned med 0,2/mil. Jeg håpet på å få mer effekt når jeg eventuelt skulle ha lyst til det, men på den normale kjøringen jeg bedriver ha ett mer økonomisk forbruk. Men for alt keg vet er det ikke realistisk på en e53.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Lrbk skrev:

Erfaringen min fra å chippe 520d var at forbruket på ca 6 mnd gikk ned med 0,2/mil. Jeg håpet på å få mer effekt når jeg eventuelt skulle ha lyst til det, men på den normale kjøringen jeg bedriver ha ett mer økonomisk forbruk. Men for alt keg vet er det ikke realistisk på en e53.

Mange trimfiler er manipulert railtrykkverdier slik at den viser lavere forbruk i computer en reelt

men er det fjernet dpf samtidig Som trimming så er det veldig reelt med lavere forbruk da disse veldig sjeldent er like åpne som når bilen var ny

arrester meg om jeg tar feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Virker helt bak mål å omprogrammere bilen for å spare diesel. Burde heller velge en mindre bil med mindre motor?

At en omprogrammert motorstyring får motoren til å bruke reelt mindre diesel er i mitt hode helt usannsynlig.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...