Gå til innhold

Bytte fra M-ASK til CCC (CCC Retrofit)


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg gikk nettopp til innkjøp av både Stor skjerm og Navigasjon til CCC retrofit. Er det bare plug and play eller må det noe koding til? I så fall hva må jeg gjøre? :) Setter stor pris på alle svar, da jeg selv ikke er så dreven innenfor dette feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker uten koding, men begrenset. Var noe med iDrivehjulet også, lenge siden jeg har gjort dette, men husker det ble krøll på hjulet fra Mask på CCC den gangen.  

Men dette finnes det jo flere tråder/innlegg om fra før av. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel skrive opp litt siden jeg tenkte å gjøre det på min til helgen (om jeg gidder). 06' E61 med M-ASK.

Jeg har tatt med kabelen mellom skjerm og CCC fra delebilen fordi disse har forskjellig delenummer. Pinout på disse skal være lik, men det er en alignment-pinne som sannsynligvis ikke vil passe. Denne pleier de fleste bare å file av. Teknisk sett skal kablene være like.

Du må ha en GPS-antenne. Enten en ny i hai-finna på taket og kabel helt opp dit eller en 3. parts. Jeg har kjøpt 3.parts fra Ebay som jeg tenker å ha i dashbordet. Kjøpte to for å ha en i bakhånd i tilfelle jeg må modifisere den for å få bedre signal og ender opp med å ødelegge den. 

Du må ha et par nye deksler i midten. Den fra M-ASK passer ikke. Oppbevaringsrommet forsvinner og du må ha 2 slots deksel pga. ekstra DVD til navi.

Kontrollerhjulet skal fungere, men må sannsynligvis kodes. Avhengig av alder på software i din bil, samt den i gateway så må muligens softwaren oppgraderes/nedgraderes. Tror at det faktisk er mulig å kjøre CIC med gammelt hjul også. Dette bringer deg til siste bit, koding.

Ja, alt må kodes, noen ganger også programmeres. Lyden skal fungere (med mindre du har hatt Logic 7 i en bil og standard i en annen), men andre ting vil være feil. Du vil få en feilmelding ved oppstart, samt at menyer vil ofte ikke være i samsvar med utstyret i bilen. Da jeg bytta fra en M-ASK til en annen brukt M-ASK så mistet jeg klimastyring, webastostyring var vekk og menyene trodde at jeg hadde digital peilepinne (det har jeg ikke). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, E.C. skrev:

Jeg får vel skrive opp litt siden jeg tenkte å gjøre det på min til helgen (om jeg gidder). 06' E61 med M-ASK.

Jeg har tatt med kabelen mellom skjerm og CCC fra delebilen fordi disse har forskjellig delenummer. Pinout på disse skal være lik, men det er en alignment-pinne som sannsynligvis ikke vil passe. Denne pleier de fleste bare å file av. Teknisk sett skal kablene være like.

Du må ha en GPS-antenne. Enten en ny i hai-finna på taket og kabel helt opp dit eller en 3. parts. Jeg har kjøpt 3.parts fra Ebay som jeg tenker å ha i dashbordet. Kjøpte to for å ha en i bakhånd i tilfelle jeg må modifisere den for å få bedre signal og ender opp med å ødelegge den. 

Du må ha et par nye deksler i midten. Den fra M-ASK passer ikke. Oppbevaringsrommet forsvinner og du må ha 2 slots deksel pga. ekstra DVD til navi.

Kontrollerhjulet skal fungere, men må sannsynligvis kodes. Avhengig av alder på software i din bil, samt den i gateway så må muligens softwaren oppgraderes/nedgraderes. Tror at det faktisk er mulig å kjøre CIC med gammelt hjul også. Dette bringer deg til siste bit, koding.

Ja, alt må kodes, noen ganger også programmeres. Lyden skal fungere (med mindre du har hatt Logic 7 i en bil og standard i en annen), men andre ting vil være feil. Du vil få en feilmelding ved oppstart, samt at menyer vil ofte ikke være i samsvar med utstyret i bilen. Da jeg bytta fra en M-ASK til en annen brukt M-ASK så mistet jeg klimastyring, webastostyring var vekk og menyene trodde at jeg hadde digital peilepinne (det har jeg ikke). 

Wow, tusen takk for grundig gjennomgang! Regner med at man må bruke NCS Expert på noe av dette, er det noen andre programmer som trengs? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig kjøpt Bimmergeeks Protool for å ha en noe mer brukervennlig utgave av NCS på mobilen (påstanden deres at det kan alt NCS kan) og det har fungert OK-ish etter noen forsøk. Jeg har dog også NCS med den "vanlige pakka" av BMW-standardtools (som WinKFP), ISTA+, ISTA /P med ICOM, samt Launch X431 og strømforsyning, så jeg regner egentlig med å ro dette i land rimelig greit. Worst case får jeg spørre BimmerUpgrade Norway om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka bak på M-ASK og CCC nå, CCC har egen tilkobling til vifte, mens M-ASK får det fra selve enheten. Må vel finne ut av det også. Regner med at kabel til dette ikke er lagt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...