Gå til innhold

E61 520d - Treg akselerasjon - DPF Rens?


Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Har nylig handlet en `09 520d 177hk, registerkjedet ble skiftet like over 200 000 og bilen går fint uten ulyder. Syntes derimot at den virker noe sløv på stillestående akselerasjon og ved forbikjøringer. Turbo er etter hva jeg vet fremdeles ikke skiftet men er blitt sjekket og ser fin ut i følge forrige eier (Mekaniker hos Bavaria). 

I følge spesifikasjoner skal bilen klare sprinten 0-100 på ca. 8.2 sekunder som jeg syns er overraskende kvikt på stor stasjonsvogn med minste motor. Har ikke timet noe selv ennå da jeg tror det blir for upresist med stoppeklokken, med andre ord går ikke bilen vesentlig dårligere enn hva den skal.

Normale servicer og hyppigere oljeskift en standard er utført, men hva kan være en idé å skifte her for at bilen kanskje kan bli noe friskere, at den har tapt seg noe på 255 000 kilometer er helt forståelig.

DB2983B0-19B9-48D9-9160-2070F3CD119E.jpeg

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min e61 530xd har samme symptomene. Dauere enn hva man skulle forvente og spesielt ved aks fra stillestående og ved forbikjøringer som du sier. På min var det tett partikkelfilter. Km stand 210.000km. Verdt å ta en måling på partikkelfilteret ditt dersom du ikke finner ut noe mer :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å få timet det, luftfilteret skal jeg ta en nærmere titt på. 
Partikkelfilter kan nok også ha noe med saken å gjøre, når er normalt skifte av dette og kan det fjernes og bilen likevel passerer EU kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for mrorskyld, så har 520d annen giring på enten girkasse eller diff. Derfor er den ikke så halvgærn på akserlasjon.

Dog så er turtallet ved 100 km/t endel høyere enn R6 diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en enkel stoppeklokke i dag og havnet på ca. 9.9 begge gangene så det er med andre ord noe å gå på her. Kan det virkelig være så mye å hente på et luftfilter og DPF?

Stemmer at den ligger ganske høyt på turtall over 100km/h men overraskende snill på forbruket 😄

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tett Dpf har mye å si. Min gikk fra ca 7 sek 0-100 og til 12 sekunder. Skal fjerne dpf i disse dager. Det er en klar feil ved eu kontroll derson det blir oppdaget. Kan være lurt å ha det gamle filteret liggende og bytte til eu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Peak skrev:

Skrur ikke selv med mindre det er en simpel quick fix. Lar nok DPF forbli om det kan bli vanskeligheter gjennom EU. Hvordan fungerer DPF rens?
-Har det noe for seg?

Jeg har brukt DPF rens en rekke ganger med gode resultater, lambda bør skrus ut for å kunne virkelig få sprutet den væska inn i hele filteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at bilen er gått 255000km? Er DPF noensinne byttet på denne?
Mener å ha lest at DDE er programmert til å trigge DPF-feil når bilen passerer 200k da BMW mener at DPF ikke har noe lenger levetid.
I mange tilfeller er det kun nødvendig med å rense DPF. Man tar denne ut og sprayer med DPF-rensemiddel. Så bruker man høytrykkspyler med roterende dyse.

Så en avlesing med Diagnoseverktøy kan kanskje gi noen svar? Denne har vel også noe NOx-sensorer som er kjent for å ryke på N47?
Ny DPF er håpløst dyrt, så jeg håper det kun er nødvendig med rens av DPF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2021 den 19.37, Peak skrev:

Hvilken type har du brukt og hvordan skrur jeg ut lambda? 

Jeg brukte motip sin, kjøp på GS. 
Fastnøkkel og løsne kontakten, så kommer lambda ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid bilen i kort tid og kun kjørt 4000km, oppfører seg akkurat slik den skal foruten treg akselerasjon. Bilen har hatt 3 eiere før meg så usikker på om DPF noen gang har vært skiftet, men ikke i følge forrige eier som har hatt den fra 203 000 - 251 000.

Å ta ut prtikkelfilteret blir nok ikke aktuelt, tenkte nok en enklere løsning som en av disse eksemplene, men om det har effekt er det store spørsmålet.

https://www.maxmaling.no/produkt/dieselpartikkelfilterrens-dpf-rens-motip-500-ml/

Her må en ha begge to: https://www.gsbildeler.no/kjemi-tunap/tunap_931_diesel_partikkelfilter_rens__1613726?gclid=EAIaIQobChMIopq9v_iA8gIVROmyCh1UjgYmEAQYASABEgJ_5fD_BwE

https://www.gsbildeler.no/kjemi-tunap/tunap_932_skyllekonsentrat_for_dpf_rens__3899653?gclid=EAIaIQobChMIh8rVgviA8gIV8EiRBR0tRwMjEAQYAyABEgK8UfD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ahj skrev:

Jeg brukte motip sin, kjøp på GS. 
Fastnøkkel og løsne kontakten, så kommer lambda ut. 

Ser jeg svarte i tråden uten å sett din respond. 
Da handler jeg Motip sin og skrur ut Lambda, er det denne som blir demontert i filmen i linken i innlegget jeg skrev over her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Peak changed the title to E61 520d - Treg akselerasjon - DPF Rens?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...