Gå til innhold

X5 tips og efraringer


AW81
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjører i dag E klasse, men med tre unger så kunne jeg tenkt meg en større bil. Jeg har campingvogn med totalvekt 2 tonn som også må kunne trekkes. Jeg har derfor lenge gått å grublet på en stor 7 seter og da først og fremst X5 E70, men også MB GL og Audi Q7

 

Budsjettet er 200-300000kr og da snakker vi fort 10 år gammel bil med ca 200000km på telleren. Er det verdt å betale ekstra for å få facelift en eller er preface like god? Noen spesiell motor man skal styre unna? Jeg tenker i utgangspunktet diesel på enten 245 eller 235 hk, men må jo innrømme at V8 bensin også frister. Hvordan er den motoren i forhold til diesel om vi ser bort fra forbruk? Slipper i hvert fall dyser, dpf og annet rask som følger diesel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største fordelen med Facelift er vel at man får 8-trinns automat. Samtidig får man N57 motoren om man velger 3l diesel istedet for M57 i Preface. M57 har vel et rykte for å være ganske skuddsikker, men N57 er vel ikke dårlig den heller. Men det har vel vært noen tilfeller av registerhavari der i tillegg til at N57 motoren har den litt skumle høytrykkspumpa fra Bosch (CP4) som kan havarere og gi dyre reparasjonskostander. 

Velger du en litt dyrere facelift modell og går opp mot 300 000 kan det jo være greit å finne en bil med litt lavere km og ta med maskinskadeforsikring for å redusere risikoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du en facelift med 8 trinns kasse er det vanskelig å gå tilbake til 6 trinn selv om den også er veldig bra!

men å få facelift med godt under 200k km på telleren til under 300k er vanskelig om dagen.

men det ble lagt ut for en uke siden en godt utstyrt 2011 40d med 150k km 3.5t til så lite som 330 000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, laffe skrev:

Største fordelen med Facelift er vel at man får 8-trinns automat. Samtidig får man N57 motoren om man velger 3l diesel istedet for M57 i Preface. M57 har vel et rykte for å være ganske skuddsikker, men N57 er vel ikke dårlig den heller. Men det har vel vært noen tilfeller av registerhavari der i tillegg til at N57 motoren har den litt skumle høytrykkspumpa fra Bosch (CP4) som kan havarere og gi dyre reparasjonskostander. 

Velger du en litt dyrere facelift modell og går opp mot 300 000 kan det jo være greit å finne en bil med litt lavere km og ta med maskinskadeforsikring for å redusere risikoen. 

Jeg kjenner en som fikk havari pga høytrykkspumpen på en 7 serie. Og det har vel vært en del tilfeller av dette. Er registerkjede et problem på både m57 og n57? Så med andre ord er det ikke nødvendigvis negativt å gå for en preface med lavere km. Hvor holdbart er det adaptive understellet og active steering? Etter å ha tuklet en god del med luftfjærer på MB S212 så frister det å droppe det, men da forsvinner også en del av comforten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, laffe skrev:

Er mitt inntrykk også, men denne så ikke så verst ut prismessig mtp. på alder/km/utstyr. 

https://www.finn.no/225139726

 

 

Jeg har vært i kontakt med selger her. Meget ryddig med NAF test og svar fra Bavaria, men bla svetting mellom gir og motor gjør meg skeptisk. Null oljeforbruk vistnok. Her er noen av feilene med svar fra Bavaria

Screenshot_20210804_095046_com.google.android.apps.docs.jpg

 

Screenshot_20210804_095252_com.google.android.apps.docs.jpg

Endret av AW81
Feil bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært flere runder med E70, flotte biler som er moderne nok - men som samtidig gjør mange oppgaver bra. Vanligvis er det mindre forskjeller på LCI og pre LCI, men med E70 er det større forskjeller, den største er nok den flotte og fremdeles svært moderne 8 trinns ZF kassa som kom i 2010.

Samtidig er preface motormessig mer stødig på papiret, men dette begynner å bli eldre biler, som likevel holder seg veldig bra i pris. Selv ville jeg gått for facelift som har vært driftet bra, samtidig som jeg ville byttet ut Dieselpumpa og tatt en kikk på registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Otis skrev:

Jeg mener man burde unngå sportsunderstell, om man ikke er svært interessert i sportslig kjøring, konstant.

Eller kjøpe bil med adaptive drive, forskjellen er enorm! Men en stor kostmad kan bli på lang sikt ift dempere å stabstag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...