Gå til innhold

Bedre fjernlys E70??


The Edge
 Share

Anbefalte innlegg

2011 E70 X5 bixenon men uten adaptive headlights.

I og med den har bixenon er både nærlys og fjernlys i den ytterste prosjektoren, det innerste settet med prosjektorer ser ikke ut til å ha rare funksjonen. Har lest både at den gir lys til angel eyes'ene eller fungerer som lyshorn, men jeg ser ikke helt dette. Går utifra de kan ha forskjellige funksjoner i forskjellige markeder. Går det ann å få bedre fjernlys på den på noe vis(type lyse lengre frem i veien)? Går det ann å utnytte det innerste settet til fjernlys?

Finnes det evt. ettermarked ledlykter eller lignende som har kvalitet som er verdt å montere?

 

Savner led lightbaren jeg hadde på gamlebilen (buet ledbar som lot seg montere ganske diskret under nummerskiltet foran på e39'en), hvordan er det å montere lightbar på x5 i forhold til parkeringssensorer/ radar til adaptive cruise og få det noenlunde pent?

 

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • The Edge changed the title to Bedre fjernlys E70??

Man kan skifte hovedlykter, og samtidig oppgradere de med nye linser. Det koster dog litt.

Ellers er jo ledbar bare å montere, men det er ikke mange plasser der er enkelt å montere den skjult. Jeg bruker skiltplate og demontere når sesongen er over. Og monterer på når sesongen starter/behov. Det tar meg ca 20 min å ta av eller sette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest egentlig nærlyset er helt ok, bare at når du legger inn fjernlys, så kaster den ikke lyset lenger frem i veien, den bare sprer lyset over et større område. Den burde også ha kastet lenger frem.

Rent kostnadseffektivt er det vel lite tvil om at løsningen på dette vil være å montere en led lightbar med fjernlysbilde, men irriterende at de ikke benytter begge prosjektorene for bedre lysutbytte i stedet for å kaste bort den ene til å drive parklys eller haloringene eller hva den nå gjør.. Hadde uansett vært snasent med litt freshere hovedlykter dersom noen viste om noe som er verdt å ettermontere.  Ser det finnes noe originale led lykter, men disse koster mere enn det smaker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det gir mer lys sånn sett, men dersom glass og reflektorer er ok, så kan du vinne litt på å sette inn 6000k-pærer. Det gir et hvitere lys, som ikke slukes like fort av mørk/våt asfalt. Ellers blir det vel fort LED-bar som blir løsningen ja. Jeg satte 6000k på E60, og synes det var verdt investeringen (en drøy tusing). Først og fremst for nærlyset sin del.

Fjernlysene på disse lyktene virker å spre lyset for mye, så det forsvinner ut i "ingenting". Hadde hjulpet mye med en "spot-funksjon" i de innerste ringene.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Otis said:

Nye lykter som er fikset på koster fort 6k og mer.

Ehm jeg betaler da alltids 6k for lykter som er verdt å montere, vet du om noen? Altså, jeg så et sett med noe som vistnok skal være originale led lykter til denne, men da var jo prisen mere som 60k, da synest jeg det koster mere enn det smaker.

5 hours ago, Reef89 said:

En lysjustering er første steget å ta. En liiten justering der kan være natt og dag. Og sist men ikke minst (gjerne det viktigste) Hvordan er plasten på lyktene?  Hvilke pærer kjører du med?

Den ble da eu-godkjent for noen måneder siden, ett av kontrollpunktene er jo lysinnstillingen så jeg går utifra den er riktig justert. Uten at man kan bedømme det så akkurat uten å sjekke i instrument, så ser nå lysjusteringen riktig ut, og folk blinker ikke på meg.  Plasten på lyktene er kanskje 97% , og som nevnt nærlyset virker bra med ren fin bruddlinje. Om noe, så lyser den lenger frem på nærlyset enn jeg er vant med fra før, regner med det hadde vært enda verre fjernlys dersom den var justert for kort på nærlyset. Har ikke sjekket enda hvilke pærer som står i.  Ja, jeg forstår ikke at ikke den innerste kunne ha vært brukt på annet vis. De klarte da å få til dette på e39 facelift lykter og mange andre, prosjektor ytterst, reflektor innerst som hadde hver sin funksjon, og egen pæresokkel til å lyse opp haloringene, skulle da være unødig å bruke ene plassen til å gi lys til haloringene.

 

MrB: Synest som nevnt at nærlyset er bra. Man taper generelt litt i lysstyrke på å gå opp i Kelvin, så det går vel kanskje opp i opp..? Ja, de sprer rett og slett for mye. Bra at de lyser opp litt rundt omkring, men hadde vært helt greit med en kraftig ledpære i innerste med spot funksjon i tillegg ja.

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare får å legge til et tips Så byttet jeg på min E60 til orginale Osram Xenarc 6000k og de var så gode at jeg også montere det på F01en. Virkelig lys for pengene! ..er for øvrig flere som har kommentert "bra lys på bilen da" ..er endel veier her jeg bor som ikke har vei lys så blir endel fjernlys i året.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med trådstarter. Tross mange gode forslag her. På min prøvde jeg også med dyre pærer, annen kelvin, kontroll av lyshøyde med mer. Og opplever det samme: god spredning på nærlys. Fjernlys blir bare som er kraftigere nærlys. Savner spotlys langt frem. Dette er minuset med adaptive bixenon fra denne æraen hos bmw. Alt lyst er i en og samme projektor. Denne slites ut med tiden og kostnaden for en ny er for dyr. 

Spar deg mye hodebry og monter ledbar. På min ble det som å få en bil slik det burde vært lysmessig fra bmw. Natt og dag i forskjell. 

 

I tråden nederst monteres det lys bak nyrene. Men e70 har en perfekt plass å skjule en ledbar i spalten over fangeren :)

6ADE2E9D-0152-423D-BEB2-8D105D4896F4.thumb.jpg.f69e0a3242d5f40202ebeb235ac12abe.jpg

IMG_1675.thumb.jpg.b7c341015338340fc8cc5c21e0473579.jpg

 

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Evopower said:

Spar deg mye hodebry og monter ledbar. På min ble det som å få en bil slik det burde vært lysmessig fra bmw. Natt og dag i forskjell. 

 

 

Ja, ledbar er gode greier, og nok det jeg ender opp med.  Men ser jo likevel etter alternativer.

Takk for link og bilder, det der ser ut til å være grei lokasjon for ledbar ja. Jeg har jo heller ikke noe i mot at ledbar monteres "utvendig" og vises, men den må falle litt naturlig inn i designet på fronten. Den kunne kanskje også vært montert forran den grillen uten at det hadde gjort noe, men man taper kanskje ikke så mye lys på at den er bak grillen heller.

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Må si meg enig med trådstarter. Tross mange gode forslag her. På min prøvde jeg også med dyre pærer, annen kelvin, kontroll av lyshøyde med mer. Og opplever det samme: god spredning på nærlys. Fjernlys blir bare som er kraftigere nærlys. Savner spotlys langt frem. Dette er minuset med adaptive bixenon fra denne æraen hos bmw. Alt lyst er i en og samme projektor. Denne slites ut med tiden og kostnaden for en ny er for dyr. 

Spar deg mye hodebry og monter ledbar. På min ble det som å få en bil slik det burde vært lysmessig fra bmw. Natt og dag i forskjell. 

 

I tråden nederst monteres det lys bak nyrene. Men e70 har en perfekt plass å skjule en ledbar i spalten over fangeren :)

6ADE2E9D-0152-423D-BEB2-8D105D4896F4.thumb.jpg.f69e0a3242d5f40202ebeb235ac12abe.jpg

IMG_1675.thumb.jpg.b7c341015338340fc8cc5c21e0473579.jpg

 

 

 

Er det en premium ledbar du brukte der ? Vist ja så kunne du gjerne lagt ved link da både jeg å mine foreldre vil gjøre det samme 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...