Gå til innhold

Chipping av Manuell kasse


HakonLimseth
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW e61 525 diesel fra 2004 med manuell girkasse. Jeg har sett veldig mange chippe bilen sin, men de har til forskjell fra meg automatkasse! Så jeg har egentlig ett spørsmål, hva tenker folk om chipping med manuell kasse, kontra automatkasse? Er dette noe den manuelle girkassen burde tåle, uten at det går utover levetiden på clutchen, eller burde man holde seg til original effekt? Jeg aner ikke om dette er ett tullete eller relevant spørsmål, jeg er bare nysgjerrig på om det skader med noen Newtonmeter og Hestekrefter ekstra :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag så tåler manuelle kasser mer, om vi sammenligner like biler.

I dette tilfellet så tåler både automat og manuell kasse ganske mye. Men det virker som om internett mener den manuelle er sterkest, ihvertfall med annen clutch/trykkplate. Uansett så er over 800nm på begge to.

Nå har ikke jeg testet det, men lest og gjengir en oppsummering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

På generelt grunnlag så tåler manuelle kasser mer, om vi sammenligner like biler.

I dette tilfellet så tåler både automat og manuell kasse ganske mye. Men det virker som om internett mener den manuelle er sterkest, ihvertfall med annen clutch/trykkplate. Uansett så er over 800nm på begge to.

Nå har ikke jeg testet det, men lest og gjengir en oppsummering. 

Nettopp satt inn speller ny clutch fra LUK, bytta alt som å bytte var. Er ikke gira på å måtte bytte i nærmeste tid, så det var derfor jeg lurte. Var bare litt skeptisk da jeg hørte om en kar på e60/e61 Norge som kjørte friksjonsplata i fillebiter, og flere påstod det var pga. tuning. Jeg syntes dog dette hørtes nokså rart ut, da plata visst nok skulle være en "performance" variant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har egentlig blitt omtalt et par steder før, men mulig ikke lett å finne fram til. Her er en kjapp oppsummering: hestekrefter er urelevant her, det er kun Nm som har noe å si. E39 hadde GS5-39DZ og E6x hadde GS6-53DZ. Specs for hhv 390Nm og 530Nm, men tåler langt mer. Min 39DZ i E39 har vel nå gått over 100k km med rundt 500Nm. Disse kassene er populære fordi de er relativt billige og jeg vil si at du skal ha trimma meget godt for å ødelegge kassa di med en 2.5L fra den tidsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har E90 325d N57 ned manuell girkase. Den har steg 2 fra TRF Racing.. Rundt 330hk og og nesten 700Nm.... Ikke noe problem det. Går som et uvær den.

TRF racing har levert stor turbo til samme type bil og den leverer nesten 420 hk. Manuelle kassa holder fint den.

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...