sondre Skrevet Oktober 22, 2021 Share Skrevet Oktober 22, 2021 Hei. Har slark i endeleddet på høyre styrestag på min 2002 e39 525dat. Ser på Koed at man kan kjøpe enten hele styrestaget eller bare ytre delen.https://www.koedbmw.com/no-no/product/32111094674YD vs https://www.koedbmw.com/no-no/product/11818 T.o. Jeg skrur selv, men om det må hjulkontroll til så må det tas på verksted. #1 Spørsmålet er om det er enkelt å bare bytte ytre delen, kontra å bytte hele, jeg betaler glatt ekstrakosten for å unngå problemer. #2 Er vel nødvending med hjulkontroll ved bytte av hele, er det også tilfelle ved bytte av den ytre delen? Gikk forresten gjennom EU i dag, selv med massivt rustangrep, fortsatt bare kosmetisk 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 22, 2021 Share Skrevet Oktober 22, 2021 Du bør ta hjulstillingskontroll i etterkant uansett hva du gjør. Å bytte hele eller kun ytre er lite forskjell mtp. arbeidsmengde. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 22, 2021 Share Skrevet Oktober 22, 2021 Det er veldig avhengig av hvem du spør, om hvilken del man skal/bør skifte. Jeg har skiftet bare ytre et par ganger, og det har gått fint det. Du kan nok treffe veldig godt med opprinnelig lengde på stag, om du er svært nøye. Men det er små toleranser mellom veldig bra og ræva på forstilling. Då slik EC sier, ta en 4-hjulskontroll. Jeg husker ikke helt på E39, men på E70 så er det rimelig piss å skifte innerste stag kontra ytterste stag. Det var så mye ekstra at jeg ikke orket å skifte indre på min. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 22, 2021 Share Skrevet Oktober 22, 2021 @Otis er nok en del bedre plass der på e39 som er rwd. Otis og sondre reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 22, 2021 Share Skrevet Oktober 22, 2021 1 minutt siden, E.C. skrev: @Otis er nok en del bedre plass der på e39 som er rwd. Ja, det gir jo egentlig mening. Godt poeng. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Oktober 22, 2021 Share Skrevet Oktober 22, 2021 (endret) Alle biler jeg har jobbet på, har hatt litt småkrøkkete tilkomst til indre endeledd, om du ikke har bilen på bukk. På den annen side. Det er også ganske vanlig at indre og ytre sitter ekstremt godt sammen. Endret Oktober 22, 2021 av *MrB* sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 22, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 22, 2021 (endret) Takk for info, vil ta hjulstillingskontroll som dere sier og prøve meg på selv å kun bytte ytre stag/ledd. Noen som har noen how2 på hvordan ytre stag demonteres/monteres på det indre, er jo litt redd for det @*MrB* skriver at de sitter som støpt sammen. Jeg har verktøy så jeg skal kunne løsne selve endeleddet. Har selv byttet alle stag og foringer foran for noen år siden, bortsett fra styrestag. Er det lettere å bytte hele så gjør jeg det. Ser jo ganske greit ut på denne videoen å bytte den ytre delen, de første 2 minuttene: Endret Oktober 22, 2021 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 22, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 22, 2021 Er vel like greit å bytte på begge sider også når jeg først er i gang og skal ha hjulkontroll, har jo gått nesten 330 000 km... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RemyNG Skrevet Oktober 22, 2021 Share Skrevet Oktober 22, 2021 12 minutter siden, sondre skrev: Er vel like greit å bytte på begge sider også når jeg først er i gang og skal ha hjulkontroll, har jo gått nesten 330 000 km... Hadde byttet begge sider ja.. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 28, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2021 Bytter på begge sider, bestilte også hele, ikke bare ytre ledd - pakke med stag og mansjett og klemmer. Bruker denne som guide: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet November 9, 2021 Forfatter Share Skrevet November 9, 2021 Da er helgens bytte utført, glad jeg tok begge sider når jeg først hadde fått låne en Quick Jack (brukte anledningen til å sette på vinterhjul på søndagen) Høyre mansjett var i tillegg sprekt, så var greit å bytte hele styrestaget og ikke bare det ytre. Høyre side Venstre side, hel mansjett Løsne mutter på toppen Uten denne ville jeg ikke fått den løs, satt som et lite helv... Gikk greit å løsne indre del Godt med ny på begge sider, traff vel med +/- 1 mm E.C., ///M-ini95 og *MrB* reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet November 9, 2021 Share Skrevet November 9, 2021 Fin liten DIY der. Hjelper mye å få bilen på bukk, slik at man kan vri hjulene fritt, samt tar ut mest mulig spenn i ting. En klassiker er ytre kule, der låsemutteren har en tendens til å stritte imot om ikke gjengen er bra/ren nok. Da er du dømt til å feile, og må frem med kutteverktøy. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå