Gå til innhold

Uønsket kjøring av aircondition kompressor


Bmw Halden
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har svar på hvorfor bryter til kjøling og kjøring av kompressor nå lever sitt eget liv?

Jeg slår av bryter i bil på konsoll men kompressor slår inn uansett?

Når jeg stenger hele varmeapparatet så stopper kompressor og innslaget er ikke inne,.

Når jeg igjen setter på varmeapparatet gårdet ca 30 sec til innslaget igjen legger inn kompressor selv om bryter inne er slått av og anlegget står i manuell?

Takknemlig for tips

Jan Magne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Reef89 skrev:

Som nevnt over, AC må/bør jo være på alltid.

Det er jeg helt uenig i.. Jeg bruker nesten aldri AC. Jeg har aldri dugg i bilen, aldri dårlig lukt og aldri hatt problemer med at det ikke virker. Jeg bruker det kun på sommeren på lengre turer. Står så og si av resten av året. Det er gammel myte at det allid må stå på mener jeg. 

 

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Det er jeg helt uenig i.. Jeg bruker nesten aldri AC. Jeg har aldri dugg i bilen, aldri dårlig lukt og aldri hatt problemer med at det ikke virker. Jeg bruker det kun på sommeren på legre turer. Står så og si resten av året. Det er gammel myte at det allid må stå på mener jeg. 

 

Tja, AC gjør jo mer enn å bare kjøle.
Og det er jo ikke en myte om at et anlegg med vann, filtre, gass og gummipakninger bør kjøres ofte. Men av eller på hele året er jo opp til hver person, men jeg har aldri skrudd av.
 

Trådstarter kan også ta en diagnose for å se om det ligger noen feilmeldinfger på IHKA.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bmw Halden skrev:

Hei

Er det noen som har svar på hvorfor bryter til kjøling og kjøring av kompressor nå lever sitt eget liv?

Jeg slår av bryter i bil på konsoll men kompressor slår inn uansett?

Når jeg stenger hele varmeapparatet så stopper kompressor og innslaget er ikke inne,.

Når jeg igjen setter på varmeapparatet gårdet ca 30 sec til innslaget igjen legger inn kompressor selv om bryter inne er slått av og anlegget står i manuell?

Takknemlig for tips

Jan Magne 

 

58 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Det er jeg helt uenig i.. Jeg bruker nesten aldri AC. Jeg har aldri dugg i bilen, aldri dårlig lukt og aldri hatt problemer med at det ikke virker. Jeg bruker det kun på sommeren på lengre turer. Står så og si av resten av året. Det er gammel myte at det allid må stå på mener jeg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Reef89 skrev:

Tja, AC gjør jo mer enn å bare kjøle.
Og det er jo ikke en myte om at et anlegg med vann, filtre, gass og gummipakninger bør kjøres ofte. Men av eller på hele året er jo opp til hver person, men jeg har aldri skrudd av.
 

Trådstarter kan også ta en diagnose for å se om det ligger noen feilmeldinfger på IHKA.

 

Beklager  bilen er en F10 525 3,0d

Ja spørsmålet mitt er fortsatt?
Hvorfor blir bryter i bil overstyrt?  Å kjøre med airkondition på hele tiden er bortkastet drivstoff. Oppgaven til den er først og fremst og kjøle lufta inn i kupe og sekundær tørke ut lufta som er i kupee når ruter er neddogget. Så fort kompressor går blir kjøleregister bløtt og sopp og dårlig lukt blir resultatet. Dessuten er kompressor ikke beregnet å gå all time. Det er kun VAG som har slike kompressorer da de ikke er like effektive og tunge og drive. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart. E60en min som jeg kjøpte i 2009 136 000km. (før det familie eid) har aldri vært avslått og bilen er nå langt over 300 000km. På F01en går den og alltid.
Så det er nok feil at BMW sine komp. ikke kan gå hverdag, hele tiden.

Ja, svaret mitt er forsatt at du bør ta en diagnose på IHKA. Hvorfor bryteren din tuller seg er vanskelig å svare på via Internett uten å gå etter noe som feks. feilkoder.
Det kan være alt fra dårlig batteri, delvis defekt klimapanel. ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Bmw Halden skrev:

Ja. Enig i det i alle fall om en test 😂👍. Knappen er jo der til et formål , og den ønsker jeg i alle fall er operativt. Men takk for innspill. 😇

Kjør test, det kan godt være det er feil på en sensor etc, er flere av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alle påstander over her, min nåværende BMW nærmer seg 340k km og kompressoren har, såvidt jeg vet, alltid vært aktiv/på.
Har eid andre BMW med mindre km der den trengte enten overhaling eller ny olje, og jobber som bilmekaniker så velger å ikke si så mye om dine andre påstander om AC bortsett fra at du tar helt feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid skrudd av AC på vinteren, da kompressoren stopper under 5c for å hindre frysing av drenering osv.
Bruker jeg AC så får jeg store dugg problemer i noen timer etter jeg har skrudd den av, eller den slår seg av selv pga kulde.
Og denne duggen går ikke bort relativt fort selv med defrost, den henger igjen lenge etterpå, så skal du ut å kjøre så er det helt håpløst.
Med AC på så blir duggproblemene mye verre i forhold til å kjøre med den av er hvertfall min erfaring.

Om jeg kjører med AC av så er det enkelt å fjerne dugg når den dukker opp. Men jeg har prøvd å kjøre AC et par ganger i løpet av vinteren når det passer, for å smøre systemet og o-ringer (ble jeg fortalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Alpejohn skrev:

Jeg har alltid skrudd av AC på vinteren, da kompressoren stopper under 5c for å hindre frysing av drenering osv.
Bruker jeg AC så får jeg store dugg problemer i noen timer etter jeg har skrudd den av, eller den slår seg av selv pga kulde.
Og denne duggen går ikke bort relativt fort selv med defrost, den henger igjen lenge etterpå, så skal du ut å kjøre så er det helt håpløst.
Med AC på så blir duggproblemene mye verre i forhold til å kjøre med den av er hvertfall min erfaring.

Om jeg kjører med AC av så er det enkelt å fjerne dugg når den dukker opp. Men jeg har prøvd å kjøre AC et par ganger i løpet av vinteren når det passer, for å smøre systemet og o-ringer (ble jeg fortalt).

Samme erfaring som jeg har. Kjøre jeg med AC på så kommer det dugg på frontruta hver gang jeg starter opp. Tar noen sekunder før det forsvinner. Og det tar dager før etter at AC er skrudd av før dugg problemet etter oppstart forsvinner. Uten AC på så har jeg aldri eller sjeldent dugg på vinduene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...