E39_Cato Skrevet November 7, 2021 Share Skrevet November 7, 2021 (endret) Hei folkens. Lenge vært i vurderingsfasen om jeg skulle lage meg en liten forumtråd på 325n min, men siden jeg med jevne mellomrom plutselig selger bilene mine så har jeg satt det på vent. Nå regner jeg ihvertfall med at denne bilen kommer til å bli i mitt eie frem til sommeren 2022 ihvertfall, og da er det jo hyggelig og ha en liten side med litt oppdateringer, spørsmål etc. Jeg anser bilen min som ganske godt kjent i Bmw miljøet, men nå i 2021 har den fått en makeover. Slutten av februar, begynnelsen av Mars i år så ramlet jeg over Df55212 til salgs på facebook. Den hadde en S62B50 maskin i seg, og så tilsynelatende ganske hel og grei ut på bildene jeg fikk tilsendt. "Skambudet" ble akseptert, og kursen ble satt for å hente bilen i Hønefoss. Selger informerer (jeg tror det var på vei opp) at bilen hadde sluttet å lade. Jeg hadde uansett henger med meg, og så der og da ikke på det som noe stort problem. Kom fram til avtalt møtested og får se bilen, og jo ved første øyekast ser den grei ut. Litt mer sliten javnt over enn hva jeg hadde fått inntrykk av, men greit bilen er ikke ny lenger. Penger overføres og salgsmelding blir sendt til meg. Godkjenner salgsmelding og ser da på SVV appen at det foreligger begjæring med visning av bil. Det er her i etterkant jeg skulle ønske jeg bare hevet kjøpet der og da, men nå har jeg kanskje lært til neste gang. Kommer meg hjem med bil og får luftet den en runde. Bilen går greit, sett bortifra lading. Jeg ringer SVV for å undersøke grunnlaget for visning, men får ikke opplyst noe konkret over telefon. Undersøker kjapt muligheten for å godkjenne bilen med S62, men finner kjapt ut at dette ikke kommer til å la seg gjøre. Får tak i en m20b25 preface motor med tilhørende girkasse i Haugesund. Frua og jeg dunker over fjellet i Transportern for å plukke opp herligheten. En kamerat av meg som er tidligere mekaniker får jobben med å skru, da jeg ser at å styre med dette i min 1,2 breie garasje med 220 cm takhøyde utgår. mtp at motor/gir ble tatt rett ut av en e30 var det jammen mye styr å få det til å gli oppi bilen min. Brakett for dynamo etc var feil, og det var en del greier for å få dette til å funke. Brukte deler jeg kjøpte endte med å ikke passe, og det meste ble derfor kjøpt nytt. Motor fikk ny reg.reim/vannpumpe, løpehjul/strammehjul og det som trengtes under denne operasjonen når den stod ute. Greit å ha gjort I tillegg byttet jeg bunnpanne pakning, og toppdeksel pakning. Nytt utløserlager, mellomaksel lager, mellomaksel foring, simring på kasse, olje på kasse, girkassefester fra GS osv Bakdiffen som stod på var såklart sveist, så denne ble byttet med org 325 diff som fikk ny olje, og foring. Alle eksos oppheng ble byttet (tok eksos fra en 323) som jeg hadde på daverende tidspunkt. Tannstang ble flyttet på plassen sin, rattaksel ledd ble kjøpt og en del mer i denne håpløse "oppryddingen". Fordelen idag, er jo at så og si alt som er montert på den bilen er enten nytt, eller ca nytt Oppstart kom, og fortsatt ingen lading å registrere. Bilen ble kjørt hjemom for litt små pusling før den ble levert til rustsveising av hjulbuer bak, og noe i bakplate / gulv i koffert / fangerfester bak. Deretter hellakkert i original farge. Nye originale BMW emblemer kjøpt inn fra bilia og nye oem skiltlys. De originale kromma fangerne ble sandblåst og lakkert i bilens farge, og alt listverk ble lakkert sort for shadowline look. komplett Mtech1 styling ble kjøpt inn fra GS bildeler, og selvfølgelig lakkert i bilens farge før montering. Bilen kom omsider hjem fra lakkering, og da begynte jobben med å få oversikt over EU feil, før jeg i utgangspunktet skulle vise den i slutten av oktober. Siden bilen fortsatt ikke lader så ble ikke dette noe av, og den står nå klar for å bli kjørt til lagring eller om jeg får ånden over meg å fortsetter på lista mi Her hjemme ble batteri festet, minus ledning byttet ut med ny, bærearmer foran byttet, Nytt senkesett fra H&R montert, lys bak ordnet mm. Nå har jeg fått tak i "nytt" ledningsnett, så vurderer å bytte hele ledningsnettet i bilen for å se om det kan ordne opp i ladeproblemet, men motivasjonen og lysten til å gjøre noe med denne bilen er langt under 0. Så noen bilder av min største utgift 2021 : Her ved henting; Hjemme med 325 motor: Hjemme: Levert hos kompis for sveis/lakk Buer bak byttet, mm: Fra lakkboks: sånn ca ferdig montert: Her med noen lykter jeg laget selv: Og sånn den står idag: Takk for at du leste igjennom tråden min Endret April 4, 2022 av E39_Cato Marius2002, Otis, KireS og 12 andre reagerte på dette 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet November 7, 2021 Share Skrevet November 7, 2021 Har sett denna på book'en eit par ganga, og eg har alltid lurt på ein ting: E detta E30'en so køyrte ein heil langtur rundtom i Aust-Europa (?) med S62 under panseret? 😅 Forøvrig ein knallfin jobb som har blitt gjort her. Bilen ser mycket bra ut no 😁😁 E39_Cato reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet November 8, 2021 Share Skrevet November 8, 2021 Ja som nevnt tidligere ,har du virkelig gjort jobben her ,ikke minst fått en e30 325 i den stand den bør være. Ser du nevner motivasjon her og null problemer med å skjønne at den kan være dalende . For når man holder på som feks det ledningsnett og ingenting hjelper ,ja da blir ting kjedelig og tungt . Men før eller senere så er det nok noe som dukker som gjør at du løser dette . Bilen er hvertfall blitt pen igjen og ser bra ut Cato😊😊 Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39_Cato Skrevet November 8, 2021 Forfatter Share Skrevet November 8, 2021 16 timer siden, RF91 skrev: Har sett denna på book'en eit par ganga, og eg har alltid lurt på ein ting: E detta E30'en so køyrte ein heil langtur rundtom i Aust-Europa (?) med S62 under panseret? 😅 Forøvrig ein knallfin jobb som har blitt gjort her. Bilen ser mycket bra ut no 😁😁 Hei! Stemmer det, samme bilen e30_traveler ellernoe sånt på insta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39_Cato Skrevet November 8, 2021 Forfatter Share Skrevet November 8, 2021 8 timer siden, sveigis skrev: Ja som nevnt tidligere ,har du virkelig gjort jobben her ,ikke minst fått en e30 325 i den stand den bør være. Ser du nevner motivasjon her og null problemer med å skjønne at den kan være dalende . For når man holder på som feks det ledningsnett og ingenting hjelper ,ja da blir ting kjedelig og tungt . Men før eller senere så er det nok noe som dukker som gjør at du løser dette . Bilen er hvertfall blitt pen igjen og ser bra ut Cato😊😊 Hehe ja, bare resten igjen. Men dæven døtte å lei man skal være jeg tenkte å begynne med frimerke samling og gresskar dyrking istedenfor Kommer vel plutselig i mål sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet November 8, 2021 Share Skrevet November 8, 2021 6 timer siden, E39_Cato skrev: Hehe ja, bare resten igjen. Men dæven døtte å lei man skal være jeg tenkte å begynne med frimerke samling og gresskar dyrking istedenfor Kommer vel plutselig i mål Akkurat da med motivasjon skjønna eg godt. Eg starta eit motorbytte og tenkte at med OK tempo so ville bilen bli ferdig på to, kanskje tre, månada. Da gjekk nesten 7 år 😂 No drive eg og plukka på den igjen og e igang med endå eit motorbytte + litt anna snacks. Håpa da ikkje tek 7 år denna gangen 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39_Cato Skrevet November 9, 2021 Forfatter Share Skrevet November 9, 2021 11 timer siden, RF91 skrev: Akkurat da med motivasjon skjønna eg godt. Eg starta eit motorbytte og tenkte at med OK tempo so ville bilen bli ferdig på to, kanskje tre, månada. Da gjekk nesten 7 år 😂 No drive eg og plukka på den igjen og e igang med endå eit motorbytte + litt anna snacks. Håpa da ikkje tek 7 år denna gangen 😂 Hehe, ja det kan fort ta tid Men 7 år, dæven det er lovlig lenge 🤣 Har gitt han som byttet motor for meg en liste med ting som må gjøres og ett bud, så får jeg se om han godtar Jeg er innstilt på å få denne i orden, og solgt da jeg har en Granada jeg rett og slett heller ønsker å bruke tid og penger på fremover Jeg har endelig innsett at å ha for mange prosjekter og biler som må gjøres ting med, er ikke min greie lenger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet November 10, 2021 Share Skrevet November 10, 2021 På 9.11.2021 den 10.42, E39_Cato skrev: Hehe, ja det kan fort ta tid Men 7 år, dæven det er lovlig lenge 🤣 Har gitt han som byttet motor for meg en liste med ting som må gjøres og ett bud, så får jeg se om han godtar Jeg er innstilt på å få denne i orden, og solgt da jeg har en Granada jeg rett og slett heller ønsker å bruke tid og penger på fremover Jeg har endelig innsett at å ha for mange prosjekter og biler som må gjøres ting med, er ikke min greie lenger Var sopass lei bilen på eit punkt at eg nesten brakk meg berre ved tanken på å skru 😂 Men denna gangen har eg planen klar og satsa somsagt på å bli nåkelunde ferdig tiø sommaren 2023 🙂 Eg stemmer forresten for at du droppa alt av plana som omhandla Ford og heller tar til fornuft med den gamle BMW'en din 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39_Cato Skrevet November 18, 2021 Forfatter Share Skrevet November 18, 2021 Liten update Enig med pris på ferdigstillelse av bil, så da ser det ut som det kanskje blir litt e30 kjøring neste år Så får jeg håpe at Forden også snart kommer i mål, så jeg kan nye sommeren på camping med e30 utsikt ❤️ RF91, tambur4 og sveigis reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39_Cato Skrevet November 25, 2021 Forfatter Share Skrevet November 25, 2021 Morro når man sitter og blar, og kommer over gammel forum tråd av bilen Joachim Lie sin gammle bil og tråd : Er noe av dette jeg digger med Bmw miljøet, og spesielt forumet i Norge. det er så mye bilder og historie her at plutselig ramler man over skatter som dette mslello og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet November 28, 2021 Share Skrevet November 28, 2021 Kjekt å finna gammal info om bilen sin 🙂 Eg veit da e ein kort tråd her inne på E30'en eg ha hatt i 11 år no 😄 sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39_Cato Skrevet April 4, 2022 Forfatter Share Skrevet April 4, 2022 Tja, ei litta update da Fikk montert ny eksos forrige uke, ledningsnett i hele bilen er byttet og alle kontakter etc er gått over og ordnet. Bilen lader, kjører forover og bakover og "alt" virker Gjenstår nå å få orden på takluke som ble kranglete etter den var ute for lakkering. Ellers har bilen vært på full teknisk og fikk der 3 mangler. * Eksos lekkasje * Olje lekkasje * feil innstilling venstre fremlykt. Så ikke så halvgæli etter å ha sitti der i 2 timer uten tilgang på drikke eller toalett 🤣 Komplett Simons sportseksos montert, men lekker i skjøt manifold så må bytte manifold pga defekt skrue/bolt der. oljelekkasje fra toppdekselpakning, etterstrammet. strammet samtidig bunnpanne da det var noe svetting her også. (pakninger nye). og lykten justeres når bilen kommer på bakken igjen, står pr nå på bukker for å bli ferdig med eksos. Kjørte noen runder med den før visning, og den oppleves skikkelig tight og fin. Ingen drivverk slark, klunking e.l. Skulle jo bare mangle siden alt igrunn er byttet, men man er liksom ikke garantert noe på gammel bil uansett. Så stor takk til alle som har hjulpet med å komme dit jeg er idag igjen (om dere skulle lese tråden min). Så etter mitt syn er vel igrunn ferdig og klar for ny eier, hvem enn det måtte bli. Deksel under dash montert nå. Blitt litt småbrunt under etter transport i saltlake i vinter. får vel ta en runde her også kanskje sveigis, Ron Jeremy og mslello reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39_Cato Skrevet Oktober 16, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 16, 2022 Ikke vært så fryktelig mye oppdateringer her, men har nå fått brukt bilen en del i sommer ca 4000km er vel kjørt, hvorav 2uker har vært som bruksbil før kjøp av F11. Fungert veldig bra. Fått oljeskift og ventiljustering også, så nå er det ikke SÅ ekstremt med tikking ihvertfall. Stereo er satt i, og jeg syns til tross for tidligere utfordringer at det har blitt en veldig koselig bil. Har jo avertert den til salgs x antall ganger, men av alle bytteforslag som har dukket opp har jeg fortsatt ikke funnet noe jeg føler har vært fornuftig å bytte i. Den ble nå i helgen satt på vinterlagring og jeg tenkte å se om jeg fikk samlet noen småting frem mot sesong start igjen. Ellers er dette rett og slett en sommerbruksveteran og ingen store ting blir gjort dersom det ikke er helt nødvendig. Noen bilder fra i sommer: Perfekt bil å dra på Ikea med Viktige minner skapes: Parkeringen i sommer; Selv om det er ting jeg ikke liker med bilen, og det faktum at jeg egentlig innerst inne er en 5serie mann. Så er absolutt dette en bil som jeg syns er utrolig flott og se på. Fikk også oppleve å se den kjøre langs veien flere ganger i sommer, og den gjør seg virkelig godt på veien! Sees i 23, håper jeg! Ellers er det helt greit det også Olaandref, Ampera, Enes Yakici og 6 andre reagerte på dette 9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enes Yakici Skrevet Oktober 17, 2022 Share Skrevet Oktober 17, 2022 Hei. Om du har tanken om salg så ønsker jeg info på pm. helst med pris og alt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39_Cato Skrevet Oktober 17, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 17, 2022 3 timer siden, Enes Yakici skrev: Hei. Om du har tanken om salg så ønsker jeg info på pm. helst med pris og alt Du gjør nok bedre kjøp på finn.no om dagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå