Jump to content

Bmw e60 525d lci problem med kjølesystem


Recommended Posts

Posted

Hei, 

Har en e60 med ett kjøleproblem jeg ikke finner ut av.

Bilen nådde ikkje driftstemp, så skiftet begge termostatene og vannpumpe.

No når bilen driftstemp, men får ikke varme i slangen som kommer ut av radiator. Har ikke kjørt så mye, men har nådd 97°c i følge carly. Bilen koker ikke på tomgang.

Kommer fort opp i driftstemp og ligger stabilt på ca 93 ved normal kjøring.

Noken som har vert borti det samme? 

Posted

Hvis slangen som kommer ut av radiator er varm så har man vel strengt tatt en dårlig radiator. 

Jeg kan egentlig ikke se at du har noe problem per nå.

Posted

Ja, skal være kaldere, det vet eg 😊

Regerer derimot på at den er iskald sjølv etter ein kjøretur, skal vell være litt varme? Radiatoren gjør vell ikke en så god jobb? 😅

Posted

I det været her så vil jeg tro at den gjør en så god jobb. I tillegg så går en del varme til kupeen og da er arbeidsmengden til radiatoren foran enda mindre.

Posted

Om du ikke har kjørt så veldig mye, så kan det jo være dpf regenerering som foregår. Men dette er kun om du har kjørt en stund med defekt termostater. 

Posted

Er fjernet dpf, så tviler på det er det.

 

har kjørt noen uker no, ligger fint på temp i vanlig kjøring.

synest det er rart at slangen ikkje blir noke temp i når vann når 97 grade 🤔

Posted (edited)

Jeg hadde samme problem på en E60 525d. Byttet egr og hovedthermostat uten bedring på temp. Så byttet de thermostat ved oljekjøler tror jeg det var, og vipps så varmet den som bare det. Så det er altså da 3 stk thermostater.

Edited by Maxmek
Posted

Hvis slangen som går inn på radiator er varm, så må det jo være sirkulasjon?? Og om da slangen som går ut er kald gjør radiatoren jobben sin .

Posted

Slangen som går inn oppe på høyre side er varm.

Begge slangene som går ut nede til venstre er iskalde… 

Ikkje unormal mye trykk i kjølesystem.

Motor koker ikkje på tomgang/vanlig kjøring.

 

I oppoverbakke stiger tempen over 93, har vert opp i 97/98 grade

 

Posted

Jeg antar at du her har ment høyre venstre når du ser ned i motorrommet? Høyre venstre angis alltid ihht kjøreretning. 

 

Men ok. Dersom slangen fra termostat ikke finnes lunk i en gang, så åpner ikke termostaten din. Trolig for dårlig lufta, men ikke umulig defekt termostat.

Posted

@TRF okei, er sett oven i fra ja 😅

trur den skal være lufta bra, kommer ikkje noke meir luft ut i alle fall.

Får evt prøve å skifte termostat på nytt. Synest det berre er rart at bilen ikkje koker på tomgnag eller vanlig kjøring.

Siger litt under 90 grade ved å renne ned ein bakke.

Posted

Den blir jo ikke varm nok, derfor koker den ikke. Det er nok litt kjølevann som sirkulerer.

Ang lufting, så lufter diesel seg selv, selv om man er uforsiktig. Men om termostaten ikke åpner så blir det kanskje litt verre, uten at jeg har studert kjølevannskretsen. 

Posted

Testa litt i dag, kjørte opp ein litt lengre bakke. 
Alt var uten varme på og ac vifta av.

Nådde 98 grade på toppen, forsatt ikke tegn til varme.

Temp datt ein del når eg rant ned igjen.

siste bilde er ved vanlig kjøring etterpå 😊

Btw kommer ikkje noke luft ut av returen til resovaret, alle delene er skiftet på verksted og lufta der.

Tusen takk til alle som hjelpe 👌🏻
Blir ikke klok på dette 😅

E0A3FCC2-F621-44FE-9FD5-6BBE567228A9.jpeg

130CC294-130E-401B-8A33-DDBE86A12E91.jpeg

A8C78922-9D7B-4832-A880-15058B968E10.jpeg

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...