Gå til innhold

Registerkjede slakke rett etter bilkjøp


Peter moss
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, vil bare høre deres mening om hva jeg burde gjøre🥴

kjøpte meg en e91 2008 med n47😬 dagen etter jeg kom hjem hørte jeg rasling i fra motoren og parkerte bilen tvert. Ringte verksted og fikk bekreftet slakke i registerkjede. Forgie eier er ikke interessert i å betale verksted regningen som blir på 48.000kr. Er det rett av meg å evt heve kjøpet nå eller hva ville dere gjort?😅

Bilen er gådd 182k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergerlig situasjon, men dette skjedde nok ikke helt over natten så her burde du kanskje vært litt mer våken under inspiseringen av bilen? 
Selv om det er godt kjent på nett at N47 har problemer med kjedestrammer som igjen kan sørge for havari er nok ikke dette like godt å vite for gjennomsnittsbrukeren. 
 

Du kan sikkert prøve deg på retur av bil og refusjon av betaling, men her kan du nok ikke kreve noe som helst tilbake er jeg redd, med mindre du kan bevise at dette er noe selger var klar over på forhånd og derav bilen solgt med en «skjult mangel».

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har sett folk her inne som driver å skifter disse kjedene med strammere for vesentlig mindre enn 48000,-.  (Netlandet muligens?)

Fant en på Finn som reklamerer med 16500,- for jobben. Registerkjede N47 N57 N43 N46 N45 , TA KONTAKT | FINN.no

Uansett så kan det jo være noe å tenke på, du kan jo eventuelt høre om selger kan bli med på å dele denne regningen. 

Frem til saken er avklart så bør du ikke kjøre til det smeller for da er det motorbytte som gjelder.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ganske vanlig operasjon, så det kan nok hende du finner enten noen "lokale" helter som kan bytte komplett register for deg eller et lokalt bilverksted som kan gjøre det billigere.

Selve delene er ikke så dyre, mellom 2-5000 avhengig av merke og hvor mye du kjøper. Anbefaler OEM deler og at du bytter komplett register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Peter moss skrev:

Hei, vil bare høre deres mening om hva jeg burde gjøre🥴

kjøpte meg en e91 2008 med n47😬 dagen etter jeg kom hjem hørte jeg rasling i fra motoren og parkerte bilen tvert. Ringte verksted og fikk bekreftet slakke i registerkjede. Forgie eier er ikke interessert i å betale verksted regningen som blir på 48.000kr. Er det rett av meg å evt heve kjøpet nå eller hva ville dere gjort?😅

Bilen er gådd 182k

Om du skulle ha en reklamsjonssak mot selger så har vel i de fleste tilfeller selger en rett til å få feilen utbedret før heving blir et alternativ. Så å prøve og heve kjøpet tror jeg du bør vente med.

Jeg er ikke noen ekspert på jussen, men du har jo helt klart kjøpt en bil der feilen var tilstede da du kjøpte den og jeg vil tro at du har en viss rett til å reklamere her. Kjedet blir jo ikke dårlig over natten. Men reklamsjon på bruktbilkjøp blir vel ofte vurdert rettslig ut i fra alder, km og pris på bilen så det vil kanskje spille litt inn hva slags rettigheter. du har. Om dere skrev i kontrakten at "Bilen selges som den er" har du jo slik jeg har forstått det begrenset reklamasjons rett om det ikke er en større feil (men det er jo dette). Kanskje det kan lønne seg å sjekke med advokater som spesialiserer seg på dette eller NAF om du er medlem?

Vil i hvertfall råde deg til å være ryddig i all kommunikasjon med selger og prøve å finne en konstruktiv løsning. 50/50 løsning som Hpi foreslår er sikkert ikke dum

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 2 års reklamasjonsrett. Men om det er noe til hjelp tviler jeg på. Men uansett, registrer saken hos forbrukerrådet å legg med tilbudet du har fått fra verkstedet som dokumentasjon. Der bør det også stå beskrivelse om at dette ikke har skjedd "over natten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Moss. Det er en veldig kinky situasjon du befinner deg i. Som flere ovenfor nevner skulle du ha vært mer nøye under inspiseringen av bilen, men det er ikke alltid så lett. Det er mange inntrykk når man ser på ny bil, og nærmest umulig å få med seg alt på så kort tid. Men men, gjort er gjort. Videre ville jeg nok helt klart snakket med en advokat som driver med dette. Du kommer nok lengst med det!

Lykke til. Håper det ordner seg for begge parter👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...