BMW_individual Skrevet Desember 14, 2021 Share Skrevet Desember 14, 2021 Har en m47 e91 som ikke oppnår driftstemperatur. Før jeg byttet hovedtermostat ble kjølevæske temperaturen ikke noe varmere enn 50 grader. Byttet den nå nylig og får ikke noe mer enn 55, men noen ganger når jeg prøver å lufte systemet gjennom de skruene stiger den opp til 65 men faller igjen ikke lenger etter. Betyr dette at det er fortsatt luft i systemet? Tett radiator? Har ikke byttet egr termostat men den burde bare regulere hvor fort jeg oppnår driftstemperatur vel ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 14, 2021 Share Skrevet Desember 14, 2021 EGR termostat. Otis, BMW_individual og And-reas reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW_individual Skrevet Desember 14, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 14, 2021 (endret) Vanlig da at vann temp blir varmere når den står på tom gang i forhold til kjøring? Fordi det ser jeg på min temp Endret Desember 14, 2021 av BMW_individual Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 14, 2021 Share Skrevet Desember 14, 2021 Ja, det er typisk for gåene termostater. Med en gang det er lite last og mye luft over radiator så synker temperaturen rimelig fort. Dette gjelder generelt. BMW_individual reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Desember 17, 2021 Share Skrevet Desember 17, 2021 Kan skrive under på termostat. Nettopp gjort det samme på en M47, ble aldri varmere en 60c, men gikk over det på tomgang. Bytta begge termostater og vipps så er den nær 90c. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW_individual Skrevet Desember 23, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2021 Oppdatering Det hjalp å bytte egr termostat, men i mitt tilfellet fjernet jeg hele egr systemet. Kjølevæske temperaturen går nå så vidt opp til 88 grader ca hvis jeg kjører 2 tusen omregninger på motorvei. Men når jeg kjører i 60 under 2 tusen omregninger faller gradene ned på 70-75. Synes bilen bruker lang tid å bli varm, men kupevifta blåser varmt relativt fort. Er det mulig at den nye hovedtermostaten (gates) slipper litt vann forbi? Jeg bruker forresten ISTA. Bilen er også manuell . Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 23, 2021 Share Skrevet Desember 23, 2021 Høres litt feil ut ja. Det er jo gjerne på lavt turtall man får høyest temperatur. Dog så har jeg ikke en perfekt sammenligning, da min e39 hadde webasto. Hvor kaldt var det da du registrerte dette? Og hvor lenge hadde du kjørt? Og hva stod klima på slags innstilling? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 23, 2021 Share Skrevet Desember 23, 2021 53 minutes ago, Otis said: Høres litt feil ut ja. Det er jo gjerne på lavt turtall man får høyest temperatur. Det er heller kombinasjonen av last og turtall som genererer varme. Har man ikke last så brenner man ikke drivstoff og da får man ikke ut overskuddsvarmen. Hvor mye varme (biprodukt av rotasjonsenergien) man maksimalt kan generere styres da av turtallet og effektkurven til en motor. Denne er da oppgitt for full last, eller bånn gass. Kw eller hk om man vil. For hvermannsen er det kanskje like indikativt å se på forbruksmåleren i bilen for å estimere last. Jo mer du brenner jo mer varme får du. Ellers er jeg enig ang bemerkningen vedr. klima og utetemperatur. Dette er en ekstra radiator som kan stjele mye varme som ikke alle tenker på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW_individual Skrevet Desember 23, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2021 51 minutes ago, Otis said: Høres litt feil ut ja. Det er jo gjerne på lavt turtall man får høyest temperatur. Dog så har jeg ikke en perfekt sammenligning, da min e39 hadde webasto. Hvor kaldt var det da du registrerte dette? Og hvor lenge hadde du kjørt? Og hva stod klima på slags innstilling? Ca -4 grader ute. Har på varmeste klima innstillingen fordi jeg tror motstanden til vifta er dårlig ( kjent problem?). I dag kjørte jeg til sammen 22 min ca. Både motorvei og 50 soner. Når jeg kom fram til destinasjonen hadde kjøleveske temp gått ned til 76 ish. Den holdt seg i 80 gradene på motorvei men ikke på andre veiene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW_individual Skrevet Desember 23, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2021 2 minutes ago, E.C. said: Det er heller kombinasjonen av last og turtall som genererer varme. Har man ikke last så brenner man ikke drivstoff og da får man ikke ut overskuddsvarmen. Hvor mye varme (biprodukt av rotasjonsenergien) man maksimalt kan generere styres da av turtallet og effektkurven til en motor. Denne er da oppgitt for full last, eller bånn gass. Kw eller hk om man vil. For hvermannsen er det kanskje like indikativt å se på forbruksmåleren i bilen for å estimere last. Jo mer du brenner jo mer varme får du. Ellers er jeg enig ang bemerkningen vedr. klima og utetemperatur. Dette er en ekstra radiator som kan stjele mye varme som ikke alle tenker på. Det gir mening da jeg har full guffe på varmen. Verdt å nevne at diesel forbruket ligger på 8.3 l/100. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Desember 28, 2021 Share Skrevet Desember 28, 2021 Jeg kan sjekke hvordan tempen oppfører seg på min 118d med m74tu2 eller hva den nå heter. Tror ikke jeg har sjekka nå når det har blitt minusgrader. BMW_individual reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå