Gå til innhold

2009 E61: Feil på Webasto/Aux. vannpumpe. Trenger hjelp/råd.

Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann bimmersfolk :)

Har en 2009 525XD med orignal Webasto. Sliter litt med varmeapparatet i denne, og blir ikke helt klok. Skal forklare;

1. Jeg får ikke liv i Webasto, den er også "låst" ute fra iDrive skjermen hvor man kan aktivere og time den.

2. Jeg får feilmelding (00E71D - CAN message status PDC / Message (KCAN: status air SH / ZH auxiliary waterpump, 2EC).

3. Jeg får ikke varm luft ut fra varmeapparatet på tomgang, eller når bilen er kald. Motor må altså være varm, og jeg må ha turtall på motor for å få varmluft)

4. Det tar lang tid før kjølevann når rett temp. Det kan vel skyldes termostat også, som jeg forøvrig skal skifte.

5. Skal denne Webastoen ha fjernkontroll? Legger ved bilde av modellnummer.

Det jeg tror er at AUXILIARY WATER PUMP har tatt kvelden, og derfor er Webasto låst, men kan noen bekrefte dette?

Har denne bilen 2 stk AUXILIARY WATER PUMP? En "vanlig" for å pumpe vann gjennom varmeapparat, og en som Webastoen bruker for å pumpe vann med? Eller er det én og samme vannpumpe?

Takk for svar!

20211227_001336.jpg

20220104_212213.jpg

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Reef89 skrev:

Hvis AUX pumpa er gåen så ligger det feilmelding på den. Det vil heller ikke komme varm luft når du trykker på REST knappen. 

Men hvilken AUX pumpe er det snakk om? Regner med AUX pumpa som sitter i motorrom og tilhører varmeapparatet er gåen, fordi jeg får ikke varmluft på tomgang selv om bilen er 90 grader, men har ikke Webastoen en egen AUX pumpe i tillegg som sitter bak venstre forhjul?

Hva er REST knappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Reef89 skrev:

Hvis AUX pumpa er gåen så ligger det feilmelding på den. Det vil heller ikke komme varm luft når du trykker på REST knappen. 

LCI jeg har, så jeg har ikke REST knappen, men på LCI skal det visstnok være likt, forskjellen er bare at du rett å slett skrur hjulet som styrer viftehastigheten, så går den i "REST" modus.

Det jeg er usikker på er om det er den AUX pumpa du snakker om som er feil på, eller Webasto pumpa, eller begge til og med.

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har gjort litt ENDA MER research...

Viser jeg at jeg har 2 stk auxiliary vannpumper. Én pumpe til varmeapparatet, og én pumpe til Webasto.

Delenr. på vannpumpa til varmeapparatet er 64216917700.
Delenr på cannpumpa til Webasto er 64129227715.

Har funnet begge pumpene på autodoc.

Men hvorfor er Webastoen min sperret? Det er jo det store spørsmålet. 

EDIT: Det er IKKE 2 aux pumper på disse bilene. Webastobiler har 1 aux pumpe ved webastoen bak venstre forhjul, biler uten webasto har ei aux pumpe i motorrom tilkoblet varmeapparatet 

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nyheim skrev:

Men hvorfor er Webastoen min sperret? Det er jo det store spørsmålet

Nøyaktig samme problem hadde jeg på min e61 og den virket ikke og var sperret nettopp pga Aux pumpe til Webasto var gåen.

Neste eier byttet den og da virket den igjen .

Måtte inn med apparat for å få åpnet / startet Webasto visstnok .

Husker jeg slet noe voldsomt med kald bil da denne og termostat var gåen .

Så tenker at ved et termostatbytte og en fungerende Aux så vil denne gi god varme igjen Nyheim.

Men for å forsikre deg om at den pumpen til varmeapparat ikke virker ,så kople på 12 v rett på og hør om der er liv .

Er det dødt ja da må vel den og byttes .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik Webasto er satt opp. Enkelte feil fører til at enheten blir låst fram til man har feilsøkt og låst opp med egen software. Ved en gåen sirkulasjonspumpe så vil kjølevannet ikke sirkulere forbi varmeren og da blir den for varm veldig fort og må skrus av. Det er ingen vits å prøve å starte Webasto om og om igjen og at den skal skru seg av med en gang, for disse ødelagte vannpumpene fikser jo ikke seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din webasto virker å være ettermontert, siden der står duplikat på den svarte lappen.

Om den er ettermontert, så skal vannpumpen i motorrommet demonteres og fjernes. Du skal kun ha en elektrisk vannpumpe, i venstre hjulbue. 

Ellers er det slik EC skriver, webasto blir låst når den har vært forsøkt brukt 3 ganger, med feil. Da må man bruke egnet verktøy for å låse opp. Type inpa/ ista. 

Kjøpte du bilen nettopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, E.C. skrev:

Det er slik Webasto er satt opp. Enkelte feil fører til at enheten blir låst fram til man har feilsøkt og låst opp med egen software. Ved en gåen sirkulasjonspumpe så vil kjølevannet ikke sirkulere forbi varmeren og da blir den for varm veldig fort og må skrus av. Det er ingen vits å prøve å starte Webasto om og om igjen og at den skal skru seg av med en gang, for disse ødelagte vannpumpene fikser jo ikke seg selv.

4 timer siden, Otis skrev:

Din webasto virker å være ettermontert, siden der står duplikat på den svarte lappen.

Om den er ettermontert, så skal vannpumpen i motorrommet demonteres og fjernes. Du skal kun ha en elektrisk vannpumpe, i venstre hjulbue. 

Ellers er det slik EC skriver, webasto blir låst når den har vært forsøkt brukt 3 ganger, med feil. Da må man bruke egnet verktøy for å låse opp. Type inpa/ ista. 

Kjøpte du bilen nettopp?

Akkurat, men jeg mener å ha lest at disse bilene som er levert med Webasto har 2 AUX pumper? Èn for varmeapparat og èn for Webasto, men det kan godt hende jeg har misforstått noe. Kan du bekrefte at disse kun skal ha èn pumpe, selv med Webasto?

Tror Webastoen er original, da det står S536A Auxiliary Heating i utstyrslista på bilen.

Har nettopp kjøpt bilen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Nøyaktig samme problem hadde jeg på min e61 og den virket ikke og var sperret nettopp pga Aux pumpe til Webasto var gåen.

Neste eier byttet den og da virket den igjen .

Måtte inn med apparat for å få åpnet / startet Webasto visstnok .

Husker jeg slet noe voldsomt med kald bil da denne og termostat var gåen .

Så tenker at ved et termostatbytte og en fungerende Aux så vil denne gi god varme igjen Nyheim.

Men for å forsikre deg om at den pumpen til varmeapparat ikke virker ,så kople på 12 v rett på og hør om der er liv .

Er det dødt ja da må vel den og byttes .

Takk Sveigis, termostater er bestilt, og ny aux pumpe blir også bestilt.

Det er bare et lite mysterium om bilen har to aux pumper eller kun èn som sitter ved webastoen. Finner forskjellige meninger rundt dette.

Er på havet nå, så jeg får jo såklart ikke sjekka fysisk på bilen, men skulle fått bestilt.

På Koed derimot finner jeg 2 separate pumper med forskjellige delenr under mitt regnr. De som jeg skrev lengre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger du skikkelig fjernstyring så bør du kjøpe gsm styring fra wiatec.de

min e70 med m57 har ivertfall en sirkulasjonspumpe ved rammevange når den ikke har webasto.

av ren gjetting, kan det være kodet feil så pumpene jobber mot verandre ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingvaldsen skrev:

trenger du skikkelig fjernstyring så bør du kjøpe gsm styring fra wiatec.de

min e70 med m57 har ivertfall en sirkulasjonspumpe ved rammevange når den ikke har webasto.

av ren gjetting, kan det være kodet feil så pumpene jobber mot verandre ? 

Takk for info, trenger ny fjernkontroll så skal se nærmere på wiatec.

Tviler på at pumpene jobber mot hverandre, men ei av de er feil på, hvis det er 2 pumper i det heletatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nyheim skrev:

Tviler på at pumpene jobber mot hverandre, men ei av de er feil på, hvis det er 2 pumper i det heletatt. 

såt det noe om feilkoden løses ut i sammenheng med for høy temperatur, eller kortslutning/defekt pompe ? vist du leser ut med ista står de kanskje en forklaring der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nyheim skrev:

Ref tidligere tråd blir det diskutert at det er 2 pumper

Det er bare en pumpe. Delekatalogen viser det, om den leses rett.

Det er bare en pumpe, utenom den mekaniske på motoren din.

Takk Sveigis, termostater er bestilt, og ny aux pumpe blir også bestilt.

Det er bare et lite mysterium om bilen har to aux pumper eller kun èn som sitter ved webastoen. Finner forskjellige meninger rundt dette.

Er på havet nå, så jeg får jo såklart ikke sjekka fysisk på bilen, men skulle fått bestilt.

På Koed derimot finner jeg 2 separate pumper med forskjellige delenr under mitt regnr. De som jeg skrev lengre opp.

Mange meninger, men bare en ting er sikkert og det er at det er kun en elektrisk pumpe. Ja, du finner flere pumper, men det er delekatalogen for alle biler.

Akkurat, men jeg mener å ha lest at disse bilene som er levert med Webasto har 2 AUX pumper? Èn for varmeapparat og èn for Webasto, men det kan godt hende jeg har misforstått noe. Kan du bekrefte at disse kun skal ha èn pumpe, selv med Webasto?

Tror Webastoen er original, da det står S536A Auxiliary Heating i utstyrslista på bilen.

Har nettopp kjøpt bilen, ja.

Bare en pumpe ja. Det er den som står i venstre hjulbue, ca 25cm fra webasto. Veldig kjent problem at de går i stykker. Får tak i originale og uoriginal på ebay. 

Ok, da har de kanskje bare satt på en ny lappe.

Jeg tror du trenger nye termostater, hoved og EGR. I verste fall for girkassen også. Og med ny pumpe så flyttes det nok kjølevann for å få mer varme i kupé. På rundt 1500 omdreininger så flytter motor mye vann rundt omkring. Da bør det bli varmt i kupé, om termostater er OK. Husk dog at det tar tid før det er følbart i dashbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...