Gå til innhold

Knekt fjær på E81 - hvordan fjær må jeg kjøpe?


Ole-Ivar Bjørkamo
 Share

Anbefalte innlegg

Min datter har en 2010/11 BMW 116D E81 hvor fjæra har knekt, og jeg lurer da på om det er stor forskjell på fjærer? 

Bilen ser til synelatende ut å være senket, ikke M-Sport, og det står en lappe på fjære C3 , og dempere er BOGE 32-K80-A 

Hvordan fjær skal jeg da sette på, hvor får jeg kjøpt samme når jeg ikke vet hva som er satt på? 

Må jeg ta noe mål, eller hva gjør jeg?

Bor i Lillestrøm om noen tar på seg å ordne dette for meg :-)

 

Håper på svar:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Ole-Ivar Bjørkamo skrev:

Hei, takk, men hva ETK?

 

Det er BMWs delekatalog der finnes alle delene bilen er blitt satt sammen med.
Koed.no. GSbildeler.no osv.
Ellers hadde jeg aldri orket og leite etter gamle fjærer, sett på orginalt eller nye senkefjærer. Er bilen senket så skal det står et nr. i vognkortet, for og finne type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må faktisk ha en annen delekatalog for å finne helt rett delenummer på fjær. Tidligere så hadde bmw annet delenummer per 50kg endring i vekt på bilen.

Evt så kan man kjøpe uoriginale fjær, med de ulemper det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede nevnt, bytt fjær på begge sider samtidig. Er det foran så er det en god ide å kjøpe topplager, stablenke osv samtidig.
 

7 timer siden, Otis skrev:

Evt så kan man kjøpe uoriginale fjær, med de ulemper det medfører.

Bytter både fjærer og dempere til uoriginalt ganske ofte uten å se noe ulemper ved det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes endel uoriginale fjærer man må holde seg langt unna. 

Noen fjærer fra en lokal importør (Bema) holdt ikke formen når de ble komprimert, evt knakk etter kort tid.

Promeister knekker i mange tilfeller etter noen få tusen km/ få måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så superdyrt for originale, Sachs bør vel være et ok valg om man vil ha det litt billigere, men fortsatt ha bra kvalitet.

Vedrørende vekt så sjekket jeg sist jeg bestilte til min E61 og det virket å være samme fjærer uansett utstyrtsnivå (inkl. ulik motor og automat/manuell). Jeg skal dog ikke vedde penger på at denne infoen er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kvasi skrev:

Som allerede nevnt, bytt fjær på begge sider samtidig. Er det foran så er det en god ide å kjøpe topplager, stablenke osv samtidig.
 

Bytter både fjærer og dempere til uoriginalt ganske ofte uten å se noe ulemper ved det?

Ulempen er at demper og fjær ikke passer supergodt sammen, når bilens vekt er feil mtp dimensjon på fjær. Så det er vel egentlig bare fjær feil.

En annen ting er senkefjær på original demper. Det kan også bli feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges som sagt endel fjærer av svært lav kvalitet så viktig å styre unna ihvertfall Promeister (en av merkene til Mekonomen).

På disse bilene går jo gjerne fjøra inn i dekket hvis de knekker i bunn og det er jo både dyrt og potensielt farlig...

Har ikke hørt om det rimeligste merket (ATC) som Thansen selger, men ser de selger KYB-fjærer til et par hundrelapper ekstra.

Det er det verdt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...