G31540d Skrevet Februar 15, 2022 Share Skrevet Februar 15, 2022 Hei, relativt fersk bmw-eier, med en fantastisk 540d xdrive 2018 modell. Denne hadde stort sett alt jeg ønsket av utstyr, med unntak av hengerfeste. Ser derfor på alternativer for ettermontering og driver å får hentet inn litt priser (både avtagbart og el.innfellbart) har fått pris fra GS nå, på 25.000 for avtagbart og 65.000 for el.innfellbart😳 er det noen som har erfaringer med andre som kan montere noe slikt uten at det koster skjorta? Jeg kan for så vidt montere det selv også (tidligere bilmekaniker), men har skjønt det sånn at dette må kodes inn? (har også lest litt at på noen utgaver må det skiftes kjølevifte og på andre ikke, noen som har erfaring?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Februar 15, 2022 Share Skrevet Februar 15, 2022 10 minutter siden, G31540d skrev: Hei, relativt fersk bmw-eier, med en fantastisk 540d xdrive 2018 modell. Denne hadde stort sett alt jeg ønsket av utstyr, med unntak av hengerfeste. Ser derfor på alternativer for ettermontering og driver å får hentet inn litt priser (både avtagbart og el.innfellbart) har fått pris fra GS nå, på 25.000 for avtagbart og 65.000 for el.innfellbart😳 er det noen som har erfaringer med andre som kan montere noe slikt uten at det koster skjorta? Jeg kan for så vidt montere det selv også (tidligere bilmekaniker), men har skjønt det sånn at dette må kodes inn? (har også lest litt at på noen utgaver må det skiftes kjølevifte og på andre ikke, noen som har erfaring?) Ta kontakt med flere uavhengige for pris. Jeg måtte skifte innfellbart hengerfeste på min F10 og fikk pris rett under 20.000, fra Bavaria, fra Svensk forhandler fikk jeg pris på ca. 15, alt var OEM deler. Deler var ca 12, hengerfeste med ledningsnett, programering 4, og arbeid 4. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Februar 15, 2022 Share Skrevet Februar 15, 2022 Er litt spent på denne tråden selv, spurte Bavaria om de kunne montere på vår X3m og det kostet godt over 50.000,- skjønner ikke helt hva som gjør det så kostbart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G31540d Skrevet Februar 15, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2022 6 minutter siden, Snagg30 skrev: Er litt spent på denne tråden selv, spurte Bavaria om de kunne montere på vår X3m og det kostet godt over 50.000,- skjønner ikke helt hva som gjør det så kostbart. Skjønte det som at ved å montere elektrisk innfellbart må det skiftes vifte osv på bilen, så delekostnad er høy, men de skulle også ha over 20.000 kr kun i arbeidspenger for jobben. Jeg er godt vandt med Jaguar Land Rover, og selv de har ikke så høye priser😂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G31540d Skrevet Februar 17, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2022 Fått flere tilbud på montering av avtagbart hengerfeste, der prisene har variert veldig, alt fra 18700 opp til 80.000. gs bildeler kom med et tilbud på ca 25.000 ferdig montert, der bavaria skulle ha nesten 80.000 for samme. Bavaria har prismatch, så de fikk tilsendt tilbudet fra GS, og da sier de plutselig at dette er begrenset til 750 kg, mens deres er 2000 kg. Kan dette virkelig stemme? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pekka Skrevet Februar 17, 2022 Share Skrevet Februar 17, 2022 Fikk pris fra Bilia i fjor til G30: "Ettermontere hengerfeste vil være pluss minus 30.000,-" https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/bmw-tilbehor.bmw-tilhengerfeste-med-elektrisk-utvippbart-kulehode6.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Februar 17, 2022 Share Skrevet Februar 17, 2022 36 minutter siden, G31540d skrev: Fått flere tilbud på montering av avtagbart hengerfeste, der prisene har variert veldig, alt fra 18700 opp til 80.000. gs bildeler kom med et tilbud på ca 25.000 ferdig montert, der bavaria skulle ha nesten 80.000 for samme. Bavaria har prismatch, så de fikk tilsendt tilbudet fra GS, og da sier de plutselig at dette er begrenset til 750 kg, mens deres er 2000 kg. Kan dette virkelig stemme? Sjekk om alle delenummer er det samme fra begge. Når du får tilbud fra Bavaria er alle delenummer spesifisert. Pekka og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G31540d Skrevet Februar 17, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2022 22 minutter siden, Ampera skrev: Sjekk om alle delenummer er det samme fra begge. Når du får tilbud fra Bavaria er alle delenummer spesifisert. Tilbudet fra bavaria er uten spesifiserte delenummer, men fikk bekreftelse fra de nå på at bmw har originalt både 750kg samt 2000kg hengerfeste til min bil. Sendt videre til GS igjen om hva de har gitt tilbud på, for eneste som skilte seg litt ut der var «klistrelapp 750kg» Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 17, 2022 Share Skrevet Februar 17, 2022 Leverer faktisk BMW 750kg hengerfeste til en 540d? Hva er poenget med å levere noe slikt, all den tid bilen er godkjent for 2000kg? Hva når dette klistremerket har falt av og neste eier henger på en campingvogn på 2000kg helt uvitende? Begynner å bli veldig mye man må ha i bakhodet ved bruktbilkjøp ihverfall. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G31540d Skrevet Februar 17, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2022 11 minutter siden, awt skrev: Leverer faktisk BMW 750kg hengerfeste til en 540d? Hva er poenget med å levere noe slikt, all den tid bilen er godkjent for 2000kg? Hva når dette klistremerket har falt av og neste eier henger på en campingvogn på 2000kg helt uvitende? Begynner å bli veldig mye man må ha i bakhodet ved bruktbilkjøp ihverfall. Skjønte det sånn at ved montering av elektrisk hengerfeste, så må det utskiftes både vifte og elektrisk ledningsnett under/inni bilen for at det skal være ok. Skulle gå fra 600w til 850w på viften. Mulig at noe av det samme må til ved økning fra 750 til 2000 kg? Altså bilen er godkjent for opp til 750kg på hengeren uten at vifte må byttes ut? Men som du sier, dette er jo galskap. Hvordan skal mannen i gata vite dette om 3-6 år når lappen har falt av og det er kanskje både 2 og 3 nye eiere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Februar 17, 2022 Share Skrevet Februar 17, 2022 (endret) Har samme bil med original el hengerfest. Hos meg dukker det kun opp 1 alternativ hos GS. Antar at dette er 2 tonns hengerfeste.. Sjekket også RealOEM. Hos meg er delenummeret på hengerfeste 71606888468, "Set of trailer couplings, electr. swivel". Virker helt kokko at det skal leveres hengerfeste til denne bilen med 750 kg begrensning. Endret Februar 17, 2022 av Maverick2002 Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrbrew Skrevet Februar 17, 2022 Share Skrevet Februar 17, 2022 (endret) Jeg monterte originalt elektrisk hengerfeste på min G31 for noen måneder siden. Kjøpte brukt hengerfeste (ink. AAG modul), sikringspanel og originalt ledningsnett for ettermontering. Totalkostnaden ble 10k, derav 8k deler og 2k for koding hos Bavaria. Jeg trengte ikke å bytte kjølevifte da min er 520d. Hengerfeste er det samme til alle G30/31, men BMW setter "begrensningen" på 750kg pga. økt varmebelasting uten å bytte vifte/ strømledning for de med større motor. Nå vil jeg tro at dette ikke er spesielt problematisk i våre tempereturer, men har du fremdeles garanti er det kanskje lurt å få byttet til en større vifte.Hengerfeste G31 3.PDFHengerfeste - G31.pdfHengerfeste - G31 2.pdf Endret Februar 17, 2022 av mrbrew Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G31540d Skrevet Februar 17, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2022 3 timer siden, Maverick2002 skrev: Har samme bil med original el hengerfest. Hos meg dukker det kun opp 1 alternativ hos GS. Antar at dette er 2 tonns hengerfeste.. Sjekket også RealOEM. Hos meg er delenummeret på hengerfeste 71606888468, "Set of trailer couplings, electr. swivel". Virker helt kokko at det skal leveres hengerfeste til denne bilen med 750 kg begrensning. Så vidt jeg skjønte, så var festet på 750kg fra tilbehørskatalogen, og var der kun omtalt som sykkelstativ/tilbehørsmontering på kroken. Har fått oppdatert tilbud fra GS med 2000kg, og det var samme pris, men uten vifte etc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G31540d Skrevet Februar 17, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2022 21 minutter siden, mrbrew skrev: Jeg monterte originalt elektrisk hengerfeste på min G31 for noen måneder siden. Kjøpte brukt hengerfeste (ink. AAG modul), sikringspanel og originalt ledningsnett for ettermontering. Totalkostnaden ble 10k, derav 8k deler og 2k for koding hos Bavaria. Jeg trengte ikke å bytte kjølevifte da min er 520d. Hengerfeste er det samme til alle G30/31, men BMW setter "begrensningen" på 750kg pga. økt varmebelasting uten å bytte vifte/ strømledning for de med større motor. Nå vil jeg tro at dette ikke er spesielt problematisk i våre tempereturer, men har du fremdeles garanti kanskje lurt å få byttet til større vifte.Hengerfeste G31 3.PDFHengerfeste - G31.pdfHengerfeste - G31 2.pdf Takk for monteringsanvisningene👍 ja, jeg ser alternativet er å montere uten ny vifte og satse på at det går fint, men det er ikke helt det jeg ønsker. Det skal monteres på regning av selger( som jeg kjenner ganske godt), men allikevel ønsker jeg ikke at han skal måtte blø 50.000 kr for et hengerfeste. Da er det nesten bedre å bytte bil, sånn at noen som ikke trenger hengerfestet kan få den isteden. Skal ikke være lett med disse bilene… Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå