Gå til innhold

Dårlig ytelse etter luftfilter service? BMW 520d

CasperBeng
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en liten service på bilen min for noen uker siden hvor jeg byttet luftfilter og diesel filter på bilen min, når jeg kjørte bilen etter at jeg hadde gjort det har den gått helt dass. Det er nesten null krefter fra 1000 til 2500-3000 rpm. Jeg har noen venner som forteller meg at det er chip tunninga mi som er problemet med tanke på at det ble gjort mens jeg hadde et dårlig luftfilter osv. Lurte på om noen har opplevd det samme før? eller om jeg eventuelt kan ha klart og koble noe ut med et uhell eller noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke slik at du fikk en custom tune på rullebenk? Så den tuninga du har fått er generisk og tar ikke hensyn til filterstatus. Den teorien til dine kompiser ser ikke jeg noe hold i.

Feilmontering eller utkoblede sensorer er en mulighet. Mener også å ha lest om noen som har hatt problemer med uoriginale luftfiltre som ikke sitter skikkelig. Originalt eller Bosch pleier å funke bra. Start med å demontere luftfilter og montere på nytt.

Utenom service så høres det ellers ut som turborelatert med vnt. 520d hva? e39/e60/f10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2022 den 12.13, E.C. skrev:

Det er vel ikke slik at du fikk en custom tune på rullebenk? Så den tuninga du har fått er generisk og tar ikke hensyn til filterstatus. Den teorien til dine kompiser ser ikke jeg noe hold i.

Feilmontering eller utkoblede sensorer er en mulighet. Mener også å ha lest om noen som har hatt problemer med uoriginale luftfiltre som ikke sitter skikkelig. Originalt eller Bosch pleier å funke bra. Start med å demontere luftfilter og montere på nytt.

Utenom service så høres det ellers ut som turborelatert med vnt. 520d hva? e39/e60/f10?

var akkurat og så rundt ved filteret, alt ser ut som det skal være. Det er en e60, har hatt en liten følse på at det kanskje er noe med turboen men den ligger så dårlig til på denne modellen at jeg ikke har fått sett på det enda. 

På 4.4.2022 den 13.37, Øyvind L. skrev:

Lett å finne ut av. Sett den tilbake til original. Les feilkoder og se hva som kommer opp. Ofte lite vits å lese feilkoder etter tuning da feilkoder ofte er daktivert. :)

Er dette noe jeg kan gjøre hjemme eller må den til et verksted hvor de har utstyr til slikt? Når jeg ringte til de som hadde tunet bilen så skulle de plutselig ta betalt masse for å feilsøke... 

På 4.4.2022 den 12.13, E.C. skrev:

Ja det var en custom tune, de fikk bare dratt fram 20 ekstra hester når jeg egt skulle få 47. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, CasperBeng skrev:

Er dette noe jeg kan gjøre hjemme eller må den til et verksted hvor de har utstyr til slikt? Når jeg ringte til de som hadde tunet bilen så skulle de plutselig ta betalt masse for å feilsøke... 

Sier jo litt om hvor seriøst tuneren er.(De hadde sikkert ikke funnet ut noe uansett) Har du ISTA og ICOM så kan du legge inn original software selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2022 den 14.46, Øyvind L. skrev:

Sier jo litt om hvor seriøst tuneren er.(De hadde sikkert ikke funnet ut noe uansett) Har du ISTA og ICOM så kan du legge inn original software selv.

Nei men kjenner sikkert noen som har det, er det mulig å sette det tilbake til orginalt for å teste om det er tunen. Leste også litt mer rundt og er redd for det kanskje er noe med diesel trykket og noe turbo sensor. Hørtes dyrt ut ihvertfall. 

På 4.4.2022 den 14.46, Øyvind L. skrev:

Tenkte å kjøpe ny MAF sensor og dyser når jeg får lønn og håpe at det fikser problemet men begynner å miste håpet dessverre. Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CasperBeng skrev:

Tenkte å kjøpe ny MAF sensor og dyser når jeg får lønn og håpe at det fikser problemet men begynner å miste håpet dessverre. Takk for hjelpen så langt!

Man kjøper ikke dyre deler før man VET at de faktisk er ødelagte eller dårlige.. Du leter etter feil i blinde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Man kjøper ikke dyre deler før man VET at de faktisk er ødelagte eller dårlige.. Du leter etter feil i blinde..

Støtter Øyvind her .

Få tatt en skikkelig diagnose ,da er det straks triveligere ikke minst lettere å skaffe de delene som evnt er defekt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, E.C. skrev:

Utenom service så høres det ellers ut som turborelatert med vnt. 520d hva?

Enig her. Gjetter på at ledning/slange til styring av VNT har løsnet under filterbytte.

2007 kom vel med M47 og filteret klint inntil motor rett over turbo, er det denne ville jeg begynt med å bytte alle vakumslanger du finner under panseret. 

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2022 den 17.35, Kvasi skrev:

Enig her. Gjetter på at ledning/slange til styring av VNT har løsnet under filterbytte.

2007 kom vel med M47 og filteret klint inntil motor rett over turbo, er det denne ville jeg begynt med å bytte alle vakumslanger du finner under panseret. 

Ja, alt er skvist sammen. helt forferdelig å prøve å gjøre noe på den. Mener du alle vakumslanger som til turboen eller generelt alle?

På 4.4.2022 den 16.53, sveigis skrev:

Støtter Øyvind her .

Få tatt en skikkelig diagnose ,da er det straks triveligere ikke minst lettere å skaffe de delene som evnt er defekt .

Vi prøvde med en sånn OBD scanner men kom ingenting opp? Det var en biltema scanner da så litt usikker på om det er det beste. Skal kanskje ned til en kompis som har en orgentlig OBD og se om vi finner problemet! Tusen takk for tipsene og hjelpen folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, CasperBeng skrev:

Ja, alt er skvist sammen. helt forferdelig å prøve å gjøre noe på den. Mener du alle vakumslanger som til turboen eller generelt alle?

Alle. Koster etpar hundre kr og så vet du at du ikke har vakumlekkasje etterpå. Ikke kjøp slange med strømpebukse, de morkner innenfra uten at det vises og er kjent for å lage sånne problemer på denne motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2022 den 16.53, sveigis skrev:

Støtter Øyvind her .

15 timer siden, Kvasi skrev:

Alle. Koster etpar hundre kr og så vet du at du ikke har vakumlekkasje etterpå. Ikke kjøp slange med strømpebukse, de morkner innenfra uten at det vises og er kjent for å lage sånne problemer på denne motoren.

Demonterte en god del i går for å sørge for at alt er som det skal, ikke noen synlige skader. Fikk rensa MAF sensoren og nå kicker det orgentlig igjen men fortsatt litt slapp fra 1000-2000 omregninger. Fant en ledning som går til VNT acutatoren som ikke står inne, Kan det være muligens problemet med lav kraft fra 1000-2000? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høre slik ja hvis vnt er stuck i åpen eller lukket, vil den dra bra i begynnelsen men dårligere lengre oppe på turtallet, eller omvendt 

På vag var d vanlig at vnt greiene kokser fast slik at dem gikk dass på det ene på turtalls område og normalt på det andre.

Har demontert et par av disse turboene og rengjort vnt greiene på eksos siden av turboen, og da funker dem igjen. VW verkstedet ville skifte turboene. Masse penger spart 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, dopus skrev:

Det kan høre slik ja hvis vnt er stuck i åpen eller lukket, vil den dra bra i begynnelsen men dårligere lengre oppe på turtallet, eller omvendt 

På vag var d vanlig at vnt greiene kokser fast slik at dem gikk dass på det ene på turtalls område og normalt på det andre.

Har demontert et par av disse turboene og rengjort vnt greiene på eksos siden av turboen, og da funker dem igjen. VW verkstedet ville skifte turboene. Masse penger spart 👍

Takk for komentaren! Da skal jeg få prøvd å fikse det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...