Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trakk tilhenger i går, forbi @Ingvaldsen sitt området, opp fra Åndalsnes. Og der var det mye bakker og berg. Og veldig varmt i været.

I den forbindelse så overvåker jeg litt temperatur på kjølevann og olje.

Registrerte at kjølevann lå jevnt på 95 grader og olje var helt oppe i 104 grader.

Når jeg kom på toppen ved Bjorli eller i det området, så gikk oljetemp ned til ca 98-100 grader.

Hva er egentlig farlig oljetemperatur? Er 104 grader mye?

Skrevet

Rundt 100-120 er helt greit det. Bare se på oljetempmålere i andre BMW-er: de går fort forbi 150 grader mener jeg å huske. 

Skrevet

På min F10 (diesel) er 150°C MAX på viseren, og midt mellom 100 og 150 blir vel 125. På bensin med turbo ligger de hakket høyere ved vanlig kjøring.

Så tenker alt mellom 100-125 ikke skal være et problem. 

 

Skrevet

Åja, såpass høye temperaturer ja. Ja, da var jeg jo godt innafor.

Bare tenkte litt på det ja, da jeg aldri hadde sett så høye temperaturer før. Men hengeren var jo firkantet, men ikke tung. Så det var bra luftbrems i den.

Takk for svar.

Skrevet

Såpass ja. Da er jo nesten min kald da? Med henger på slep var maks 104 og snitt kanskje 95-98 grader.

Skrevet

Bør begynne å begrense seg når oljetempt nærmer seg 120gr. Når det komme til vanntemp så er jo kjølesystemet trykksatt så vil tro at den ikke begynner å koke før vannet er 120gr+.

Skrevet

Jeg kjører i dag til Oslo og har da ingen tilhenger, olje er på 85-90 grader. Dog så er det regn og kaldere vær.

Så da vet man det om noen andre lurer på sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...