Enes Yakici Skrevet Juni 28, 2022 Share Skrevet Juni 28, 2022 Hei. Har nylig kjøpt meg en BMW F10 525D. Bilen er utstyrt med de vanlige kjedelige setene foran og jeg ønsker meg comfortseter.. Har funnet setene jeg vill ha og ønsker å kjøpe de. Men før jeg går til innkjøp har jeg litt spørsmål rundt dette. Regner med at det er noen her som har gjort dette tidligere og kan hjelpe meg. Setene jeg har funnet er fra en 13 mod F11. Disse er full elektriske. Er det samma kontakter på airbag, og alt av det elektriske? Må de nye setene kodes inn? Eller er dette en plug&play jobb? Bilen min er utstyrt med elektriske seter foran samt memory. Takk for svar på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Juni 29, 2022 Share Skrevet Juni 29, 2022 @Saltkjelen Enes Yakici reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Juni 29, 2022 Share Skrevet Juni 29, 2022 Det aller aller viktigste her er at det er fysiske forskjeller i seterammene på seter før og etter 07/2013 som gjør at setene ikke passer om hverandre. Ellers er det noe kabling og koding som skal til. Enes Yakici, lagunilla og Turbo-HF reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enes Yakici Skrevet Juni 29, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2022 3 timer siden, Saltkjelen skrev: Det aller aller viktigste her er at det er fysiske forskjeller i seterammene på seter før og etter 07/2013 som gjør at setene ikke passer om hverandre. Ellers er det noe kabling og koding som skal til. Takk for svar. Trodde rammene var like. Da må jeg finne et annet sett som er fra tidlig 13 mod og ned. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enes Yakici Skrevet August 19, 2022 Forfatter Share Skrevet August 19, 2022 På 29.6.2022 den 22.07, Saltkjelen skrev: Det aller aller viktigste her er at det er fysiske forskjeller i seterammene på seter før og etter 07/2013 som gjør at setene ikke passer om hverandre. Ellers er det noe kabling og koding som skal til. Hei. Har nå kjøpt comfortseter og fysisk så passer de. Men når jeg prøver å bevege setene med justeringsknappene så skjer det ingenting. Og får feil på lin bus når jeg sjekker med diagonose. Hva kan årsaken være? Hva må kables opp og kodes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 19, 2022 Share Skrevet August 19, 2022 Har du sjekket koblingsskjemaet til stolene i f.eks. newTIS eller ISTA? Hvis knapper kommuniserer via LIN så betyr det at alle brytere bare sender signaler over samme kabel, så det skal være en modul som styrer justering av motorene. Modulen vil behøve strøm og sannsynligvis tilkobling til resten av bilnettverket, samt koding av VO (utstyrslisten) for å fortelle resten av bilen at den er der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enes Yakici Skrevet August 19, 2022 Forfatter Share Skrevet August 19, 2022 9 minutter siden, E.C. skrev: Har du sjekket koblingsskjemaet til stolene i f.eks. newTIS eller ISTA? Hvis knapper kommuniserer via LIN så betyr det at alle brytere bare sender signaler over samme kabel, så det skal være en modul som styrer justering av motorene. Modulen vil behøve strøm og sannsynligvis tilkobling til resten av bilnettverket, samt koding av VO (utstyrslisten) for å fortelle resten av bilen at den er der. Du har ikke et telefonnummer jeg bare kan ringe om du kan hjelpe meg? Kan evnt betale for det. Mitt er 98070383 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enes Yakici Skrevet August 19, 2022 Forfatter Share Skrevet August 19, 2022 25 minutter siden, E.C. skrev: Har du sjekket koblingsskjemaet til stolene i f.eks. newTIS eller ISTA? Hvis knapper kommuniserer via LIN så betyr det at alle brytere bare sender signaler over samme kabel, så det skal være en modul som styrer justering av motorene. Modulen vil behøve strøm og sannsynligvis tilkobling til resten av bilnettverket, samt koding av VO (utstyrslisten) for å fortelle resten av bilen at den er der. Problemet er at når jeg trykker på memory knappen i døra så justerer de seg. Så de får tydeligvis strøm men tror ikke bryterpanelet får strøm for når jeg trykker på knappene så skjer det ingenting. Men når jeg trykker på memory en eller to så justerer de seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 19, 2022 Share Skrevet August 19, 2022 28 minutes ago, Enes Yakici said: Du har ikke et telefonnummer jeg bare kan ringe om du kan hjelpe meg? Kan evnt betale for det. Mitt er 98070383 Jeg kan sikkert ta en titt på koblingsskjema senere i kveld. Enes Yakici reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 19, 2022 Share Skrevet August 19, 2022 På E chassis så er det slik at man må legge opp en ekstra strømkabel til komfortseter. Da kan man faktisk bare maske over fra den som allerede er i setet. Det går bra, tror jeg. lin bus på E chassis er bare en kabel til hvert sete på en passende plass. Enes Yakici reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet August 19, 2022 Share Skrevet August 19, 2022 @Enes Yakici hva er VIN på din bil? Har du VIN på donor også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enes Yakici Skrevet August 19, 2022 Forfatter Share Skrevet August 19, 2022 1 minutt siden, Saltkjelen skrev: @Enes Yakici hva er VIN på din bil? Har du VIN på donor også? Vin på min bil er WBAFW31090C281638 Og vin på donor bil er WBAMX11040DU36583 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 19, 2022 Share Skrevet August 19, 2022 Du skal ha en LIN-kabel fra panelet på siden (S32*1B) pin 3 grå/hvit: Den skal gå til selve modulen under setet i koblingen A93*3B (sort plugg med 8 pins), den gråhvite kabelen skal ende opp i pin 4 på den. Sjekk aller først at den er hel og ikke kortsluttet til noe (plugg ut begge endene og mål for kontinuitet med multimeteret). Du får ikke målt aktivitet uten oscilloskop, men om du bruker et mulitmeter og måler volt så skal du ligger opp mot batterispenning (12-15V avhengig om bilen går eller ikke). Dette altså på den grå/hvite-kabelen. Når du trykker på knappene så skal spenninga gå litt ned da det sendes et signal. Det skal uansett ikke være 0V/jord. Om du greier å fange opp noe sånt med multimeteret vil jeg dog ikke gå god for. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå