K.F Skrevet September 19 Forfatter Skrevet September 19 22 timer siden, Ingvaldsen skrev: har du fått prøvekjørt e53 enda ? Joda, har hatt en test før eg for på jobb. Det fungerer bra, må bare få til en permanent løsning på girvelgeren, det ble litt bare for å sjå at det gira som det skal. Har jo bestilt inn div nytt, luftdempere, bremseskiver, foringer etc som må på bilen før eg får den eugodkjent Må jo ha ny grill, lakk og ei god runde med rupes før denne blir fin. Mangler forsåvidt kun ei list for komplett 4.8is skjermbredding, litt usikker på hvilket hjørne som mangler. Får vel prøve å montere så finner man vel fort ut av det, forhåpentligvis finner eg den som mangla for salg en plass😆
Ingvaldsen Skrevet September 19 Skrevet September 19 E53 hadde aldri blip funksjon i motorstyring å rekna med du kjøyre med det deaktivert i cantcu? Hvordan er det iforhold til e60 som du sikkert har blipfunksjon på?
K.F Skrevet September 19 Forfatter Skrevet September 19 1 minutt siden, Ingvaldsen skrev: E53 hadde aldri blip funksjon i motorstyring å rekna med du kjøyre med det deaktivert i cantcu? Hvordan er det iforhold til e60 som du sikkert har blipfunksjon på? Der vart eg usikker. Tenkte ikkje over mangel på blip, kjører ganske standard i cantcu nå så dersom det er der standard så er det nok på Edc16 skal jo ha muligheter for blip, men mulig dette må aktiveres, skal undersøke nærmere ut i neste veke😄 Turbolamik hadde faktisk ikkje blip på de første software versjonene, og ja det var merkbart ved nedgiring, spesielt i manuell modus. Som å kjøre en manuell bil i 5gir, så ned ett gir og ut med clutch, fikk en slik type deakselerasjon dersom en ikkje holdt inne gassen litt. Var på ingen måte "krise", for dersom en holdt gass som ved kickdown foreks, så merka man ikkje nåke av det, vanlig kjøring så var turtallet så lavt uansett Men blippen så kan man jo gire ned uten og røre gassen, så matcher turtallet selv. Sytalaust 😆
Ingvaldsen Skrevet September 19 Skrevet September 19 Ja tidligere fungerte cantcu dårlig på biler uten blip i motorprogram men nå nylig kom det en funksjon for å deaktivere blip i cantcu slik at det skal fungere bra uten blip også. ja du trenger nok muligens bare et program, men på edc15 er det litt værre. Men det er visst folk som ordner det der også nå. tror alle biler med 1gen 6hp var uten blip, eller noe i den duren. Mulig jeg tar halvveis feil, hukommelsen blir bare dårligere å dårligere
K.F Skrevet September 30 Forfatter Skrevet September 30 Arnott vs det jeg regner med er originale luftdempere Veldig lik design her! ' Med fluid saus: Ingvaldsen og E.C. reagerte på dette 2
K.F Skrevet September 30 Forfatter Skrevet September 30 Siste forsøk på og få F serie girspaken til å passe fint. Sliter litt med at den er for høg, samt ellers dårlig passform rundt for mansjett, viss det ikkje blir bra så får eg nok kjøpe en E60 lci girspake til, i tilfelle den eg har er defekt🫠 Klar for 3dprint: Eystein Ose, Lars S og sveigis reagerte på dette 3
K.F Skrevet i går, 10:27 Forfatter Skrevet i går, 10:27 Spoiler F10 girspaken kom på plass til slutt, etter ett par revisjoner til på adapteret. Ble en del stivere nå, vart litt mye flex i første forsøk. Kunne nok heilt sikkert ha lagt mer tid i å få det litt finare, men dette er jo under mansjett så tenker det er greit nok. Jeg er langt ifra proff når det kommer til tegning, men funksjonelt og godt nok holder for meg!😄 Ganske fornøgd med plassering. Ikke minst, at fargen på dekselet på spaken passa fargen ellers i bilen på deksler 😁 På 19.9.2025 den 20.35, Ingvaldsen skrev: tror alle biler med 1gen 6hp var uten blip, eller noe i den duren. Mulig jeg tar halvveis feil, hukommelsen blir bare dårligere å dårligere her må det være blip i ecu, har kjørt fleire tura uten antydning til rykk, flasha oem+ nå med start i 2 gir, med blip aktivert Det ser det ikkje ut som man får velge å gå ned i 1 gir ved behov, dette får man med turbolamik. Får forske litt meir på det, det er jo også ei mulighet dette kommer med oppdateringer etterkvart. Den starta ikkje på varm motor heller nå, så får ta en sjekk på injektorer. Sliter også med at eg ikkje får kontakt med ABS modulen via inpa/ista, men den kommuniserer som den skal ellers med bilen🫠 ingen feilmeldinger når den er plugga i, men alt av lys når den blir plugget ut. Så den må jo fungere til en viss grad, spørs om ikkje eg må måle ut ledninga for diagnose, pin 17 på kontakt til pin 8 på OBD, i tilfelle ledningsbrudd. viss ikkje så må det vel bli en ny modul HakonLimseth, Ingvaldsen og E.C. reagerte på dette 3
Saltkjelen Skrevet i går, 10:43 Skrevet i går, 10:43 Wow, dette var den fineste løsningen jeg har sett med elektronisk girvelgerspak på en bil med mekanisk girvelger. Hva har du gjort? Det ser ut som du har satt inn og bygd om til elektronisk også? K.F reagerte på dette 1
K.F Skrevet i går, 10:50 Forfatter Skrevet i går, 10:50 4 minutter siden, Saltkjelen skrev: Wow, dette var den fineste løsningen jeg har sett med elektronisk girvelgerspak på en bil med mekanisk girvelger. Hva har du gjort? Det ser ut som du har satt inn og bygd om til elektronisk også? Takker for det, det hører med 8hp girkasse og canformance styring, så det er heil elektronisk girspak ifra en F10 som er brukt, girspaken kobla mot cantcu via eget ledningsnett, alt kommuniserer på canbus😀
E.C. Skrevet i går, 13:31 Skrevet i går, 13:31 2 hours ago, K.F said: Sliter også med at eg ikkje får kontakt med ABS modulen via inpa/ista, men den kommuniserer som den skal ellers med bilen🫠 ingen feilmeldinger når den er plugga i, men alt av lys når den blir plugget ut. Så den må jo fungere til en viss grad, spørs om ikkje eg må måle ut ledninga for diagnose, pin 17 på kontakt til pin 8 på OBD, i tilfelle ledningsbrudd. viss ikkje så må det vel bli en ny modul Ikke uvanlig det. Hadde tilsvarende på E36 der hele K-line var kjørt ned, fikk da ikke kontakt med noe. Lagde en adapter så jeg kunne spleise rett inn i moduler. Det eneste man må passe på da er at linja kan være dratt ned mot jord eller 12V, så du må koble fra din vanlige diagnosepin på abs-modul, slik at den eneste forbindelsen går kun til diagnoseapparatet og ikke begge deler (diagnoseapparat og havarert kommunikasjonslinje). I OBD-porten er vel ting ok hos deg? Får tak i andre moduler?
K.F Skrevet i går, 15:05 Forfatter Skrevet i går, 15:05 1 time siden, E.C. skrev: Ikke uvanlig det. Hadde tilsvarende på E36 der hele K-line var kjørt ned, fikk da ikke kontakt med noe. Lagde en adapter så jeg kunne spleise rett inn i moduler. Det eneste man må passe på da er at linja kan være dratt ned mot jord eller 12V, så du må koble fra din vanlige diagnosepin på abs-modul, slik at den eneste forbindelsen går kun til diagnoseapparatet og ikke begge deler (diagnoseapparat og havarert kommunikasjonslinje). I OBD-porten er vel ting ok hos deg? Får tak i andre moduler? Får tak i alle andre moduler, kun abs som er uten respons. Typisk k line problem dukker jo opp som du sier på hele linja, dersom en modul kortslutter foreks. Når du spleisa deg rett på moduler, supplerte du egen +12v, jord så k line rett i ett obd stikk?
E.C. Skrevet i går, 16:02 Skrevet i går, 16:02 Ja, da har du åpenbart ikke hele linja nede, så det er kun brudd som kan være årsaken her (om det ikke er modul). Brudd er gjerne der noe gnikker mot noe, så du kan potensielt ha kortslutning til jord, men kun på modulsiden. Derfor er det lurest å "frikoble" modulen fra aktuell diagnosepin, for å kunne trekke en endelig konklusjon. Jeg hadde litt sært opplegg, da jeg også brukte 20 pins pacman-adapter. Den kunne jeg skru opp adapteret og trekke en kabel fra ekvivalenten til pin 7/8 (det er vel pin 17 og 20 i pacman) som jeg dro rett til K-line utgangen på modul. Der klippa jeg av diagnose-ledningen mellom modulen og bilen og koblet min makeshift-kabel på modulen. Du har flere valg her egentlig, vil tro det går fint å kjøre 12 V + jord inn i OBD-adapteren og trekke en kabel til ABS-sentralen din fra pin 7. Alternativt har man jo break-out-box, de kan være ganske kjekke, kan du koble opp alt som vanlig og trekke ledning rett fra boksen: K.F reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå