Hahah Skrevet August 17, 2022 Share Skrevet August 17, 2022 Hei, Har fått noen stygge riper på min nye BMW, muligens etter jeg fjernet fugleskitt.. kan disse ripene fjernes? Evt hvordan? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
idapederse Skrevet August 18, 2022 Share Skrevet August 18, 2022 Litt vanskelig å se akkurat hvor ille disse er kun utifra bilder, men ser ut som det i alle fall kan bli bedre enn det er i dag med et grovsteg. Ville forhørt meg litt rundt i nærområdet om jeg var deg, mulig du er heldig og finner noen som er litt drevne og har riktig utstyr som kan hjelpe deg ut. Og til en annen gang: fugledritt er som regel full av frø og annet som kan lage stygge riper, i tillegg til at det gjerne etser seg inn i klarlakken om det får ligge lenge nok. Beste og mest skånsomme måten å fjerne dritt på er å spyle med rikelige mengder vann og deretter gå over med berøringsvask. Fjerner man dritt med papir eller annet som ikke er egnet for lakk ender man dessverre fort opp med merker som dette. Grobian og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet August 18, 2022 Share Skrevet August 18, 2022 Det gjelder forsåvidt alt hva som havner på lakken så må en aldri tørke det vekk. idapederse reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 18, 2022 Share Skrevet August 18, 2022 Har siden i år brukt en spruteflaske med justerbar sprut for å ta vekk fugledritt når jeg ikke orker/har mulighet til å vaske bilen med en gang. Varierer mellom stråle og spray og det pleier å ta vekk det meste etter 1-2 minutter. Flasken kan man gjerne ha med seg i bilen også. Når det gjelder ripene så er det bare prøve å polere de vekk, evt. våtslipe og polere etterpå. Kanskje greiest å sette vekk til noen som er litt drevne på dette. Legger vet et bilde av "vaskeflasken" min. Spoiler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet August 18, 2022 Share Skrevet August 18, 2022 hver gang jeg starter ut på bilferie pakker jeg bilen med en type spraywax som er spray på/tørk av. Det glatter driten/lakken slik at det kan fjernes uten større riper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet August 18, 2022 Share Skrevet August 18, 2022 (endret) De kan helt sikkert poleres vekk. I verste fall så får du det ikke helt 100% vekk, men skal kunne få det MYE bedre enn det du har nå. Endret August 18, 2022 av Daniel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet August 21, 2022 Share Skrevet August 21, 2022 Det hadde vert bedre å la fuglemøkka ligge å etse enn de ripene der men alt lar seg ordne 😅 Grobian og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grobian Skrevet August 25, 2022 Share Skrevet August 25, 2022 Neste gang kan du jo liksågodt fjerne fugleskitten med et 3000 våtslipepapir, så får du mattet greit ned før poleringen du uansett bør foreta! Tipper dette blir greit neddempet med en grov pute og grov polish. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet August 25, 2022 Share Skrevet August 25, 2022 Du må muligens våtslipe, men mulig det går bort med grov polish også. Vanskelig å si bare ut fra bilder, men det er ikke striper som går igjennom klarlakk i hvertfall. Grobian reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grobian Skrevet September 1, 2022 Share Skrevet September 1, 2022 Jeg kom over denne metoden med bruk av touchuplakk/lakkstift, vanlig polish og pute, for å jevne ut eller gjemme slike riper: Jeg tipper det er relativt lav risiko ved å gjøre det på denne måten, spesielt på en bil med mørk lakk som din, straks litt mer risky på en lysere bil. Uansett ser det ut til at denne metoden ikke vil være spesielt effektiv dersom man først har polert, det avhenger av at kantene på ripene er så skarpe som mulig. Ripene kan heller ikke gå gjennom grunning, da får man nok fort et rustproblem om noen år, dersom man ikke legger klarlakk skikkelig over. Holdbarhet på noe slikt? Vanskelig å si, men hvis alternativet uansett er en grov polering eller våtsliping, fremstår dette som en mye mer skånsom og potensielt penere løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå