Gå til innhold

Fjerne riper


Hahah
 Share

Anbefalte innlegg

Litt vanskelig å se akkurat hvor ille disse er kun utifra bilder, men ser ut som det i alle fall kan bli bedre enn det er i dag med et grovsteg.

Ville forhørt meg litt rundt i nærområdet om jeg var deg, mulig du er heldig og finner noen som er litt drevne og har riktig utstyr som kan hjelpe deg ut. 
 

Og til en annen gang: fugledritt er som regel full av frø og annet som kan lage stygge riper, i tillegg til at det gjerne etser seg inn i klarlakken om det får ligge lenge nok. Beste og mest skånsomme måten å fjerne dritt på er å spyle med rikelige mengder vann og deretter gå over med berøringsvask. Fjerner man dritt med papir eller annet som ikke er egnet for lakk ender man dessverre fort opp med merker som dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siden i år brukt en spruteflaske med justerbar sprut for å ta vekk fugledritt når jeg ikke orker/har mulighet til å vaske bilen med en gang. Varierer mellom stråle og spray og det pleier å ta vekk det meste etter 1-2 minutter. Flasken kan man gjerne ha med seg i bilen også.

Når det gjelder ripene så er det bare prøve å polere de vekk, evt. våtslipe og polere etterpå. Kanskje greiest å sette vekk til noen som er litt drevne på dette. 

Legger vet et bilde av "vaskeflasken" min.

 

Spoiler

image.thumb.jpeg.e15a25297ca79586604f10e245db0497.jpeg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang kan du jo liksågodt fjerne fugleskitten med et 3000 våtslipepapir, så får du mattet greit ned før poleringen du uansett bør foreta! ;-)

Tipper dette blir greit neddempet med en grov pute og grov polish. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over denne metoden med bruk av touchuplakk/lakkstift, vanlig polish og pute, for å jevne ut eller gjemme slike riper:

Jeg tipper det er relativt lav risiko ved å gjøre det på denne måten, spesielt på en bil med mørk lakk som din, straks litt mer risky på en lysere bil.

Uansett ser det ut til at denne metoden ikke vil være spesielt effektiv dersom man først har polert, det avhenger av at kantene på ripene er så skarpe som mulig. Ripene kan heller ikke gå gjennom grunning, da får man nok fort et rustproblem om noen år, dersom man ikke legger klarlakk skikkelig over. Holdbarhet på noe slikt? Vanskelig å si, men hvis alternativet uansett er en grov polering eller våtsliping, fremstår dette som en mye mer skånsom og potensielt penere løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...