Otis Skrevet November 12, 2022 Share Skrevet November 12, 2022 (endret) Hallo Jeg sliter med en E60 LCI som trekker strøm over natta. Har etterhvert dratt ut sikring F36 som står fremme bak hanskerommet. Den styrer KUN Comfort Access modulen, 7.5A. I TIS/ISTA så har den A215 som teknisk navn. Foreløpig ser det ut som dette er syndebukken, da den har vært fin i over 20 timer. Det stod endel hendelser i histogrammet om at CA hadde vekket bilen, og at det IKKE var KGM. (KGM styrer kursen til bla F36) Nuvel. Over til de egentlige spørsmålene. Denne bilen har IKKE CA, altså berøringshåndtak for låsing og opplåsing. Det er kun ordinær fjernkontroll, og inni dørene er det heller ingen løse ledninger. Dog så har bilen soft close. Og det finnes også feilkode på CA antenne i bak fanger, på venstre side. Så er spørsmålene mine: Er dette samme modulen til CA som for de med og uten CA? Og hvorfor i alle dager har denne bilen CA modul? Med F36 dratt ut, så fungerer fremdeles fjernkontroll på nøkkel for låsing. Hvorfor det? Kan man bare ettermontere håndtak med ledninger og vipps ettermontert? Endret Desember 4, 2022 av Otis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet November 12, 2022 Share Skrevet November 12, 2022 Kanskje soft close også går gjennom CA-modul? Høres rart ut at en bil er utstyrt med moduler den ikke bruker. CA modul og CAS vil jeg tippe er koblet sammen slik at «gamlemåten» fortsatt fungerer selv om CA skulle svikte, og at du derfor får låst opp/igjen selv med nevnte sikring ute, men det vet nok du mer om enn meg. Har ingen gode svar, men kan selvsagt sjekke om det står CA-modul i min E60 LCI uten CA og uten soft close om du vil. Det vil overraske meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 12, 2022 Forfatter Share Skrevet November 12, 2022 Soft close fungerer som egne enheter, ingen styring på de. De får bare strøm også ordner de seg selv. CA og CAS går jo på CAN, så de snakker jo med hverandre. Uten at jeg helt vet hva de snakker om, men CA er en modul som får lov til å vekke bilen, åpenbart. Men jeg kan fint bruke bilen, som vanlig, uten CA sikring. (F36) Vært artig om du sjekker sikring F36, bak hanskerommet. Det er superenkelt å sjekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet November 12, 2022 Share Skrevet November 12, 2022 F36 er tom hos meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 12, 2022 Forfatter Share Skrevet November 12, 2022 Pussige greier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 12, 2022 Share Skrevet November 12, 2022 HVa om du kobler ut et og et håndtak. Er det ikke en kjent sak at comfort access håndtakene kan suge strøm pga feil selv om de virker? Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 12, 2022 Forfatter Share Skrevet November 12, 2022 Det er det som er, det er IKKE CA håndtak på bilen. Ei heller manglende/overskudds ledninger inni dører. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 12, 2022 Share Skrevet November 12, 2022 1 minutt siden, Otis skrev: Det er det som er, det er IKKE CA håndtak på bilen. Ei heller manglende/overskudds ledninger inni dører. Åh. Leste bare at F36 styrte CA.. Skal innrømme at jeg ikke leste alle svarene veldig nøye.. Meget spesielt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet November 12, 2022 Share Skrevet November 12, 2022 Det er ikkje nokon som har montert noko ekstrautstyr som er kobla til ledningane til CA modulen? Sjå om du finne kontakten til modulen og sjå om det er noko humbug der. Kan jo vere tilhengerfeste og alt mulig greier som er kobla til på kreative måtar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet November 13, 2022 Share Skrevet November 13, 2022 CA sitter jo der i hanskerommet foran, ser du om modulen er der? Og er det CA i utstyrslisten på denne bilen? Det kan jo være at noen har påbegynt ettermontering eller demontering og ikke fullført. Ellers leser jeg det dithen at CA kan brukes til en del ting, deriblant låse opp dører, men du kan fortsatt bruke vanlig nøkkel med remote knapper som går via bilens antennesystem. Disse har egne antennaer og det kommuniseres også mot CAS som til syvende og sist velger om bilen skal låses opp / startes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 15, 2022 Forfatter Share Skrevet November 15, 2022 Ok. Da har jeg sjekket litt. Det viser seg at bilen har CA, sjekket med nye batteri på nøklene og utstyrsliste! Grunnene til at jeg ikke fikk med meg at bilen hadde CA er; 1. Eier av bilen har hatt den i 3 år og har aldri brukt det. Da nøklene bestandig lå i bilen eller så har nøklene bestandig hatt dårlig batteri. 2. Jeg overså dette i utstyrsliste. 3. Håndtak var ikke slik jeg forventet det på feks F serien og E70 X5. Det er ingen riller på håndtakene for låsing. Jeg har aldri sett slike håndtak, uten noen indikatorer for at de er CA. Dette er jo selvsagt svært dårlig av meg å glippe på noe så enkelt. Jeg burde selvsagt fanget dette opp. Så nå er jo spørsmålet. Hvordan låser man en CA dør på e6x, fra førerdør? Jeg har testet alle håndtak rundt bilen og alle låser opp og igjen. Men førerdør har nøkkelhull der de andre kan låse. Førerdør kan låse opp som de andre. Det er ingen feilkoder på håndtak eller noe som ligner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet November 15, 2022 Share Skrevet November 15, 2022 Kommer innen ett minutt i den videoen her. Autotekst ser ut til å funke greit: Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 18, 2022 Forfatter Share Skrevet November 18, 2022 Da er feilen, svært sannsynligvis funnet. Når jeg fant ut at bilen hadde CA, så var det fort å mistenke håndtak. Og førerdør håndtak kan ikke låse, mens alle andre håndtak kan det. Koblet ut førerdør håndtak anordning, inni døra. Ingen strømtrekk på 46 timer. For fremtiden til andre, så kan man tydeligvis ikke lese av status for håndtak, altså om de blir berørt eller ei. ISTA bare spør noen spørsmål. Det er heller ingen feilkoder på håndtak, selv om de ikke fungerer helt. Eier har fått beskjed om å bestille noen deler for fiks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 22, 2022 Share Skrevet November 22, 2022 På 18.11.2022 den 21.36, Otis skrev: Da er feilen, svært sannsynligvis funnet. Når jeg fant ut at bilen hadde CA, så var det fort å mistenke håndtak. Og førerdør håndtak kan ikke låse, mens alle andre håndtak kan det. Koblet ut førerdør håndtak anordning, inni døra. Ingen strømtrekk på 46 timer. For fremtiden til andre, så kan man tydeligvis ikke lese av status for håndtak, altså om de blir berørt eller ei. ISTA bare spør noen spørsmål. Det er heller ingen feilkoder på håndtak, selv om de ikke fungerer helt. Eier har fått beskjed om å bestille noen deler for fiks. Når jeg kjøpte min E90 så virket ikke CA. Leste feilkoder med ISTA, men ingen feilkoder på håndtak. På min var heldigvis ikke feilen at bilen ble tappet for strøm, men i stede så ville den ikke alltid låse seg når jeg trykket på nøkkelen. Måtte bytte begge håndtakene og etter det så har alt virket feilfritt. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 4, 2022 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2022 (endret) Da er bilen fikset. Kjøpte brukt indre låsekasse fra koed.no på Black Week. Helt nytt fra bmw kosta ca 10k! Testet over ca 30 timer. Nå kan man også låse igjen på førerdør. Endret Desember 4, 2022 av Otis Skrivefeil Maxmek, Reef89, Werther og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå