19742002 Skrevet Februar 17, 2023 Share Skrevet Februar 17, 2023 Hei. Spør på dette forumet da jeg trenger råd fra noen som har vært i samme situasjon som meg. Jeg planlegger å reise til Tyskland om en uke eller to for å importere en 1985 modell BMW e30. Jeg har ikke importert bil før og har møtt på noen utfordringer. Bilen selges av en privatperson, den er for tiden avregistrert da den kun har vært benyttet om sommeren de siste årene. Selger sier at bilen nettopp har hatt hovedinspeksjon (eu kontroll) og alle papirer til bilen finnes. Problemet er at jeg må skaffe skilter til bilen da den skal kjøres i Tyskland, Danmark og i Norge. Noen hevder at jeg må skaffe eksport/tollskilt til bilen. Andre hevder at det holder med Tyske+Norske prøveskilt. Jeg har vært i kontakt med Tollvesenet som henviser meg til vegvesenet som henviser meg til Politiet. Det virker som ingen av dem kjenner til hvilke skilter og dokumenter jeg trenger for å eksportere en privateid, avskiltet bil fra Tyskland og importere den til Norge. Håper det er noen her på forumet som vet med sikkerhet hvordan dette må gjøres. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 18, 2023 Share Skrevet Februar 18, 2023 Du må ha eksportskilt med ansvarsforsikring fra Tyskland om du har tenkt å kjøre den til Norge for egen maskin, for så å registrere på norsk skilt ifm visning på trafikkstasjon her hjemme. Hvordan du går frem for å skaffe slike eksportskilt kan jeg ikke hjelpe deg med, dessverre. Alternativt kan den sendes med en speditør, og da ordner de alt frem til norsk grense. Eksportskilt skal da ikke være nødvendig, sålenge bilen går som gods. Sikkert noen her som kan svare mer utfyllende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
19742002 Skrevet Februar 18, 2023 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2023 Takk for svar. Jeg er fremdeles usikker på om man må ha eksportskilt for å kjøre bilen hjem eller om man kan bruke Tyske prøveskilt+Norske prøveskilt fra Danmark og hjem?. Det virker som eksportskilt er ganske mye dyrere og vanskeligere å skaffe en Tyske prøveskilt. Lurer på om eksportskilt skal benyttes i de tilfeller hvor man ønsker Tysk moms tilbake og man vil ha mulighet til å kjøre opp til 30 dager i Norge på dem? Er det noen som har erfaring rundt dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Februar 18, 2023 Share Skrevet Februar 18, 2023 Jeg hentet en bil fra England. Stoppet bare i tollen på norskegrensa. Leverte inn de engelske skiltene, la frem kjøpsbevis på bilen og fylte ut tollpapirer der, samt betalte mva av kjøpesummen i england. Fikk utdelt norske prøveskilt der og da og kjørte bilen hjem på disse. Dette var 13 år siden, så det kan være ting er mer digitalisert og annerledes nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 18, 2023 Share Skrevet Februar 18, 2023 Kjenner ikke disse reglene godt nok, så jeg har ikke noe mer konkret til deg. Hadde bilen hatt tyske skilt mener jeg du kunne kjørt den til Norge slik den var, men hvordan du flytter en uregistrert bil for egen maskin vet jeg ikke. Mulig det holder med tyske prøveskilt og så bytte til norske prøveskilt i tollen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Februar 22, 2023 Share Skrevet Februar 22, 2023 Jeg kjøpte min E39 i Tyskland i 2010, da var jeg innom biltilsynet der og fikk ordnet alle papirer (dette var med en forhandler vel og merke), samt at jeg fikk eksportskilt med forsikring som jeg brukte til å kjøre hjem til Norge, de var også gyldig i noen dager etter jeg kom hjem. Så jeg brukte de når jeg var på Biltilsynet her for import godkjenning osv. Dette var skikkelige metallskilter, har de hengende i kjelleren enda. Så både omregistrering og skilt får du sansyneligvis ordnet på det tyske biltilsynet. Men jeg ville sjekket det opp for sikkerhetsskyld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
19742002 Skrevet Februar 23, 2023 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2023 Hei selger tilbyr seg nå å kjøre bilen på tilhenger opp til grensen mot Danmark og ev. et lite stykke inn i Danmark. Da kan jeg møte han med tilhenger selv og transportere bilen hjem på tilhenger. Da er det vel ikke nødvendig å tenke på eksportskilt? Bilen er avregistrert i Tyskland og selger har del 1 og 2 av vognkortet. Må det meldes inn til Tyske myndigheter at bilen er eksportert ut av EU? Trenger jeg kun del 1 og 2 av vognkort og kjøpskontrakt for og få tollet bilen inn i Norge og senere få registret bilen på meg når den har blitt vist på Biltilsynet?. Er det noe mer jeg må passe på å få av dokumentasjon eller gjøre underveis i prosessen med å importere bilen? Må jeg kontakte Dansk toll når jeg kjører på ferja på vei hjem, eller holder det å kjøre på rødt når jeg ankommer Norge og ordne alt i tollen der? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tambur4 Skrevet Februar 23, 2023 Share Skrevet Februar 23, 2023 Når jeg hentet bil i 2012, kjørte jeg bare direkte gjennom Danmark. Stoppet altså ikke før norske tollen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Februar 23, 2023 Share Skrevet Februar 23, 2023 Innenfor EU er nok det greit, ja. Og deretter kjøre på rødt inn til Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå