Gå til innhold

E61 m57n2 nykker/pulserer

Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

På min 2007 e61 m57n2 har det de siste ukene kommet et lite irritasjonsmoment når jeg kjører.

Under lett/jevn belastning så nykker/pulserer motoren. Man kan sammenligne det med når man hadde kondens i en forgassermotor for de som husker det, eller at det er som en feiltenning i en annen bil.

Bilen går på alle 6 på tomgang og under fullt trøkk. Og den har heller ikke merkbar redusert effekt når denne pulseringen oppstår. Pulseringen er der konstant i området 1600-2900 o/min ruffly, og spesielt når motoren bare ligger på det turtallet eller er under lett belastning.

Pulseringen oppfattes som et lite rykk. Et lite microsekund med gass-kutt på en måte. Og det går i jevn takt. Man kan nesten slå rytme etter pulseringen, den er littegrann raskere enn hvert sekund ca. Altså hver 8 tiendel.

Ingen feilkoder, bilen går jevnt på tomgang og fullt pådrag som sagt. Jeg vet jo de fleste kommer til å si "ta diagnose" 

Det er ikke xdrive pulsering vi snakker om her. Det skjer det samme i rwd modus på xdelete og også med dtc slått helt av.

Er det noen som har opplevd dette Eller noe lignende? 

Jeg vet jo at maf kan tulle selv uten feilkoder. Det kan være en sensor, en vakuumlekkasje eller dyserelatert.

Disse tingene finner man ikke uten å kjøre livedata, samt ha en person som faktisk forstår hva man skal se etter under testen. Og før jeg prøver å legge uten tusenlapper på diverse verksteder på at de skal sitte å kjøre tur mens de prøver å finne ut ting, så prøver jeg her først.

Klarer ikke å google dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gi oss en oppdatering hvis du finner ut av det.

Har fått en pulsering/nykking i min M57n2 også siste par ukene. Men hos meg oppstår det kun ved hardt pådrag i høyere hastigheter - man merker en motstand (samme frekvens som en bølge...) der bilen akselererer mer ujevnt enn den skal. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hell i uhell kanskje....

Prøvde bilen en langtur i dag og der sa det pling... abs failure. Tok opp carly, leste av feil på høyre sensor foran. Slettet kode men den kom tilbake med en gang. Dette er en feil jeg hadde tidligere i høst. Og da byttet jeg abs sesnor med en annen, uoriginal og billig type. Rengjorde også abs ringer den gang, så her er det nok sensoren som er synderen.

Men relatert til problemet jeg startet med her, så forsvant nykkingen i motor når abs feilen dukket opp! Når går den så bra som aldri før.

Bestiller meg ny original sensor nå, 2000kr eller va det er, istedenfor de 187kr som den forrige kostet. Satser på det bare en sensoren som har cært problemet hele veien.

Teorien min nå er at feil føler har klart å trigge små motorkutt pga forskjell i avlesing kontra de 3 andre hjulene. Men ikke nok til å slå ut antispinnlampe eller abs feil.

Krysser fingrene for at det er dette som skal til, åsså blir det kun kjøpt originale abs sensorer heretter :)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evopower skrev:

Rengjorde også abs ringer den gang, så her er det nok sensoren som er synderen.

Det behøver ikke å være nok med rengjøring på abs ringer foran til E60-E61 med x-drive. Her er det gammeldagse metallringer på drivakslene som sveller pga rust og de kommer i kontakt med sensoren. Som nødløsning kan man trekke ut sensoren litt. 

Men å bruke noe annet enn originale abs sensorer er å be om trøbbel på nyere biler med aktive sensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, 540is skrev:

Det behøver ikke å være nok med rengjøring på abs ringer foran til E60-E61 med x-drive. Her er det gammeldagse metallringer på drivakslene som sveller pga rust og de kommer i kontakt med sensoren. Som nødløsning kan man trekke ut sensoren litt. 

Men å bruke noe annet enn originale abs sensorer er å be om trøbbel på nyere biler med aktive sensorer.

Jeg fikk byttet sensoren på verksted og sa jeg ville ha en billig sensor. Men den må jo fungere. Så kanskje dette er reklamasjon? Er vel en lov om at produkter skal fungere mer enn et halvt år?

Jeg måtte rengjøre abs ringene selv da verkstedet ikke gjorde dette.

Screenshot_20221219_224904_com.android.gallery3d.thumb.jpg.4127200b9195f0c5720216a36d20bd98.jpg

Screenshot_20221219_224912_com.android.gallery3d.thumb.jpg.2413b3c6fe91f8102aa62479a98ff355.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, E.C. skrev:

Hadde ikke orket en reklamasjon for 200 spenn her. 

Med arbeid var det en regning på 1450kr. Som jeg i tillegg måtte ta opp igjen for å rengjøre ringene de ikke hadde gjort. Så ønsker å få refundert beløpet eller at de bestiller ny original sensor til meg også bytter jeg den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spørs det nok på hvordan dialogen og avtalen var. Hvis verkstedet i utgangspunktet ønsker å bytte til en ny original del og du spesifikt ber de om at de bruker en billig del som ender opp med å fungere dårlig og tar kvelden etter kort tid så hadde ikke jeg (personlig) forventet noe refusjon, men igjen: Det kommer an på hva som dere hadde avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, E.C. skrev:

Her spørs det nok på hvordan dialogen og avtalen var. Hvis verkstedet i utgangspunktet ønsker å bytte til en ny original del og du spesifikt ber de om at de bruker en billig del som ender opp med å fungere dårlig og tar kvelden etter kort tid så hadde ikke jeg (personlig) forventet noe refusjon, men igjen: Det kommer an på hva som dere hadde avtalt.

Jeg sa at originale sensorer er dyre, men kundemottaker forsikret meg om at de kunne skaffe en billig som fungerte like bra. Når dette var montert, og jeg senere skulle ta ut sensoren for å rengjøre abs ringene, så ser jeg at sensoren er altfor kort. Ledningen står i spenn som en felestreng, og er ikke lang nok til å gå i sløyfe opp i holderen sin på fjærbeinet og videre til kontakten. Her har e ikke bare funnet en billig del, men en del som ikke passer min bil. I tillegg gir de ikke beskjed om dette, og jeg har senere måtte tatt opp igjen jobben osv. De som driver med dette skal vite om selv billige deler er gode nok, noe jeg stoler på. Hadde han sagt at på disse bilene er det originalt som er veien å gå, vi har brent oss på billige deler før, så hadde jeg selvfølgelig gått med på det. 

Kundemoottaker jobber ikke der lengre så det spør om det ikke blir ord mot ord. Men for å snu på det; de vil sikkert ikke gjøre seg til kjeltring og få dårlig rykte over 1500kr? Jeg tror er de smarte så ordner de opp. Dette er det tredje verkstedet jeg går til og de to forrige har også ødelagt bilen mer enn de fikset.

Dette vi snakker om nå er autoproff kjeden. Forrige gang var det bosch verksted som skulle ta ledningsnett/brudd i bakluka. Endte med bilen var borte i 3 uker og ingen info om hva som skjedde. Fikk bilen igjen med ødelagt antennemodul. Her har de gått på en kjempesmell under reparasjon og holdt stille. Måtte tilogmed betale rep av modul og ingen svar på hvorfor en dags jobb endte med å holde bilen skjult for meg i 3 uker. Første verkstedbesøk var bavaria som knakk setet mitt, deksler løst i kupeen og nektet for at det hadde skjedd. Gikk i over et halvt år før jeg eksploderte på kundemottaker som etterhvert fikset setet for et beløp for 1500kr uten fakturagrunnlag på at han faktisk byttet noen deler. Jeg er sikker på han fant brukte deler å satte inn.

Er så slitsomt med verksted avogtil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge firma tar jobben med å skifte billigdelen er de reklamasjonsansvarlig. Uansett om de hadde frarådet dette pga. kvalitet etc. Hvis de velger å utføre jobben er de ansvarlig for delen/jobben. Går de ikke god for reklamasjon, da må de nekte å gjøre jobben fra første stund.  

Det som derimot er usikkert er om det ville vært lønnsomt/verdt bryet å ta de til retten for 1400,- 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...