Gå til innhold

På tide å vrake og kjøpe ny, eller reparere?


asperaa
 Share

Anbefalte innlegg

Har en e46 320d hvor turbo tok kvelden her om dagen(suselyd,sirenelyd uling mellom 1k-2k).

Skulle egentlig ha den på rep for å bytte bærearmer begge sider foran(fikk prisanslag på 9k på dette), men plutselig tok turboen kvelden.

Har sett på mekonomen og en ny turbo koster 11k pluss arbeid for å bytte. Må da bytte turbo og bærearmer for å få den ordentlig på veien igjen.

Er det verdt å reparere eller bare skrot? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på bilen ellers. 

Er den godt holdt og uten nevneverdig rust kan man jo vurdere det, men er den generelt sliten ville jeg heller sett etter noe nytt. Man kan få overraskende mye bil til 20k.

 

Har du bilder og evt mer info om bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kjøpe en av samme modell, som delebil, ta vare på delene du trenger og selg resten i deler før du skroter den, kan fort komme billig ut av det på den måten. Eller plukk deler av din og fiks den nye, alt etter som hvilken som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på alderen på bil, og kostnaden på reparasjonene, ville jeg personlig gått for ny bil. Når bilen er såpass gammel begynner ofte verkstedregningene og driftskostnadene for å holde den i gang å overstige bilens verdi, da er det plutselig ikke verdt å ha den lenger, med mindre man begynner å skru litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på finn og sett litt hva som til rundt 30k og nesten alt har noe slitedeler og lignende som må skiftes. 

Noe som jeg har allerede bytte i løpet av de siste to åra. 

Nye hjullager alle fire, nye støtdempere alle fire, alt av bremser utenom caliper og bremserør som fortsatt er ok, stab.stag bak. 

Er rust på høyre hjulbue foran, men skal bytte når det blir litt varmere i været.  

Har gått 166k

tenker jeg velger å reparere det etter litt sjekking av tilstander på andre litt nyere modeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som du har en bra bil. 

Dette er individuelt, og du må spørre deg selv hva du verdsetter i det daglige.  Gir bilen deg den lille ekstra kjøregleden som gjør at det er helt innafor å pendle til og fra jobb?  Som gir deg den gode følelsen bak rattet som man ofte får med eldre BMWer? Snur du deg på parkeringsplassen og ser på bilen når du forlater den?

Hvis ja, så kan det godt hende at det er verdt å påkoste den på tross av at det er en gammel, billig sliter.  Du vil ikke få igjen pengene dine, men hvis du ikke har andre spesifikke modeller i kikkerten du ønsker å erstatte den med, hvorfor bytte bare for å bytte?

Hvis bilen derimot ikke gir deg noe og du er dritt lei, så er det kanskje like greit å prøve noe nytt. Men fordelen er at du vet hva du har, og du vet ikke hva du får når du kjøper en ny bruktbil. Setter selv stor pris på eldre biler og folk som holder dem gående - det krever at man er dedikert og det krever at man må prioritere mer penger på vedlikehold istedenfor billån, finansiering og verditap. Så lenge du har bil vil pengene dine forsvinne ned i det sorte hullet uansett, forskjellen ligger i hvordan de forsvinner. Vedlikeholdskostnader er mye mer synlig i privatøkonomien din enn lån og verditap som lettere skjules og rettferdiggjøres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...