PIIIPower Skrevet Mai 5, 2023 Share Skrevet Mai 5, 2023 Ganske fortvila, Kia Sportage 2l crdi som plutselig spytta ut bra med olje fra peilepinne og/eller olje påfyllinga. Er det veivhusventilasjon som stort sett er grunnen eller kan det være andre ting? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 5, 2023 Share Skrevet Mai 5, 2023 Det kan jo være kraftig slitt sylinder/stempel, slik at mesteparten av kompresjon kommer ut der. Men siden det er plutselig så er det vel nærliggende å tro veihusventilasjon, om ikke motoren også plutselig ble veldig rar å kjøre og låter annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Mai 5, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2023 Går som vanlig.. kanskje litt tikking Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Juli 5, 2023 Forfatter Share Skrevet Juli 5, 2023 Etter 2 måneder fikk verkstedet sett på bilen og har konkludert med gåen dyse. 25k skal de ha, forsikringa dekker det meste må bare ut med 6500. Så får vi se da, har mine store tvil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 5, 2023 Share Skrevet Juli 5, 2023 Sykt! 25k for dyse med feilsøking er jo hinsides! Jeg har kanskje ikke så god forståelse for hvordan ting henger sammen her, men en gåen dyse og oljesprut ut av oljepåfylling henger ikke helt sammen i mitt hode. Om ikke dyse er åpen hele tiden og pøser på med diesel, men det hadde man jo merket mtp støy og gange på motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 5, 2023 Share Skrevet Juli 5, 2023 Det hørtes veldig merkelig ut. Oppdater oss hvordan det går og hva de faktisk bytter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Juli 5, 2023 Forfatter Share Skrevet Juli 5, 2023 5 timer siden, Otis skrev: Sykt! 25k for dyse med feilsøking er jo hinsides! Jeg har kanskje ikke så god forståelse for hvordan ting henger sammen her, men en gåen dyse og oljesprut ut av oljepåfylling henger ikke helt sammen i mitt hode. Om ikke dyse er åpen hele tiden og pøser på med diesel, men det hadde man jo merket mtp støy og gange på motor. Joo, men den må jo programmeres også må vite 😂😂 finner dysa til 5000ish på nett, men ikke på lager. Som sagt så tviler jeg på konklusjonen. Er litt spent på hva som skjer dersom det er mer som er feil. Det var heller ingen feillamper. En BMW av samme årsmodell (2016) eller ti år yngre hadde feilmelding og sikkert motorlampe, eller hva? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 5, 2023 Share Skrevet Juli 5, 2023 Om det feks er høy indre lekkasje, så vil ikke bestandig bilen klage på det. Ihvertfall ikke før det er veldig høyt. Men ja, jeg tror vi er flere som er spent her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juli 5, 2023 Share Skrevet Juli 5, 2023 5 timer siden, Otis skrev: men en gåen dyse og oljesprut ut av oljepåfylling henger ikke helt sammen i mitt hode Ikke utenkelig at disse har dysene under toppdekselet. Har dysen sluppet eksosgass inn i toppdekselet så kan det bli litt rotete og kostbart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 5, 2023 Share Skrevet Juli 5, 2023 2 timer siden, 540is skrev: Ikke utenkelig at disse har dysene under toppdekselet. Har dysen sluppet eksosgass inn i toppdekselet så kan det bli litt rotete og kostbart. Det var egentlig et godt innspill, og det pleier du jo å ha, du kan jo dette. Men det skal jo fremdeles ikke resulterer i oljespurt ut av oljepåfyllingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juli 5, 2023 Share Skrevet Juli 5, 2023 8 minutter siden, Otis skrev: Men det skal jo fremdeles ikke resulterer i oljespurt ut av oljepåfyllingen. Ved skikkelig lekkasje av eksosgass rundt dysespissen så blir det høyere trykk under toppdekselet som motorluftingen kan slite med å lufte ut. Ikke en ukjent feil på asiatiske dieselmotorer som ofte har dysene under toppdekselet, bla Mazda, Hyundai og Toyota. Gjengangeren er at sotet fra eksosgassen tetter silen til oljepumpa med div følgeskader pga dårlig smøring. PIIIPower, Otis, Werther og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 5, 2023 Share Skrevet Juli 5, 2023 Nå forstår jeg hva du mente ja. Bra innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Juli 7, 2023 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2023 På 5.7.2023 den 14.06, Otis skrev: Sykt! 25k for dyse med feilsøking er jo hinsides! Fikk pris på skifte av clutch.. 20k for clutch med arbeid.. 62k for svinghjul. Løp å kjøp Kia. Noen som veit om svinghjul går motorforsikring? Evenol og Otis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet Juli 7, 2023 Share Skrevet Juli 7, 2023 Sinnsykt. Føler det jevnt over har blitt svært dyrt å ta nyere bruktbiler på verksted siste årene. Tviler på at svinghjul går på motor/gir/drivverk-forsikring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Juli 7, 2023 Share Skrevet Juli 7, 2023 Ser ut som IF dekker det: Men det står jo også at skaden må oppstått plutselig og uforutsett - det er jo sjelden slik med et svinghjul. https://www.if.no/privat/meld-skade/ved-bilskade/motorhavari Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå