Gå til innhold

BMW 524TD 1984


jokkeeng
 Share

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en prosjektbil, så jeg har noen spørsmål. Hentet på Hurdal(nord for Oslo) til Mosjøen(rundt 90mil). Kjørte bilen for egen maskin. Kjempegod bil som jeg allerede er blitt glad i. Fikk trøbbel idag når jeg kom hjem å skulle opp bakken her, ganske bratt. Samt merker den vil dø litt ut ved mye pådrag.  Døde helt for meg i bakken, måtte ut å pumpe på dieselfilteret, ser det er en del luft i slangen, men fikk start igjen, men sleit med å komme seg opp. Endte opp med å måtte toppe opp tanken, hjalp litt, kom meg akkurat opp, såvidt! Måtte ut å pumpe flere ganger..

Noen som har svaret på hva som er galt klart? 

Begynte å spekulere i om det er pumpe i tanken, det var det visst delte meninger om på nettet. Noen har, andre ikke virker det som, litt forvirrende. Tok ut matta og lokket under, å demonterte slangene og kontakten(målte strøm her ved tenning på), vrei hele greie til venstre og dro den opp, men fikk den ikke helt ut, virker som det er en kant nederst på armaturet skik st det ikke går helt ut, så monterte alt ihop igjen. Såg ut som en grå sylinder, ikke en pumpe, men hva vet jeg, tenkte at det sikkert bare var nivåmåleren.

Tok en film som jeg skal prøve å legge ut.

 

IMG_2975.thumb.jpeg.11feb85b97ee44e460748314497fd2f8.jpegIMG_2976.thumb.jpeg.dd7dcc47527e778d97e41b2ba3d383da.jpegIMG_3013.thumb.jpeg.8f8162a22f8da7eb55c75de45c2f7c00.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den drar jo falskluft en plass, slik at det kommer frem dit. Sylinder i tanken er nok pumpen. Slangene ut av pumpen og frem er vel mulig syndebukk eller en lekkasje en annen sted, men det har du vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett under å fulgt rørene og nasen har også vært i drift, klarer ikke å se eller lukte noe, desverre! Skikkelig irriterende. 
Ja står da pumpe og nivåmåler i samme «enhet»? Var kun ett rør liksom, minnet veldig om en helt enkel flottør-nivåmåler. Så heller ikke flere luker som kunne åpnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva liknar mest?

Spør du meg ser det ut til at det er som du har høyrt, at nokon har pumpe i tanken og nokon ikkje. Står ikkje noko i beskrivelsen om kva bilar som skal ha nr 4 og kva som skal ha nr 7.

Men, det vanlige spørsmålet, har du skifta dieselfilter? Særleg viktig viss bilen har vore lite brukt og du no har køyrt 90mil, då kan mykje drit ha samla seg i filteret.

image.thumb.png.89ca5d5c5dea4c4e269e6f794633823e.png

Endret av TurboJens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar! Har faktisk sittet å studert akkurat det samme bilde😅 Ja, det ser ut som jeg har nr 4, ut ifra det jeg så når jeg tok det (nesten) ut. Syns det var rart det ikke var mulig å ta det helt ut, hadde ikke løst å ødelegge noe, derfor satte jeg det bare ihop igjen.

Bilen er lite brukt ja, men iflg forrige eier skulle filteret være relativt nytt, samt at dieseltanken ble byttet i 2016. Så tenkte ikke at filteret var dårlig allerede nå. Kan nesten tett filter forårsake luft da?

Endret av jokkeeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bilen vært lagret lenge når du hentet den? Tenker på vann i dieselen, Har vært borti biler, ikke BMW, hvor det har rustet hull i sugerøret i tanken. Når det skvulper i tanken vil den da suge luft noen ganger. Har også sett på noen biler at røret er så rustent at det ryker og da vil du naturlig nok ikke få opp dieselen som er i bunnen av tanken.

Alt dette sitter i det flottørhuset nr. 4, det er jo mulig og ta det ut må bare lirke litt. 

Jeg ser at nr. 4 ikke er og få tak i lenger, den er kun for diesel men hvis du har pumpe i tanken så er den lik uansett om du har bensin eller diesel og den er fortsatt mulig og få tak i. Det er ikke noe problem og bygge om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rune-K skrev:

Hadde bilen vært lagret lenge når du hentet den? Tenker på vann i dieselen, Har vært borti biler, ikke BMW, hvor det har rustet hull i sugerøret i tanken. Når det skvulper i tanken vil den da suge luft noen ganger. Har også sett på noen biler at røret er så rustent at det ryker og da vil du naturlig nok ikke få opp dieselen som er i bunnen av tanken.

Alt dette sitter i det flottørhuset nr. 4, det er jo mulig og ta det ut må bare lirke litt. 

Jeg ser at nr. 4 ikke er og få tak i lenger, den er kun for diesel men hvis du har pumpe i tanken så er den lik uansett om du har bensin eller diesel og den er fortsatt mulig og få tak i. Det er ikke noe problem og bygge om.

Ja hvis røret er av inne i armaturet/flottøren gir det mening!

føltes bare veldig ut som om det var en ring/kant som holdt igjen. Følte ikke for å rive i stykker noe. De boblene som filmen viste var dog etter at tanken var smekkfull. Så kommer fortsatt luft.

Undres litt på om andre har samme bilen og kunne sett om dem også får slike luftbobler i den blanke slangen nedstrøms filteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Kan jeg ikke tro. Må være noe som gir luft inni pumpa eller etter.

Ja skulle tro det ja, fryktelig rart det ikke lekker ut noe da noe sted isåfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel denne en sugepumpe på motoren og da vil selv det minste hull sørge for at det kommer luft inn i rørene. Jeg ville sjekket alle slanger fra tank og fram veldig nøye sammen med røret i tanken.

Lykke til med en flott bil, Den fortjener og bli tatt vare på. Er ikke mange igjen av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Rune-K skrev:

Nå har vel denne en sugepumpe på motoren og da vil selv det minste hull sørge for at det kommer luft inn i rørene. Jeg ville sjekket alle slanger fra tank og fram veldig nøye sammen med røret i tanken.

Lykke til med en flott bil, Den fortjener og bli tatt vare på. Er ikke mange igjen av de.

Ja, satt nettopp å leste i intruksjonboka, denne har en innebygd sugepumpe i injeksjonspumpa, så det stemmer. Blir nok å sjekke alt fra bakende til fram etterhvert. 
Hadde vært kjekt å bytta ut alt til nytt også. La merke til litt overflaterust på røret fra fram-innerskjerm til bakaksling, hvor det går over i slange foran å bak. Kanskje bytte alt med en sammenhengende slange? Eller er det en dårlig idé?

Ja planen her er å sette bilen i stand å få den eu-godkjent igjen. Blir rustsveising i alle fire hjørner på kanaler da det er hull her, ellers fungerte bilen meget bra på turen. Eneste jeg irriterte meg litt over var en liten kakling fra motoren, samt lite merkbar servostyring. Kamaksling ble byttet i 2016 også, så usikker på om kakklingen er en ventil eller muligens en dyse som henger litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at denne havnet på Bimmers, @jokkeeng.

Så den til salgs og håpet en entusiast skulle kjøpe den og fikse den opp igjen. En-eiers 524td er ganske unikt og ingen tvil om at den unngikk høggern siden den ikke har skiftet eiere flere ganger og blitt gradvis nedkjørt og oppråna. Jeg knipset et bilde av denne bilen for nøyaktig 6 år siden (18/6-17):

 

IMG_2841.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville tatt slangen av før dieselfilteret og lagt den ned i ei kanne med diesel. Sett om det blei slutt på lufta.

Om det fortsatt kjem inn luft kan du ta av sen blanke slangen å legge den i ei kanne.

Sidan filteret ser ut til å vere det høgaste punktet så kan det vere sprekke i huset eller kanskje og ein membran til handpumpa uten at det vil lekke diesel ut. Det såg nesten ut på videoen at det blei slutt på boblene når du trykte handpumpa litt inn. Det gir ikkje meining dersom lufta kjem frå tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Werther skrev:

Kult at denne havnet på Bimmers, @jokkeeng.

Så den til salgs og håpet en entusiast skulle kjøpe den og fikse den opp igjen. En-eiers 524td er ganske unikt og ingen tvil om at den unngikk høggern siden den ikke har skiftet eiere flere ganger og blitt gradvis nedkjørt og oppråna. Jeg knipset et bilde av denne bilen for nøyaktig 6 år siden (18/6-17):

 

IMG_2841.JPG

Gøy at du husket du hadde knipset bilde av den! 
Ja satser på denne får leve videre, morsomt å være 2. eier😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...