Gå til innhold

E31,840 noe å satse på?


hauken
 Share

Anbefalte innlegg

Personlig ville jeg valg 850i pga V12, føler det er mer riktig i en slik bil. Men veldig mange foretrekker 840i først og fremst fordi den er litt mindre kompleks enn V12ern. Du har bort i mot samme ytelse, litt mindre forbruk, enklere motor og muligens noe mer agile kjøreegenskaper. Men igjen, V12 er noe helt spesielt. Og M70 motoren er ikke så ille som alle skal ha det til, vedlikehold og historikk er viktig. Styr unna sigøynerbiler med uoriginale felger, sigarett lukt og bråke eksos. Finn for godt skyld en bil som har komplett og dokumentert historikk helst hele veien fra ny. Du vil ikke ha en neglisjert E31 eller annen luksusbil fra 90 tallet, da blir det mer mareritt en gøy. 

Hvis du skal kjøpe en slik bil så ikke kjøp i Norge, her er de overprisa. I Sverige får man disse billig, muligens billigste landet i Europa å handle E31 ifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kjøpte min e31 850i i høst og har fått et visst inntrykk så langt. Både V8 og V12 i e31 er solide og ganske enkle motorer, men de krever vedlikehold som alle andre motorer. E31 er i utgangspunktet ikke fryktelig avansert, men den har naturlig nok enkelte deler og elementer som den ikke deler med andre modeller og som dermed kan være litt dyre i innkjøp. Min erfaring er at deleprisene er overkommelige, men at bruktmarkedet på deler er begrenset.

Hvis du vurderer å handle e31 ville jeg sett gjennom e31-videoene til Sreten i M539 Restorations på YouTube. Han gir grundig oversikt over både feil og utbedringer samt tips til deler man kan/burde handle.

Selv om det ikke er så mange e31 i Norge så er e31-gruppen på Facebook veldig fin. Det finnes enormt med kunnskap, og flere biler som vurderes solgt. Meld deg inn og spør folket.

Jeg importerte min fra Sverige, men pris på 30 år gammel bmw handler som oftest om tilstand. Ved import spises en betydelig bit av en evt lavere kjøpssum opp av avgiftene på grensa. Jeg vil påstå at flere av bilene som har ligget på Finn de siste ukene har vært veldig kurant priset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@norbakken

Det er jo ikke avgifter på import av E31 ettersom alle disse bilene nå er over 20 år gammel. Moms må man selvsagt betale 😀

Upresist av meg, det var momsen jeg tenkte på for den utgjør fort en del.

Selv om v12 kanskje er en «kulere» motor å ha så er e31 med v8 produsert i et endra mindre opplag. Hvis du i tillegg klarer å få tak i en med manuell så har du en skikkelig særing 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

840 manuell er sweet spoten av e31 for meg, men det er jo øynene som ser. Har autosøk på en slik på finn, men de dukker jo nesten aldri opp 😅

alternativt så kan man tenke ombygging, å sette e39 m5 motor og gir i en 840. Da har man plutselig en m8.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evopower skrev:

840 manuell er sweet spoten av e31 for meg, men det er jo øynene som ser. Har autosøk på en slik på finn, men de dukker jo nesten aldri opp 😅

alternativt så kan man tenke ombygging, å sette e39 m5 motor og gir i en 840. Da har man plutselig en m8.

 

Etter det jeg vet så ble det produsert kun 479 840ci manuell, så den er helt klart meget spesiell. Om det finnes noen slike i Norge vet jeg ikke.

Konvertering til S62 gir en svært potent bil skulle jeg tro, ser flere i USA som har gjort dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste E31 jeg har kjørt var en 850i med manuell, og det var en utrolig fin kjøreopplevelse. Men E31 er ingen sportsbil, det er en stor og komfortabel luksuskrysser som for min del mer enn gjerne kan ha automat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...